Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 1710 ggr
Tikzi
0

Är Ellie en Elvis? Panik!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Nu sitter jag nästan och skakar av skräck. På sista tiden tycker jag att våran virvelhona Elsa har blivit lite rund om magen, Hon har visserligen ätit lite mer än vanligt de senaste 2 veckorna och jag har haft svårt att avgöra ifall hon är rund eller om det är hennes päls som står utåt på sidorna som bedrar / skapar en synvilla. När jag söker på bilder så kommer det upp massvis av dräktiga honor som har samma "Tjockhet" dvs tjock på sidorna och inte neråt. Då ställer jag mig frågan, OM hon är dräktig vilket jag verkligen hoppas att hon INTE är så blev hon antingen inte särad i tid där de kom ifrån och isåfall räknar jag att dag 70 är Imorgon från den dagen vi fick henne. ELLER så är hennes bur kompis Ellie en hane…? Blir så extremt osäker när jag söker på köns skillnad mellan hona och hane så vi tog en bild på Ellies nedre region. Kan någon utav er säga om det är en hona eller hane?
Herregud jag hoppas verkligen inte hon är dräktig, Hon är alldeles för liten! 😮😢

Generation to generation, I will never die. 
I will continue to live aslong as I´m alive. Blomma

Hanna
0

Det ser ut som en hane, tycker jag.

Sajtvärd på reptiler ifokus.
Medarbetare på leopardgecko ifokus

JonnaCecilia
0

Oj då. Får hoppas att hon bara växer och äter men tyvärr tror jag risken är stor att hon är dräktig då det ser ut att vara en hane. Kan inte svara 100% säkert, men tycker tyvärr det ser ut som en hane. Om du ser så ser det mer ut som ett i än ett y, där pricken över i är snoppen/förhuden. Ser ut som det kan vara en förhud och pungkulor tyvärr. Är hen kletig på en fläck på rumpan? Försök att försiktigt känna om du känner pungkulorna, du kan försiktigt sära lite. Isåfall ligger snoppen inne lite ovanför förhuden.

JonnaCecilia
0

Kolla på bilderna härhttp://marsvin.ifokus.se/articles/4d713aceb9cb46221d051df9-konsbestamning Det ser tyvärr ut som du har en hane.

JonnaCecilia
0

Ps, är du säker på att Elsa är en hona? Jämför deras kön och titta på bilderna i länken

Tikzi
0

…Nej nej nej nej snälla nej…  😭 Jag fruktar för Elsas liv om hon ska föda när hon är såpass liten. Just nu snurrar 1000 tankar i huvudet på samma gång. Ska jag sära dom direkt? Ska jag omedelbart söka efter nya bur kompisar till båda eller låta Elsa ha lugn och ro tills jag vet säkert?  Kommer hon ens överleva att föda? Jag ber om ursäkt ifall jag verkar hispig just nu men jag har ren panik över detta och känner mig så jävla klantig som inte upptäckt något tidigare.

JonnaCecilia
2

Andas! För det första verkar ju skadan redan skedd så du kan nog vänta tills imorgon. Gå och lägg dig och sov, upp och ring veterinären tidigt imorgon (har du en marsvinskunnig veterinär i närheten? Annars försök ringa en sådan, sök här för tips). Det är tidigt (hur tidigt?) och det är inte optimalt, men så länge hon är i bra hull ska det förhoppningsvis gå bra. Finns många uppfödare här som kan hjälpa dig, du kan säkert få kontakt med nån som kan coacha dig per telefon eller tom bor nära som kan komma och hjälpa. Du är inte den första som missat, och det händer att tom uppfödare felkönar. Som sagt, inget du kan göra just nu. Har du svårt att somna pga detta, skriv en lista på vad du ska göra imorgon och läs Artiklar om marsvinsavel här på MiF.

Tikzi
0

Ska försöka lugna ner mig. 😕 Är bara så otroligt rädd för att det värsta ska ske. Tog två till bilder, En på Elsas nedre region och en på hennes kropp ovanifrån. Ser hon dräktig ut eller bara allmänt sommar-tjock? (Blivit ganska mycket gräs på sista tiden). Kan inte påstå att de är särskilt marsvins kunniga på Evidensias djurklinik här i Karlskoga. När jag misstänkte sellnic eller Ringorm brydde dom sig inte om att ta skrap prov ens. Jag vet en Veterinär i Värmland dock som är väldigt bra, Ska ringa dit och fråga.

Tikzi
1

Bild på den nedre regionen.

JonnaCecilia
0

Okej. Kan inte säga så mycket ang tjock/dräktig för det vet jag inte tillräckligt mycket om för att säga utifrån en bild. Vad jag KAN säga är att det ser tyvärr ut som att de är av olika kön och de har gått ihop så hon är med stor sannolikhet dräktig. Hoppas lite erfarna uppfödare ser det här imorgon och kan hjälpa dig. Godnatt

Tikzi
0

Känner mig som världens hemskaste marsvins ägare för att jag inte har uppmärksammat detta tidigare. 😢 Jag hoppas jag kan få lite mer klarhet i det imorgon. Godnatt

redets
3

Det är en hona och en hane och honan ser dräktig ut men hon ser ut att vara i bra hull och det brukar gå bra så ta och pyssla om din hona extra och sätt gärna ett stopp mellan dem då det riskerar bli omparning om de fortfarande går tillsammans när hon föder.

Du har inte gjort något fel, du har väl litat på den du köpt av. Vet att även vana uppfödare kan ta fel på kön först även om det inte är så vanligt. Så anklaga absolut inte dig själv utan ta bara god hand om din tjej nu. Om det blir både honor och hanar i kullen så kommer du få sällskap till båda dina marsvin och kan därefter bestämma hur du ska göra.

Lycka till, jag håller tummarna och tror du och ditt marsvin kommer klara det här bra.

[Karate - Ninja]
0

Ja tyvärr ser det ut att vara en hane….

Tikzi
0

Vi har köpt en till bur nu så att Ellie..(Elliot) inte ska kunna para om henne. Medans burarna är ställda så att de kan se och lukta på varandra så känns det så otroligt hjärtskärande att sära dom åt. Elsa stod vid den sidan av buren och kollade in på Elliot med ledsna ögon. 😕 Jag läste att dräktiga honor ska ha ungefär 3 ggr så mycket C-vitamin vilket inte borde vara ett problem vid tanke på hur mycket gräs dom får dagligen men finns det något annat ämne hon behöver extra ut av? Ska jag byta ut Havregryn till någon fetare pellets? Borde jag leta nya bur kompisar redan nu eller vänta tills Elsa har fött och se ifall det blir så att de kan få en varsin kompis ur den kullen? Förlåt för alla frågor. 😕 Någon som kan länka en bra tråd om dräktighet och sånt man behöver tänka på kring det?

idipidi
1

Ellie är mycket riktigt en liten Elvis eller Elliot. Jättebra att du har särat på dem. Hur gammal är Elsa? Vad väger hon? Fortsätt att mata som du gör nu, med mycket grönt utifrån. Ge henne lugn och ro och börja inte stöka med ny burkompis nu.

Tikzi
0

Elsa är född i v.3 så hon är på tok för liten och ung för att få en kull egentligen. Känner hur paniken växer ju mer jag tänker på det, Om hon ens kommer klara av att föda i så tidig ålder. 😢 Jag har ingen våg för tillfället men ska se till att skaffa en eller låna min mammas köksvåg. Ska jag avvakta med en ny burkompis till Elliot också?

idipidi
0

Tänk över hur du vill göra med marsvinen. Hur många vill du ha om du tänker framåt? På sikt behöver de ha varsin burkompis, men just nu går det bra att ha dem intill varandra, tills du vet hur det blir med kullen och hur många marsvin som du vill ha.

Det är en bra idé att väga henne. En våg är bra att ha till ungarna också när de är födda.

Ofta går det faktiskt bra, även för väldigt unga honor även om de brukar bli väldigt smala och stanna i växten ett tag efter att de har fött. Hoppas på det bästa nu!

Tikzi
0

Jag var väldigt nöjd med att ha mina 2 honor tills detta blev upptäckt. Hade inga planer på fler utan kände mest att jag kunde skämma bort de 2 jag har lite extra. Men jag älskar dom båda två så otroligt mycket och skulle aldrig någonsin kunna byta ut någon av dom bara för att de nu är olika kön. Det kommer nog få bli 2 till medlemmar i familjen framöver, Förhoppningsvis får hon både en hona och en hane i kullen om man ska räkna "Tur i oturen". 😐 Jag önskar innerligt att allt detta kommer gå bra för Elsa då bara tanken på att förlora någon av dom gör mig deprimerad.

Anna O.
0

Du är absolut ingen dålig djurägare för detta! Det är ju jättebra att du upptäckte detta! Hoppas det går bra för er och jag lovar dig att om du inte tänker det värsta så kommer allt gå bra.

Gabriella.L
0

Tänkte bara höra hur det går?

Tikzi
6

#19 Det går bra med dom båda två. Vi var såklart tvungna att sära på dom så att de nu har varsin bur. Det var lite jobbigt i början då dom saknade varandra otroligt mycket och började tugga galler, men det har lugnat ner sig nu. Burarna står tätt intill med husen placerade så att de kan sitta på taken och lukta och prata med varandra fortfarande. Elsa blir större och större för varje dag som går och ökar i vikt rejält. Med den magen så tvivlar jag på att det bara blir 1 unge men man vet aldrig. Det rör sig mycket i magen men jag kan fortfarande inte säga när hon kommer föda. Har försökt hitta bäckenbenen men jag är ganska dålig på det och skulle förmodligen inte känna någon skillnad eftersom jag inte har någon tidigare erfarenhet. Överlag så mår hon bra, Äter efter ordning och är pigg. Elliot är också lika busig och aktiv som vanligt. Hans senaste bus-streck var att bryta sig in i kaninens bostad och.. hur ska man säga detta på ett delikat sätt.. Ofredade kaninen i ansiktet? Lyckligtvis hann vi få syn på det fort och tog ut honom innan det kunde ha blivit slagsmål. 🤪