Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 550 ggr
Feelicia
0

Kastrarad hane med honor?

Hej!

Jag har 5 honor som går jätte bra tillsammans i en stor hemmagjord tvåvånings bur.

Jag har även en hane, Theodore som inte funkar ihop med en hane.

Funkar det att kastrera Theodore och att han kan gå med honorna?

Kommer han försöka para sig med honorna?

Om han gör de, kommer han sluta nån gång?

Tacksam för svar :)

Lillyrod
0

Det går bra och ja han kommer att para sig med honorna och han kommer inte att sluta med det. Enda skillnaden med en kastrerad hane är att det inte blir bebisar. Man ska vänta minst 4 veckor efter kastrering innan man släpper ihop dem.

Jag har 2 honor ihop med en kastrat och det går hur bra som helst,

Fridaaaa
0

Ja jag hade testat att kastrera och ha honom med flickorna. Men släpp inte dit honom förrän 4-6 veckor efter kastreringen :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Feelicia
0

Tack!

Jag vet fortfarande inte om jag ska göra det, men om jag gör det har ni några tips på när jag ska släppa ihop dom?

Nordanälvens
0

Jag har två flockar (2 honor+1 hane och 3 honor+1hane) och det funkar suveränt!
Samarbetar med en marsvinsomplacering och det enda som behövs är väl möjligtvis lite smågott marsvinen kan pilla runt med och käka när den nya hanen kommer in i flocken. Har bara goda erfarenhet av att ha en kastrat med honor.

Du behöver inte oroa dig för osämja i flocken då hanen tar hand om de som brunstar. Låt det ta några dagar innan du lägger dig i hur flocken tar hand om nykomlingen. Är han för på och försöker betäcka varenda en hela tiden så kommer honorna sköta det själva. De kan kissa honom i ansiktet som ett tecken på att "hörrödudu, kom inte hit och bossa runt", men det är inget att oroa sig för!

Lycka till!

Han/honom

Feelicia
1

Tack så jätte mycket :D