Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 1645 ggr
Pamis
0

Läte som kanariefågel...

2 honor som nu varit tillsammans några veckor busade härom natten och till slut hördes detta läte. Om jag fattat det rätt så är det ett marsvin som mår mycket bra. Stämmer detta?

*~HamsterHamster~*
1

Kan inte öppna länken(antar att du menar marsvinskvittrandet), dock vad jag har läst och hört så är det inte tecken av välmående.

Vad jag vet så är det ett tecken på stress, att någonting med rangordningen är oklart eller att kanske en hona är brunstig. De kanske busade lite för mycket =)(har dock inte mycket erfarenhet med marsvin)

mvh, HamsterHamster

Hela mitt liv går ut på djurskydd.

Fridaaaa
0

Fågelkvitter från marsvin är det ingen som vet vad det betyder.

Haft marsvin som gjort det, men de har mått bra. Någon gjorde det i samband med flytten hit så nog stress pga flytten, de andra har varit välmående, lugna.

Det diskuteras, vad jag sett,att det kan finnas olika "fågelkvitter" hos marsvin fast vi kanske har svårt att höra skillnaden, någon som är bra och någon som är dålig, vet inte hur pass det stämmer men här har det sällan varit negativt med fågelkvittret.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

severanka
0

Mina kvittrar hela tiden, de bråkar inte de liger bredvid varandra och kvittrar. När de bråkar hörs det på ett annat sett mer som skrik. Mina trivs med varandra. De kvittrar på samma sett när man myser med de. Men som sagt ingen förstår riktig vad menas med deras kvittrande men jag tror att de gör det när de är glada.

Fridaaaa
0

#3 Säker på att det är kvitter och inte bara marsvinsprat?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ElmerKrudd
0

#3 Jag tror inte det är samma ljud du tänker på. När mina har gjort det (oftast nattetid och utan anledning) så har det låtit ungefär lika högt som en brandvarnare om inte högre. :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

[Gnagare2]
0

#5 Precis…det är märkligt med dessa ljud. Mina sysselsätter sig också med dessa ljud  på nätterna. Dom hamnar liksom i nån slags "trans" när dom utför ljuden,och verkar liksom "borta" i sin egen lilla värld. jag har smugit mig på dom när dom gjort så och då har jag märkt detta. Rätt högt ljud,så man inte  kan somna om sen,utan ligger och väntar på att dom ska sluta,och när dom slutat ligger man en lång stund innan man somnar om igen Allafall jag.

mallsan
0

Hittade detta klippet på en kvittrande gris.  Vore spännande om man klurade ut vad det verkligen betydde…

https://www.youtube.com/watch?v=fIm-3MF1wrE

ElmerKrudd
0

#6 Ja precis, och alla andra marsvin verkar "frysa" och står blickstilla dom med x) 

EN gång har det förmodligen varit utav rädsla då ena katten hade hoppat upp på buren och satt där och såg väldigt förvånad ut när den lilla fluffiga grisen "skrek" så högt :P

Alla andra gånger har allt varit som vanligt, inga katter i rummet, inget som låtit högt, inget som enligt min mening kan ha skrämt dom :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

Pamis
0

Såg med nu att ljudfilen inte fungerade… Men som #7 länkade till, precis så lät dom. Intressant läte i alla fall!