Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: allmänt
Läst 897 ggr
lundsabin
0

Ena marsvinet har dött - hur göra?

Hej,

såg att det fanns en liknande tråd men skriver en egen. Vi har haft två marsvin i drygt fyra år (de är också så gamla), men idag dog den ena väldigt hastigt (hängig från igår kväll). Den andra verkar hur pigg som helst förutom att hon har en knöl på ryggen (som vi ska kolla upp). Frågan är nu hur vi ska göra - jag vet att marsvin inte ska vara själva utom i undantagsfall. Vi har inte tänkt skaffa fler djur mer är också medveten om att de kan leva länge. Någon i en annan tråd pratade om att låna marsvin - skulle det vara en idé, för sällskapet?  Eller är det bättre att ge bort henne till någon med flera marsvin ? Eller är det ok att ha henne själv ett tag (med tanke på omständigheterna) och efter knölkontroll överväga?

Fridaaaa
0

Ja antingen låna,köpa ny eller omplacera till någon som kan ha den med annat marsvin 🙂 Hur gammal är marsvinet?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

lundsabin
0

#1 tack - ja jag skrev ju svaren själv…. :-) hon är bara 4 år så det kan ju vara lång tid kvar. De har inte visat några tecken på sjukdom utan har varit hur pigga som helst så därför var det här väldigt överraskande, också m tanke på att de inte är så gamla. Det är mest knölen jag funderar på.

Lite dum fråga kanske men brukar man kunna långa marsvin från djuraffärer e.d., eller gäller det att känna någon som också har marsvin?

Fridaaaa
0

#2 Ja 4 år är inte så gammalt :) 
Nej djuraffärer brukar inte låna ut (rekommenderar aldrig djur från djuraffärer). Utan är uppfödare/privatpersoner sm ibland lånar ut :)

lundsabin
0

#3 - med tanke på praktiska saker som måste fixas - hur länge är det ok att hon som är kvar är ensam? En dag? Två veckor? Svår fråga, men är kanske mest - är det akut?

Fridaaaa
0

#4 Jag har haft som längst 5 veckor en som var själv, dock såg & hörde andra marsvin.
Men allt för länge rekommenderar jag inte.

lundsabin
0

#5 Tack!!!

Ljungåsen
0

Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med någon omplaceringsorganisation, typ Eragons eller Marsvinshjälpen för att få tag i en ny kompis till ditt marsvin. Åtminstone Eragons tar tillbaka de djur de placerat ut, ifall det behövs. På så vis blir det som att låna ett marsvin.

akittehmonster
0

Jag har marsvin, tar även över marsvin!

PiggieVille
0

Var bor ni?

Elisabeth S
2

Hej

Det har ringt flera marsvinsägare  som mist ett av sina två. Jag har ju inte alltid någon som kan flytta så där meddetsamma och som passar i  sammanhanget.

Det blir ju lätt lite panik då.  Men har man tre i samma bur tillsammans  så blir ju tid att hitta en kompis lite längre och man kan hitta en som verkligen passar. Jag menar  att man blir väl inte sambo med vem som  utan vill lära känna lite . Man kan också vänta tills en kull är född. Tre i samma bur  gör allt lite lättare och roligare.

Lycka till.

Med goaste hälsningar
 Elisabeth och marsvinen.

Fridaaaa
0

#10 Hanar är dock svåra att ha fler än två. Oftast går det bara med två.

Elisabeth S
1

Hej
Jo det var det jag menar  att man inte blir sambo med vem som ….

Jag vet att det kan fungera med viss ålderskillnad  etc. En naturlig hierarki. En blir oftast naturlig ledare i gruppen då.

Men person kemin är alltid viktigast och att man introducerar dem varligt. Sätt dem i varsin bur nära intill varann  så de kan nosa och kolla varann  och sedan efter några dagar  när de signalerar så,   kan man sätta ihop dem  under övervak  någon timma   och lite längre  för varje dag,   för att så småningom låta dem bo ihop hela dygnet. Jo det tar tid och uppmärksamhet från Dig, och kan ofta  mycket väl lyckas alldeles utmärkt.  Men Din uppmärksamhet och övervak  samt  att inte ha för bråttom är viktigt.

Lycka till

Elisabeth

Fridaaaa
1

#12  Ja ibland fungerar det att göra så ibland inte. Just hanar brukar vara extra svåra. Mina gossar vågar jag inte introducera 1 till och tycker 140x60 blir för litet för tre hanar ändå 🙂 Men har man större, och det fungerar är det ju toppen bara om det fungerar

Elisabeth S
1

Hej

Tack för Dina  kompletterande upplysningar!  För mig har det fungerat  rätt bra . Kanske  bara tur… vem vet?
Jag hoppas fler kan lyckas.

Med goa hälsningar

Elisabeth och marsvinen  :)