Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterraserfärgerteckningar
Läst 1058 ggr
[TiiLDZ]
0

Långhårigr marsvin som bebis?

Hej! Har varit och bokat två stycken marsvin hos en djuraffär. Den ena jag bokade misstänker jag är långhårig, alltså att den kommer bli långhårig när den är stor. Nu till min fråga - är det någon som har en bild eller liknande på en långhårig som bebis så jag kan jämföra?

nettimarsvin
3

Om du köper från en uppfödare så vet du vad du får 😃 djuraffärer kan vara lite luriga har jag hört 😉

mansonreznor
4

Har själv köpt från djuraffär tidigare i  mitt liv och råder dig att avboka och köpa från en seriös uppfödare istället. Marsvinen kan ha blivit importerade från utlandet (plågsamma transporter som leder till döden för många smådjur) där mamman till dem "avlas ihjäl" som även försiggår hos svenska djurgrossister. Du vet inte om föräldrarna är genetiskt friska, de kan vara inavlade eller bära på genetiska sjukdomar. Har även varit med om att en bekant fått hem en unge från en djuraffär som t o m var för ung för att tas från mamman, men du vet - ju mindre och sötare desto mer lättsåld. För en evighet sen, innan jag kom i kontakt med andra marsvinsmänniskor och jag fortfarande var ett barn, hade jag bara djur från zoaffär. Många (kanske alla) hade sellnic, nån gång fick jag djur med Ringorm, static lice m m. Ett marsvin dog efter några veckor, den hade förmodligen (förvarvade?) hjärnskador. Jag fick hem en högdräktig hona som dog av flyttstressen under natten hemma hos mig, en hona hade ett stort bråck på magen zooaffären inte sett. tamråttor jag köpt har varit så aggressiva att vi fick lämna tillbaka dem så de blev reptilmat. Många djuraffärer nackar smådjur om de inte blir sålda inom en viss tid. Främja istället seriösa uppfödare som har djuren för att de är familjemedlemmar, vill främja rasen och därför tar ungar på dem, och där du vet att djuren är friska och kan se i stamtavlan vad de har bakom sig. Säljer man djur för att få pengar får alltid djuren lida.

[TiiLDZ]
1

Svar till mansonreznor: Jag pratade med djuraffären OCH dom kommer ifrån en seriös uppfödare. Har även pratat med uppfödaren och dom är inget import. Min inlägg handlade om hur långhåriga bebisar ser ut, inte om annat.

Lillyrod
2

Du får ursäkta TiiLDZ men jag har svårt att tro att en seriös svensk uppfödare lämnar sina bebisar till en djuraffär. De flesta djuraffärer i Sverige tar sina djur från Imazo. Det är en uppfödare det är sant men de säljer enbart för vinnings skull.

Så till din fråga. Små bebisar är inte långhåriga. Om man inte vet härstamning alls är det inte lätt att säga hur pälsen ska bli när djuret är vuxet. Om pälsen känns sträv, även om den är kort, så kan det bli en lurvig sak.

idipidi
1

Det finns absolut seriösa uppfödare som lämnar till djuraffär. Då får man med papper på djuren där det står ras och födelsedatum m.m. Så då har du rasen där och behöver inte fundera på om den blir långhårig eller inte.

Idakarrlsson
1

Som sagt så är långhåriga marsvin inte långhåriga som småttingar. Fråga uppfödaren och visa gärna bilder på dem små när du får hem dem. Nu vet jag inte om du hittat en seriös uppfödare eller inte men skulle ändå råda dig att ta reda på möjligtvis lite extra info om du väljer att vända dig till djuraffären om djur igen. Lycka till :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎