Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 843 ggr
[deLioncourt]
0

Omplacering, att tänka på

Jag och sambon har just kommit fram till att vi ska skaffa marsvin, yay! Det blir inte än på ett tag, men jag funderar på det här med omplacering. Jag är mer inne på Blocket-marsvin än uppfödare, men vad ska jag tänka på? Jag är ingen expert på marsvin och livrädd för att råka få hem en hona och hane. Vill INTE ha ungar. Tycker det är svårt att se skillnad. Vad är det bästa, att åka till veterinären för hälsokoll på en gång? Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden, men kanske tips i allmänhet om hur man bäst tar hand om omplaceringar. :)

Tjeja
1

Det är inte alls svårt att se skillnad på vuxna hanar och honor.

Hanarna har nämligen en ganska rejäl pung för sin storlek i övrigt.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

Ljungåsen
1

Det finns ett antal omplaceringsorganisationer för marsvin. Jag skulle rekommendera att du tar kontakt med någon av dem för att få tips och råd inför ditt marsvinsköp. De vet vad man ska titta efter, och kan möjligen ha någon i din närhet som kan hjälpa dig när det blir dags.

Jag har goda erfarenheter av Eragons.

strindberg07
0

Gosarnas marsvin är ett bra omplaceringshem tycker jag! 🙂 Länkar till deras hemsida: www.gosarnasmarsvin.se

[deLioncourt]
0

#1 Jag tycker också att det borde vara lätt, men jag känner mig lite golvad varje gång jag tittar på en bild och är helt säker på att det är en hona och det visar sig vara en hane, eller tvärtom. Men igår satt jag rätt länge och tittade på bilder, så jag känner mig lite mer säker nu.

Angående omplaceringshem ligger de tyvärr för långt ifrån. Jag har inget körkort. Men visst kanske jag kan kontakta dem ändå och höra vad de har att säga. :) Annars är jag tacksam om någon vill dela med sig av sina egna erfarenheter här.

Tjeja
0

Fast det blir en helt annan sak när man tittar i verkligheten i rumpan på marsvinen. Bilder är ju bara 2 dimensionellla.. det kan ofta vara lurigt. Men när man tittar och känner i verkligheten tar man inte minste på kulorna hos en hane om han inte är underutvecklad eller kastrerad. 

För övrigt har hanarna bara ett litet hål för snoppen medans honorna har en liten minivagina som ser ut precis som snippan på en människobebis! ;-/

Det kräver ju förstås att man vågar ta i grisen och vända den på rygg i knäet så man kan titta i rumpan på dem hur dem ser ut. Men då lovar jag att du inte tar fel i första taget. 

Hanarnas päls tenderar ibland (speciellt hos långhåriga marsvin) också att fastna in under förhuden ibland så snoppen nästan tittar ut.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.