Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1621 ggr
Abico
0

Mögligt hö

Idag tänkte jag att jag skulle flytta tillbaka Sune till hans stora bur, då han gått i den lilla en vecka nu (Eftersom jag varit hemma så har han fått springa lös hur han vill och hoppat upp och ner ur buren). Så jag går ut i garaget och fyller den stora buren med spån och öppnar en av de nya påsarna hö vi just varit och köpt, borrar ner näsan i det för att känna den underbara doften av hö. Men vad känner jag? Jo det luktar blött och snuskigt, dessutom är dte fullt med små vita kryp i och flugor. *rysa* Så jag tar upp den andra påsen och kikar på den igenom plasten och ser samma vita kryp där. Så snabbt går jag ut och slänger dom i soptunnan. Nu får Sune gå kvar i den lilla buren där den finns lite hö kvar, tills jag hunnit åka och köpa nytt hö. Vill bara uppmärksamma alla på att vara noga att sniffa och kolla på höet, spc. nu när vi haft så regniga sommardagar.

Kram Hanna

Hanna 

shintaida
0

Vi köper balar med hö och är mycket noga med att det är friskt!

Marsvinen kan ju dö av mögligt hö…

// Shintaida

Abico
0

Jo, precis. Vi känner ingen bonde att köpa hö av och dom säljer inte det på några vettiga ställen inärheten. Så vi köper påsar på zoo med hö för 18 kr. Det är sånt hö dom packar själva och antagligen även ger till sina egna kaniner och marsvin, tycker det är dåligt att dom inte kollar höet bättre :/

Hanna 

[Liinda]
0

Usch vad äckligt :S vita kryp? :S Jag tycker djuraffärer oftast har dåligt hö, det är förpackat så mycket att höet inte blir luftat och blir dåligt. Jag har köpt hö på djuraffär och när jag kom till halva påsen såg jag att den andra halvan bara var smulor :S Och det var en stor säck med hö inte så jättekul precis. Så jag brukar köpa från granngården och dom får in från en bonde som har jättehärligt hö :D Det är jättefärskt och luktar gott :)

Abico
0

#3 - Vad härligt :) Dom köper ju stora balar och sedan packar dom ihop dom i en plastpåse, kanske inte det optimala för hö… Jag tror att jag ska ta en sväng till ICA och köpa någon sån där "korv" med hårtpackat hö i, dom brukar inte vara så härligkvalité på men det får duga tills jag hittat något bättre. Vågar inte köpa mer från djuraffären då det säkert är samma bal dom tar ifrån fortfarande…

Hanna 

dreamiz
0

Då jag inte har bil så får jag köpa i zooaffär eller på granngården. Hittills har det varit ok, även om jag nån gång inte köpt en storpack pga det inte sett fräscht ut (inte mögligt med sett ut nästan som halm istället för hö.)

Men man blir ju lite orolig när man hör om att det kan bli höbrist nu pga den regniga sommaren… Vad gör man då? Marsvinen måste ju ha hö! Hoppas verkligen det kommer gå att få tag i även i fortsättningen.

Jag kollar alltid höet när jag öppnar en påse, så det luktar som det ska o absolut inte luktar mögel eller nåt.

Abico
0

#5 - Jo, djuraffären är det närmaste även här. Vi åker ju till trollhättan och köper pelletsen till Sune, det är det närmaste Granngården och sedan bor mormor och morfar där så vi brukar ta det på vägen. Jag tror dock jag löst problemet i fortsättningen. Sunes "semester hem" har kanin och marsvin och dom köper stora säckar hö från en bonde dom känner. Så mamma skulle försöka få tag i dom och kolla om dom kunde köpa hem en säck till oss också, dom bor ju inte långt härifrån så säcken hämtar vi lätt när den väl är här. Det vore super, Sune älskade höet han fick hos dom, det är faktiskt större skillnad på hö än man kan tro (!).

Det är ju inte bra om det blir höbrist :O Då får man väl ta och importera från grannländerna, det blir super mycket dyrare men det kanske man får ta isf.?

Hanna 

dreamiz
0

Ja, bara man får tag i hö. Jag betalar vad det kostar för de måste ju ha hö!

parsley
0

Abico, eftersom du bor i Alingsås så kolla sortimentet på Jordnära. De har ungefär samma sortiment som Granngården. De kanske har bättre varor än zoo-affären? Har du fått dåligt hö, så klaga i zoo-affären.  Se om du kan hitta någon annan som säljer hö (stall eller bonde), om du har någonstans att förvara höet. Kolla efter annonser i t ex Alingskuriren, GP eller Alingsås-tidning.

Abico
0

#7 - Jo, man gör ju det. Iaf. så länge man har bara ett par marsvin. Men har man 30 st. som ska ha hö så blir det svindyrt att köpa in hö från andra länder :/

#8 - Okej, jag ska ta och försöka komma dit innom en snar framtid och kolla upp vilka priser dom säljer havre för. Jag kan kolla hö då också. Vi köper spånet hos dom, gigantiska balar, super bra :) Mamma skulle se med sin kompis vart dom fått sitt hö ifrån och om dom kunde ta hem en extra säck till oss. Så jag får hålla tummarna. Att gå och klaga har jag nog inte mycket för, har inte fått intrycket av att dom bryr sig ett jota om vad en 14 åring tycker och tänker där, dessutom har jag slängt bevismaterialet :/

Hanna 

dreamiz
0

Jag har 19 marsvin nu o det går åt mycket hö. Men de måste ju ha hö så finns ju inget att välja på annat än att betala vad det kostar att få hem hö till dom… Men man får ju hoppas att det inte blir sån brist så det blir svårt att få tag i.

Abico
0

#10 - Okej. Ja, det är väl så. Det borde ju räcka tycker man… Vi får hålla tummarna.

Hanna 

[jejjas]
0

Jag ser att jag har tur som får hö av min äldre syster, hon har  både hästar kor och marsvin. dom fick in sitt hö innan regnet kom in så hon har ställt undan massa bal så både hon å jag har till marsvinen, de är ioförsig finstråigt men det bryr sig inte mina grisar om dom bara älskar det å det har sama kvalite som det på ica har Skrattande men det va bara tur att dom fick in det innan regnet

Abico
0

#12 - Ja, sålänge grisarna gillar det så ^^ Vad bra att hon fick in det innan regnet, alla har nog inte haft samma tur :/

Hanna 

[jejjas]
0

Nä dom har nog inte det pappa käner en bonde här i  närheten å allt hans hö blev förstört annars hadde man kunat  hämta där det är bara 2 km bort Generad

FeliciaS
0

Usch vad äckligt! Att du inte gick tillbaka till affären och fick pengarna tillbaka? ;) Tycker att det är tur att djuraffären här har såpass br ahö *puuhh* ;) Rätt billigt är det väl också, men jag har ju 3 marsvin så det blir inte så mycket pengar på höet. 39 kr/säcken som räcker drygt 1,5 v - nästan 2 v ;)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

#14 - Fy, vad hemskt :/ Vad ger dom till korna eller vad dom nu har då?

#15 - Dom skulle aldrig gett mig något för det :/ Dessutom är det inte värt besväret att kånka in dom till stan, resten av balen var antagligen möglig den också. Dom borde lägga det i papperssäckar iaf, plastpåsar är inte det idealiska -.- Här tar dom 18 kr påsen, den räcker 1,5 vecka eller nått till Sune (bortskämd med grymt mycket hö, annars hade det kanske räckt lite längre ^^')

Hanna 

[jejjas]
0

#16 han ger dom ensilage,men det är på tok för starkt å blöt för marsvin Ledsen

Abico
0

#17 - Aha, okej.

Hanna 

[MatildaW]
0

Hm, usch, låter inte bra med höbrist. Ska hålla ögon och öron öppna jag.

Zoona som ligger i närheten av mig har under sommaren fått in nytt fräsht hö som dom själv fixat från svenska ängar så att säga, jätte bra kvalité är det, vissa mer stråiga hårda höstrån som dom bygger bon i, andra mjuka och lite krispiga som dom äter upp fort som attan!

Abico
0

#19 - Vilken tur :)

Hanna 

FeliciaS
0

#16 Jaså inte!? ;) Aja, 18 kr är ju inte så mycket, så på det viset är det ju tur. Men jag kan hålla med om att höet borde säljas och förvaras i papperssäckar och inte plast! :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

Abico
0

#21 - Japp. Det första jag gör när jag kommer hem med höet är att lägga allt i en papparspåse från typ. Maxi. Det känns luftigare då ^^

Hanna 

vidar_valkyria
0

usch  låter inte bra med problem att få tag i hö, skönt att jag har eget här hemma.

Cazs
0

jag luktar alltid och kollar noga på höt innan jag köper men verkligen dåligt av affären att inte kolla höet bättre :/

Hella
0

Hm, höförvaring kan vara knepigt.

Vi har hästar här hemma också så vi lider ingen höbrist till vårt marsvin(nr två är på g), men även om man köper av en bonde så kolla hur det förvaras. lukta och slå på balarna, ryker de - så kassera och likadant om de luktar minsta lilla konstigt.

Vi har vårt hö på ett höloft, där ligger det inbäddat med halmbalar runt omkring och ovanpå och då håller det sig fräscht från sommar till sommar.

Egentligen är det vansinne att gå till djuraffären och köpa hö, vi ger 17 kr för en bal ( 8-10kg) och spån köper vi också på storbal ca 65kr, istället för de där små fyrkanterna i affären med sitt smulspån. 

Jag tycker synd om er som inte har någon bonde ellr hästfolk i närheten, men med tanke på prisskillnaden, så kan det ju löna sig att åka en bit. 

Heléne

Abico
0

Jag hoppas att vi kan få köpa en höbal nästa gång mammas kompisar skulle till "sin" bonde. Nu har vi shoppat hö på ICA det senaste, det går ju men det blir dyrt i längden.

Hanna