Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1231 ggr
Rafflan
2

Marsvin är farliga för barn!

Visste ni att marsvin bär på zoofila svampar som kan smitta människor och barn? usch, man borde inte ha sån Ohyra nära barn!!! 😕

_*ironi*
_

Fick den informationen idag, aldrig hört nåt liknande tidigare, någon annan som hört att marsvin ska bära på svamp?

Fridaaaa
0

Dummaste jag hört på länge.

Vissa kan bära på Ringorm däremot (svamp) men är ju inte farligt :P

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

ChristineL
0

Lika farliga som alla andra djur som KAN bära på Ohyra av olika slag 🤔

Tarotstollan
0

Är det något föräldrar kör med för att slippa skaffa marsvin till sina barn eller vad det någon annan vuxen som sa det?

Igår gjorde jag ingenting och blev inte klar, så jag fortsätter idag!

Rafflan
0

#1 Ringorm finns även på häst, hund, mf.l djur. Och ett friskt marsvin ska inte bära på Ringorm :)

Rafflan
0

Nja en kompis som skaffat 2 marsvin och blev varnade för att dem var svampspridare ;)

[[Boris Sager]]
0

Visst, helst bor inga barn komma i kontakt med nagra djur. Alla djur bar ju pa alla mojliga laskiga kryp. I sjalva verket ar de barn, som vuxit upp med djur omkring sig betydligt friskare an dem, som inte gjort det.

Fridaaaa
0

#4 Ja jag vet att det finns på andra djur också. Sa inget annat ;)
Ett marsvin kan bära på Ringorm och smitta utan att det bryter ut på marsvinet. Så man kan aldrig veta om ett marsvin bär på Ringorm eller inte . Samma med t.ex katt.Dock större risk att en katt gör det än ett marsvin

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Anna O.
0

Människor bär också på smittande sjukdomar. ;)

Rafflan
0

Finns svamp i livsmedel och i naturen som kan få fäste hos människan om man har otur ;)

marsisen
0

Men ush vad larvigt, mitt marsvin fick Ringorm en gång och jag blev smittad ( hon var köpt från djuraffär) . Smeta på lite salva och sen är det över. Värre blir det inte!

animal power <3

marsisen
0

#8 marsvin är också människor! :D

animal power <3

Anna O.
0

Det jag försökte komma fram till är att alla har smittande sjukdomar :) #11

dumbell
0

Äschdå ska man oroa sig för sånt så blir man ju tillslut galen.. Tycker det bästa man kan göra är att leva efter sina egna erfarenheter.

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

dumbell
1

När jag var yngre gick det även massa rykten om att man inte skulle ha djur(ingen art alls) om man hade barn för då kunde barnen bli allergiska osv, Men jag har vuxit upp med djur och är extremt tacksam över att jag fått den erfarenheten!

Be the change you want to see in the world

-Gandhi

[[Boris Sager]]
1

Ja #14, det finns manga studier pa att de, som vuxit upp med djur som barn har mindre risk att bli allergiska. De har "vant sig" vid allergenet och uppfattar det inte som frammande. Likasa de barn, som fods pa varen vanjer sig vid trad - och graspollen battre an dem, som fods pa senhosten.

severanka
0

Har både hundar och marsvin en av mina fick Ringorm men ingen har nånsin blivit smittat. Min son kelar med marsvin och hundar hela tiden har aldrig blivit dålig. Precis som människor behöver djur gott omvårdnad.

PiggieVille
0

Ja det har jag faktiskt hört. Var någon som surrade om det för 20 år sen, eller nåt. Om det ligger någon sanning bakom vet jag däremot inte :)

[Marsvinspluttochkaninsele]
0

Tror inte på det då skulle både grannbarnen som älskar våra marsvin och vi bli smittade. Bara onödigt att vara orolig för tex då min kanin Mona aldrig kunna mysa med barn under kontroll pga farlig ;) nä för vi har kontrollen

[[Boris Sager]]
0

I.o.f.s. har ju manniskor och djur olika kansliga immunsystem, i detta fall mot scampinfektioner, sa deras mottaglighet varierar om de nu skulle komma i kontakt med ett marsvin som har Ringorm. Men den nytta kontakten med ett djur har for en manniska, bade psykiskt och fysiskt, ar jattestor.