Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettersjukdomarohyraskador
Läst 2661 ggr
emmapemma2
0

svamp på spenar?

Hej! Jag är ganska ny marsvinsägare och mitt ena marsvin har nån gul/vit skorpa på båda spenarna eller vad det kallas på marsvin. Jag har inte sett detta tidigare. Vet någon vad detta kan vara och vad jag kan göra?

Ida och Busi lovers BFF
1

svamp 🧟‍♂️ dit marsvin har svamp aha

Ida och Busi lovers BFF
1

☝️

Ida och Busi lovers BFF
1

eller vi är inte säkra🤔

men det borde vara svamp🧟‍♂️

Rheen
0

Finns det möjlighet till en bild?

~ Rheen.

emmapemma2
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Ok, här är en bild. det ser likadant ut på båda.

Rheen
0

Ja-a du. Jag är verkligen ingen expert på olika 'sjukdomar' hos marsvin. Då det endast är bröstvårtorna som drabbats, båda två, känns ju lite konstigt. Är marsvinet från en djuraffär eller uppfödare? *Puttar* tråden lite grann, finns det några med bättre kunskaper där ute som vet vad det är frågan om?

~ Rheen.

emmapemma2
0

Från uppfödare. Tack  Rheen!

ElmerKrudd
0

Ring och rådfråga veterinär :)

¤ Jag förväntar mig inte att vara lycklig. Jag inbillar mig inte att jag ska finna kärleken, vad det nu betyder, eller att om jag finner den ska göra mig lycklig. ¤

redets
1

Så ser min Snövit ut och det beror på äggstockssystor.

emmapemma2
0

Oj! Ok, behandlar man det? Hon är endast några mån…

JonnaCecilia
0

Ta henne till veterinären så de får kolla på henne. Vi kan inte sitta här och gissa utifrån en bild!

MrsGoldfire
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Jag har en som förmodligen har äggstockcystor och det är bara att ta en tuss med olivolja och gnussa och sen pilla bort det. Det återkommer, jag tog bort i förra veckan och nu syns det redan lite igen. Se bild på mitt marsvin. 

Jag har varit hos veterinär och de gissar också, inget ultraljud kunde tas för kollegan som kunde det var ledig. Men min veterinär hade själv haft marsvin. Vi diskuterade om det var sellnic eller om hon tappar päls för att hon förmodligen har cystor. Min veterinär har kontakt med hon som är så bra i Roslagstull, så jag utgår från att vi tillsammans kommit fram till en diagnos.

Mitt andra marsvin visar inga symptom och det var i februari som jag var hos veterinären. Men lilla Idis är 3,5 år och pigg o glad och äter o dricker, men snygg är hon inte när stor del av pälsen fallit av. Hon är en alpaca.

*Ni behöver inte älska mig, jag vill bara vara med på ett litet hörn

emmapemma2
0

Tack för svar och även för bilder! Mitt marsvin är inte ens ett år gammalt. kan man få det så tidigt? :O

nightmares
0

Jag håller med om att det troligen är äggstockscystor. De kan få det så tidigt, även om det är ovanligt. Oftast så besväras de inte alls av det utan får mest symptom i form av lite hudavlagringar på spenarna och tunnhårighet på sidorna. Ibland kan symptomen bli väldigt kraftiga med  t.ex. avmagring och konstant brunstbeteende. Antagligen är risken att det går illa större ju tidigare de drabbas.

Jag tycker att man själv måste bestämma ifall man vill kastrera honan eller avvakta så länge de är pigga och friska. Många honor går med sådana här symptom livet ut utan att det förvärras, men i undantagsfall kan de bli ganska dåliga på sikt.