Vilken burlösning ska jag välja?
Hej!
Om en vecka får jag hem två marsvinshanar. Jag har en vanlig 120cm gallerbur som väntar på dom men jag har även börjat fundera på roligare alternativ=) Jag har inte jättestor lägenhet och här är de alternativen jag har;
1) Bygga en egen bur med måtten 100*90cm.
2) Bygga en egen bur med måtten 150*45cm
Lägenheten är alltså utformad så att jag inte har plats med en som är både lång och bred, så vilket av ovanstående mått är bäst?
Alternativ 3 är en perfekt hörna i vardagsrummet där jag skulle få plats med en 200cm bur om jag vill. Men tyvärr så går rören bakom den väggen och när grannen ovanför spolar i toaletten så låter det ganska högt just bakom den väggen. Och när deras tvättmaskin centrifugerar så vibrerar det lite där. Tror ni marsvinen skulle bli rädda för det ljudet?
Jag hade iaf tänkt bygga en typ av bokhyllebur som står på ben och har galler/nät ovanför som skydd från barnen och deras kompisar (nallar, mjuka bollar o.dyl kan ju komma flygandes) även om jag såklart kommer lära dem att vara försiktiga.
Så vilket alternativ tror ni skulle bli bäst?🙂
Jag tycker nr 2 för att dom brukar gilla springa och så, så dom får bra kondition. Jag skulle ha valt den iallafall :)
Ju större desto bättre. Jag skulle valt platsen i vardagsrummet. Att det låter från rören tror jag inte är ett problem, det låter ju inte konstant.
#1 Du tror inte att 45cm blir för smalt? Annars skulle den platsen också vara en bra plats i lägenheten. Lugn men ändå i vardagsrummet. #2 Ja jag hoppas det hörnet kommer fungera. Som sagt ju större desto bättre:) Men det låter verkligen högt. Och vattnet kommer ju uppifrån så det låter liksom som att det rasar ner något. Jag reagerade själv i början när jag föyttade hit☺️ Jag kan ju testa genom att sätta dit gallerburen. Jag behöver ju inte börja bygga den andra buren än men det kliar i fingrarna:) Tack båda för era förslag:)