Hur länge hållbarhet gräs i kylen?
Läget är såhär,att jag har tillgång till en uteplats där jag kan ha marsvinen ute,men det finns inget gräs på den,så jag måste plocka gräset utifrån. Gräsområden rumtomkring finns,men dom är maskinklippta,och sånt gräs ska man ju ej ge dom,så jag plockar gräs och maskrosblad från skogen en bit bort. Och eftersom det blir att plocka rätt ofta,så tänkte jag plocka en hel påse full och ha i kylskåpet så det slipper bli en massa spring😛 Ska ju hålla mig borta från områden där hundar rastas med,och jag har hittat en bra plats men en bit att gå dit.
Nu undrar jag hur länge håller sig gräs i kylen innan vitaminerna försvinner? Någon som vet?
Har personligen ingen erfarenhet av det då jag brukar torka mitt. Men jag skulle gissa på att det håller ungefär som ekologisk/obesprutad sallad(ruccola,dill,persilja osv) så kanske en-två veckor?
Be the change you want to see in the world
-Gandhi
#1 Hur menar du att du torkar ditt gräs? Menar du att det blir hö? Vad är fördelen med att torka gräset? Nu blev jag nyfiken🙂
#2 eller ja just GRÄS torkar jag ju inte riktigt, snarare maskrosblad och så.
Använder dehydrator då men funkar lika bra att hänga upp i en garderob/mörkt rum (se till att det inte är blött, då kan det börja mögla) eller att lägga i ugnen/sprida ut på något och lägga i ett mörkt rum/garderob. Enda skillnaden är att det går snabbare med dehydrator än om man "lufttorkar det".
Fördelen är väl mest bara att det håller längre.
Be the change you want to see in the world
-Gandhi