Hur rengör ni era vattenflaskor?
Som rubriken lyder, hur rengör ni era flaskor? Flyttade nyligen hemifrån och marsvinen likaså, men har inte införskaffat någon tvättborste än. Så tänkte höra om man kan tvätta flaskorna på något annat sätt?eller om man måste köpa en "diskborste" för flaskor och om dom isåfall är billigare någon annanstans än vad dom är på djurmagazinet (tror dom tog typ 70kr för en liten?!). Tacksam för svar och tips!
Be the change you want to see in the world
-Gandhi

häll i en matsked okokt ris, lite salt, och varmvatten, och sen skaka, flaskan blir som ny
You can't spell Bitchy without Itchy
Jag tvättar mina cykelvattenflaskor i ultraljudstvätten med lite diskmedel. Lär gå utmärkt med flaskor och pip för djur också.
Jag kör med varmvatten, okokt ris och ett par droppar diskmedel. Skakar och det blir rent. Själva pipen kan man göra rent med tops.
flaskborstar finns på ica, iallafall hos mig :) själv har jag vattenautomat till kaninen så kan inte svara på hur du ska diska då jag får ner hela diskborsten i den och jag kan plocka bort pipen+packningen :)
Tack så hemskt mycket! Ska testa ris knepet!
-Gandhi
Häller i ris, vatten, sätter på "korken" igen och skakar rejält en stund och sköljer 🙂 (inget diskmedel blir rent ändå)
"locket" och pipen gör jag rent med tops och papper.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Till mina djurs vattenflaska så använder jag mig av en vanlig tandborste. och använder mig sen av tops i de vrår tandborsten har lite svårt att komma åt. Bara hett vatten då jag inte är säker på att diskmedlet försvinner helt.
Jag använder tandborste och flaskborste i hett vatten. Ibland använder jag diskmedel men då är jag noga med att borsta och skölja ur flaskan minst 5 gånger efteråt. 😂 Denna fungerar jättebra: http://www.netonnet.se/art/hem-och-hushall/braatthahemma/staddisk/others-bottlebrush/200154.8646/
Den ser väldigt stor ut men är super enkel att trycka ner i flaskan och rengör väldigt bra.
Pipen rengör jag med tops och piprensare.
Generation to generation, I will never die. I will continue to live aslong as I´m alive.
#8 Dom andra tipsen med ris fungerade också men är alltid bra att ha en borste antar jag!
Djuraffärer är sjuuukt dyra egentligen, köper nästan bara från zooplus.se nu.
-Gandhi
Kör med kallt vatten o grovsalt sen skaka om och pipen tar jag med tops :) Inte krångligare en så faktist :)
tack för tipset! Hade tänkt fråga hur jag ska fixa till min vattenflaska då den e så hemsk :/
Hej, får jag fråga varför man ska ha RIS i för att rengöra? Vad gör riset för nytta?
Har nämligen aldrig ris hemma då jag inte äter sådant
#12 Riset är hårt, så när man skakar flaskan hjälper det till att få bort beläggningar på insidan. Fungerar lika bra med grovsalt.
aha tack
Flaskorna blev jättefina! Ser som ni sa helt nya ut 😉
-Gandhi
Vad bra. Det är mycket trevligare med rena vattenflaskor.
#15 👍
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.