Hur få i marsvin medecin?
Hur gör ni när ni ska medecinera era marsvin ensamma, min lilla Sonic ska ha ögondroppor sex gånger om dagen och antibiotika två gånger per dag och han är inte riktigt tam så jag vet inte hur jag ska göra för att få det att funka praktiskt ensam, han är lite sprattlig helt enkelt när man tar upp honom.
/ Sabina
Ta upp honom och rulla in honom i en handduk så att han inte kan sprattla. Då kan du hålla fast honom med en arm genom att trycka honom mot din egen mage, och sedan kan du luta honom lite så att ögat kommer uppåt innan du droppar. Ska antibiotikan också droppas i ögat, eller ska han ha den i munnen?
antibiotikan ska i munnen, ögondropparna är väl antibiotika i också tror jag.
Medicin i munnen tycker jag man ger enklast med marsvinet i knät, med dess rumpa mot ens egen mage så att det inte kan backa. Sen in med sprutan bakom framtänderna, från sidan.
Bra råd om hur du ska få medicinen i din lilla "sprattelgubbe" har du fått här ovan.
Det bästa är förstås om man kan vara två; en håller marsvinet och den andra ger medicinen. Men du skrev att du ville ha råd om hur man gör det själv. Det blir väl lite joxigt i början, men du får säkert ordning på det när du gjort det några gånger.
Du kan ha en godbit till hands att ge Sonic, när medicinen hamnat där den ska. Enligt det av våra marsvin som varit tvungen att medicinera smakar antibiotika pyton och ögondroppar är inte så populärt heller. Vår lille hane fick persiljakvistar. Kanske tog det bort den läbbiga smaken i munnen lite fortare. Annars var det ju i alla fall en tröst i eländet att sitta i famnen och smaska på något gott efteråt.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Sonic tar medecinen jättebra, bara att sätta i munnen och han sväljer väldigt snällt. Inget sprattel heller och är nöjd över att få vara i famnen, konstigt nog. ;)
Så bra att det går bra.
Skönt att höra att Sonic finner sig i medicineringen. Du har verkligen tur och så tror jag att du är bra på att hålla dig lugn. För är man nervös och spänner sig påverkar det marsvinet.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare