"Speciellt skäl"
Är så frustrerad på min kompis som skaffat ETT marsvin. Jag säger att man ska ha minst två och två, men hon insisterar i att hon har ett "speciellt skäl" till att den ska vara själv. Hon säger att marsvin trivs att vara ensamma som art om de får mycket uppmärksamhet men så är ju inte fallet! Hennes speciella skäl är att den bott med kaniner och de inte vill skaffa kanin. De ska inte ens leva ensamma med kaniner! Och så "vet de inte hur den reagerar på andra marsvin" men då får de väl träffa någon och se? Blir så less på sådana människor, känner mig nedstämd och arg på henne. Försöker informera men hon drar sig, vet inte om jag kommer kunna komma hem till henne om den är ensam. Hatar de som inte sköter sina djur på bästa sätt….
Stackars ensamma marsvin. Att marsvinet gått med kanin och att de inte vill ha en kanin är inget särskilt skäl, som du redan är inne på. Särskilda skäl att ha ett ensamt marsvin är om det är ovanligt aggressivt, eller om det har en smittsam sjukdom, ingenting annat.
Suck blir trött på sådana som inte förstår. Inget skäll överhuvudtaget bara elakt mot lilla grisen och själviskt ! Hade skällt ut henne !
Du kan visa din kompis denna sida om marsvin.
Om hen är intresserad av att sköta marsvinet på rätt sätt,så finns det mycket kunskap om marsvin här.
Jag säger som er andra,stackars lilla marsvin som är ensamt.
Det är väl lag på att dom måste vara minst två?
Be the change you want to see in the world
-Gandhi
#4 Jo, det är lag på att de ska hållas i par eller grupp, om man inte har särskilda skäl. Vad som räknas som ett särskilt skäl skrev jag i #1.
#7 De regler som man ska följa när man har marsvin finns i L80, som kan avnjutas här. Där står det i 8 kap 1§ följande:
Gnagare, utom guldhamstrar, ska hållas i par, av samma eller motsatt kön, eller i grupp. Detta gäller inte om det finns särskilda skäl.
För vad som kan anses vara ett särskilt skäl, se #1.
Här finns en bra förklaring på att om man bryter mot L80, så bryter man mot djurskyddslagen. Detta kan anmälas, till länsstyrelsen.
Jaha, men blir det inte konstigt om jag anmäler henne? Hon lär ju förstå att det är jag som anmält henne.
Kanske jag kan köpa en ung liten gris åt henne och så får man utgå därifrån ;)
Du anmäler ju henne för att hon inte sköter sitt marsvin på det sätt som står i lagen att man ska göra. Om hon bryter mot en lag,så är det ju hon som väljer att göra fel. Själv är jag djurvän,och skulle aldrig acceptera att någon missköter sitt djur. Jag skulle tydligt markera att det hon gör är fel.
Och att köpa ett till djur till henne skulle jag inte heller göra. HON har ansvaret att se till att hennes djur mår väl. Det är hennes ansvar att skaffa en kompis till sitt marsvin.
#9 Du kan ju alltid börja med att tala om för henne att hon bryter mot djurskyddslagen genom att ha ett ensamt marsvin. Det finns en bra artikel här: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d71586bb9cb462244068e1f-varfor-ska-man-inte-ha-marsvin-ensamma?discussions-1
Anmäl henne säger jag… hon har inget bra skäl och stackars grisen har vart ensam allt för länge om den dessutom gått med kaniner innan som inte är samma art vilka hemska människor det finns som bara bryr sig om sina egna bekvämligheter :/ vart i samma situation som dig när jag var väldigt ung dessutom. Men ångrar mig idag att jag inte anmälde min kompis som faktiskt vanvårdade sina undulater.
Jag har haft ett marsvin ensamt med en kompis jämte hans bur för att han skulle vänja sig men det var för att han var van vid ensamhet :). Anmäl henne tycker jag hatar personer som skiter i djuren bästa ! Hon borde skämmas tycker jag ! Skulle aldrig i min värld ha marsvin ensamma om inte nöd fall tex smittsamma sjukdomar och att marsvinet är bitsk mot de andra farligt mycket :) Tycker hon borde tänka på marsvinets bästa !
"Djur som har behov att vara tillsammans med andra djur av samma art skall hållas och skötas på ett sätt som tillgodoser dessa behov. Detta gäller alla djur som omfattas av föreskrifterna."
"SJVFS 2003:24 Saknr L80 8 kap 1§ Gnagare, utom guldhamtrar, skall hållas i par, av samma eller motsatt kön eller grupp.
Dessa föreskrifter har tom sista juni endast gällt som allmänna råd…men from 1 juli blev det en föreskrift.
Ändringar i sällskapsdjursföreskrifterna:
"Den första L80 trädde ikraft en 1 januari -98. Det bestämdes då att de delar som specifikt rör hur olika djurslag ska hållas mm (dåvarande kap.5-12) endast skulle gälla som allmänna råd för den som bara håller ett fåtal djur och inte bedriver avel eller handel mm.
Med tanke på att de nu gällt som allmänna råd så länge och att även sällskapsdjur numera enligt djurskyddslagen ska hållas och skötas så att de kan bete sig naturligt (ändring i 4§ djurskyddslagen trädde ikraft den 1 jan 2003) har dessa bestämmelser lyfts till föreskrifter även för privatpersoner. För att inte kräva alltför stora ändringar för den enskilde gäller måttbestämmelserna fortfarande som allmänna råd för privatpersoner. Ändringen gäller from 1 juli 2003."
om nu inte du vill anmäla så kan lika gärna någon av oss djur vänner göra det åt dig om vi får adress, namn osv. annars tar du själv det steget.
-vanvård är alltid vanvård, det finns inga ursäkter för djur plågeri på liten eller stor skala. (glöm inte det)
Det kan vara väldigt svårt att anmäla en vän för djurplågeri, själv hade jag inte gjort det om det inte var grovt djurplågeri. Men i detta fallet hade jag möjligtvis mejlat veterinär, jbv, djurskyddet osv och bett dom berätta varför marsvin måste gå tillsammans, och även bett jbv förklara begreppet "speciella skäl". Sedan hade jag visat min kompis dessa mejlsvar, och utgått därefter.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Anmäl henne ! Helt sjukt oansvarigt 👍
Berätta för henne att det hon gör är mot lagen och att lagen finns för MARSVINETS bästa. Lyssnar hon inte så kan du alltid anmäla henne anonymt om du inte vill att hon ska veta att det var du :)
-Gandhi
Lite uppdatering; hon tycker den mår bra bara för att hon är van vid ensamma marsvin och har haft det förut.
#16 Det är väldigt svårt, men dina alternativ är bra. Kanske kontaktar de.
#17 Hon skulle aldrig förlåta mig.. Det är lättare sagt än gjort.
#18 Jag är den enda som förklarat och försökt berätta om att det är mot lagen, tror du inte då att hon förstår att det är jag?
Extremt dålig ursäkt hon sa! Skulle aldrig ens ha ensamma matsvin utan forskat på mer om dom !
Vars fick hon marsvinet ifrån förresten?är det från djuraffär/någon du känner/uppfödare? Tänkte om den kanske kan hjälpa till om den bryr sig om djurets välmående.
-Gandhi