Mina marsvin går inte att klappa
Hej, jag har haft mina marsvin nu i ca: 2,5 vecka. Men de går inte att klappa. Jag kan mata en av dem ur handen och båda kommer ut när jag t.ex pratar. När jag städar buren ställer jag in en låda med ett hål i och ställer in i buren och när båda har gått in lyfter jag över lådan till en större låda. Men så fort jag kommer för nära med handen springer de iväg med världens fart. Vad ska jag göra?
Fortsätta träna 🙂 Du måste ha tålamod, du har itne haft dem så länge ännu
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Ok, tack för svaret 😊
Ha gärna godsaker som maskrosblad eller gurkbitar i ena handen och stick in båda händerna i buren. Vänta tills de vågar sig fram för att smaka. Låt dem äta medan du håller händerna still en stund . Gör inga häftiga rörelser utan försök ha den andra handen nära den med godsaken redan från början. När du märker att de lugnt står kvar och äter kan du försiktigt stryka dem med ett finger på den tomma handen.
Det kan dröja ganska länge innan marsvinen känner sig helt trygga med att bli klappade i buren. Ett tips är att du sakta för handen närmare från sidan eller framifrån - inte uppifrån eller bakifrån. Marsvin är flyktdjur och regerar instinktivt om man gör plötsliga rörelser, lutar sig över dem eller kommer med handen ovanifrån. En snabb rörelse ovanifrån blir som en anfallande rovfågel för dem.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare