Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettfoder
Läst 1957 ggr
fulfisk
0

Icke maskinklippt gräs?

Jag bor numera i stan och skulle vilja gå ut och plocka lite gräs åt marsvinen, men vart kan man hitta sådant som inte är maskinklippt? Åh… Samma sak med att ta ut dem, jag kan ju inte ta ut dem på gräset då det är maskinklippt :S

GroaLover
0

det spelar ingen roll, höet som du köper är garanterat maskinklippt, släpp ut pluttarna du

fulfisk
0

Åh, vad bra. Jag har nämligen hört att man inte ska ge dem maskinklippt gräs men det är alltså ingen fara? Då ska jag nog börja vänja dem vid gräs redan idag :)

GroaLover
0

ta ut dom i 10 minuter :)

[MatildaW]
0

Det enda jag hört dom kan få av maskinklippt gräs är gaser i magen. Så du kan nog lyssna på GroaLover :) Mitt gräs här hemma blir klippt lite då och då, och varje gång det är dax att klippa får marsvinen gå ut och käka lite (för då har det ju varit lång tid sen sist typ, och gräset växt ut x)), men hinner dom inte det så har jag en fotbollsplan några meter bort från huset som ligger vid skogen, som ingen rör med maskingräsklippare Glad sen så kan jag även plocka gräs från skogen, andra gräsplättar, backen där jag brukar vara ibland, ja, lite överallt helt enkelt :)

GroaLover
0

mina sprang lösa hela dagarna i somras och åt gräs, ej maskinklippt, men ändå :)

[MatildaW]
0

#5. Ja, det är mysigt att sitta ut med marsvinen när dom lungt går och betar :)

GroaLover
0

jag var inte ens ute med dom den mesta tiden :) Ja, lugnt går och betar är hemma hos mig-sitta i den ännu daggvåta jorden i rabatten och låtsas som ingenting..

GroaLover
0

självmant, förstås, sen tar det 10 minuter innan man fångat in alla marsvinen :)

[MatildaW]
0

#8. Hahah, okej :D

GroaLover
0

undrar hur det går nu, med 4 andra marsvin som aldrig varit där :/   hoppas det går bra, annars måste vi ha en bur, och då är det inte lika kul..

[MatildaW]
0

#10. Okej.

Abico
0

Jag har alltid tolkat det här med att man inte ska ge maskin klippt gräs till marsvinen som att man inte ska ge marsvinen av det gräs som man klippt med gräsklipparen och inte heller låta marsvinen vara på gräsmattan ett par dagar efter klippningen om det inte har regnet.

Men att låta bli att släppa ut marsvinen på gräset för att det en gång blivit klippt är överdrivet tycker jag.

Uppfattat allt fel?

Kram Hanna

Hanna 

GroaLover
0

allt hö är maskinklipt

fulfisk
0

Albico: Smaaart, så måste det nog vara :P

[MatildaW]
0

#12. Jaa, riktigt smart ^^,

Lejonkungen
0

Ja gräset som blir efter gräsklippningen har ju blivit nerkladdat med olja och massa äckelpäckel från bladen under klipparen. jag har klippt mycket gräs i mina dagar* skrockar fram som en 90-årig gubbe*

Thea-Cazzy
0

Men kan inte marsvinen få "fång" som hästar får när de äter för mycket gräs?

[MatildaW]
0

#17. Hm, bra fråga. Men det är därför man ska vänja marsvinen med det, lite i taget lixom, annars kan dom få gaser och uppsväld mage.

GroaLover
0

men jag sa ju det: vilket hö är INTE maskinklippt?

Det är samma sak..

Bra sagt, Matilda, alla kanske inte vet att man måste vänja marsvinen vid det färska gräset, liksom andra nya grönsaker/frukter

[MatildaW]
0

#19. Tacktack för berömmet :)

GroaLover
0

ingen orsak :)

Thea-Cazzy
0

#18 Okej! Tack för svar ;)

[MatildaW]
0

#22. Va så lite så :)

Denna kommentar har tagits bort.
fulfisk
0

Ja, fast hö är ju inte direkt klippt med gräsklippare utan med maskiner som är till för det och hö har man ju som föda åt djur så det vore konsigt då om hö skulle vara farligt :P

GroaLover
0

men dom drivs med bensin/diesel också

[Liinda]
0

#17 fång är väl inte en magsjukdom, fång för dom väl i fötterna? Du menar inte tarmvred?

Thea-Cazzy
0

#27 Vår granne sa att hästen fick ont i fötterna för att den hade ätit för mycket gräs, och hon sa att det var fång. Jag vet inte exakt men hon sa det + att hästen fick ha "munkorg" för att inte få äta för mycket färskt gräs när den var i hagen

[Liinda]
0

Hm okej för min mormors häst fick fång och den fick en mindre hage för att inte belasta hovarna men det har inte nåt med att göra hur mycket gräs dom äter. Det låter konstigt iaf att den skulle få ont i fötterna av för mycket gräs.

KvirrZ
0

hästen kan få fång av olika anledningar, en av dessa anledningar är pga av foder, tex snabba foderbyten, tillgång att äta näringsrikt bete för snabbt, överutfodring av kolhydrater är vanlig orsak mm. Kvarblivna fosterhinnor efter fölning kan också medföra en typ av fång. Belastningsfång är också en typ.

- Mvh Emma

Thea-Cazzy
0

#29 Ja, det låter helskumt……

Lejonkungen
0

gud vad skönt att jag inte föddes som häst….

[Liinda]
0

#30: okej då vet jag :)

FeliciaS
0

Jag skulle aldrig ge maskinklippt gräs till mina marsvin, eller gräs som har växt nära vägar. Det är maskiner som går på bensin som jag menar… ;) Jag vill ju inte att marsvinen ska få i sig avgaser och sånt i sina ömtåliga små magar.

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus

GroaLover
0

har aldrig gjort det, men allt hö är maskinklippt ändå, vet inte om det spelar så stor roll

trocadero
0

Skillnaden mellan gräs från en gräsklippare och det som skördas av en traktor är att avgaser och andra föroreningar inte blandas ner i gräset när det klipps av en traktor på samma sätt som det görs av en gräsklippare. Då är det ju bättre att plocka det gräs man ska ge till marsvinen för hand.

GroaLover
0

Jag brukar låta mina springa lösa

KvirrZ
0

Plockar alltid för hand :) Aldrig prövat maskinklippt och kommer nog aldrig göra det heller :P

- Mvh Emma

Djur_marsvin
0

Jag plockar alltid eller så tar jag ut dom (Man klipper inte gräs på min bakgård faktiskt! ^^)

toodiloo
0

angående hästar o fång så får dom det oftast av för näringsrik mat (gräs när dpm inte är vana) o det går ner o sätter sig o hovarna så dom får svårt att gå..

o maskinklippt gräs betyder väl att man inte ska ge det gräs som blir när man klipper gräsmattan…men om en gräsklippae har gått där förut spelar det väl ingen roll..

aliciia
0

man ska inte ge marsvinen maskinklipptgräs för att de kan vara olja etc. på.. och aa.. men jajaj. de e bara å ta en sax å sätta sig på knä x)

fulfisk
0

Jag menade självklart inte maskinklippt som att man gick ut och klippte gräset med gräsklippare och att man sen ger det till marsvinen. Jag undrade snarare om det var farligt att ge dem gräs från en gräsmatta som med jämna mellanrum klipps med gräsklippare.

aliciia
0

Nejdå , så klart inte .. eller ja ger mitt marsvin de iaf..

||
                                   `u´

FeliciaS
0

#42 Det beror på om du menar det gräset som klipps bort eller det som växer och finns kvar. Det första alternativet ska du inte ge, men plocka eget från en gräsmatta där det maskinklipps kan du göra :)

Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus