Marsvin tappar päls
Mitt marsvin har börjat tappa väldigt mycket päls. Bakom öronen är det en stoor kal fläck, jag har hört att marsvin inte ska ha så mycket päls bakom öronen men vårt andra har det, det andra är släthårig och detta är strävhårigt.
Hon har fått en kal fläck bredvid nosen. Förövrigt mår dom bra, dock är hon lite rund men hon får mat, c-vitaminer, hö och har ren bur. Vatten har dom tillgång till och det dricker hon av varje dag.
Kan du ta en bild ? ser du någon Ohyra?
Mina marsvin har precis såna kala fläckar bakom öronen, det är naturligt och inget att oroa sig för. Pricken på nosen kan vara ett tjuvnyp av hennes kompis, eller att hon skrapat emot något. Håll koll så det inte blir större, det kan också vara Ringorm, men det ser väldigt litet ut.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Ska hålla koll!
Du kan smörja med någon hudvänlig olja, kokos till exempel, ofarligt om de slickar i sig det men hjälper till att hålla huden mjuk och skorvfri ;) är det från ett tjuvnyp så försvinner det nog snabbt
The unanswered questions are not nearly as dangerous as the unquestioned answers
När vi håller henne så börjar det klia?
Vad börjar klia?
Oj kanske skulle sagt det, jo kroppen. Armar, händer och ansiktet.
Kanske en inbillning, vi får se hur det är om några dagar med de kala fläckarna
Så när du håller marsvinet börjar du klia? Kliar sig marsvinet överdrivet? Annars kan det som du säger vara inbillning, sådär att det kryper i dig av tanken att marsvinet har Ohyra ;) ingen allergi hoppas jag? Här är en bild på hur mitt ena marsvin ser ut bakom örat, båda har såna kala fläckar bakom båda öronen. Hoppas det kan lugna dig. De har även ibland små sår eller prickar där den andre bitit, tråkigt nog löser de sina bråk fysiskt ;)
Mitt marsvin kliade sig fyra gånger på en minut igår, och ja det kanske kan vara så att den andra biter henne, hon biter mitt marsvin varje dag. #11 Mitt marsvin har till och med fått sår av betten hon har fått, ett på örat och en bakom örat där det vart lite blod.