Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 642 ggr
Moiken
0

Marsvin 1 månad

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har haft mina marsvin i ca:1 månad och jag kan ej klappa dom. De är ca:2,5-3 månader gammla. Jag har klappat dom en gång men det var när de satt i en transportbur. (Skulle städa buren) jag kan inte lyfta dom eller något. Bild på Hedda när jag köpte henne!

Moiken
0

Jag har två men hade ingen bra bild på Ella

Ljungåsen
3

Marsvinen blir inte tama av sig själva bara för att tiden går. Jag tror att både du och marsvinen skulle må bra av att du tvångsgosar dem. Enklaste sättet att plocka upp ett skrämt marsvin är att med långsamma rörelser och två händer mota in det i ett hörn av buren, och sedan bara plocka upp det. Ha gärna en handduk i knät som marsvinet kan krypa in och gömma sig under. Muta med något gott. Gurka brukar uppskattas. Om du har någon som kan hjälpa dig kan ni hålla varsitt marsvin. Om du inte har det så kan du hålla båda själv. Första gångerna kommer de säkert mest att sitta still och inte äta, det är normalt. Men det kommer ändra sig bara du upprepar att plocka upp dem. Gärna varje dag. Mina pojkar är hur tama som helst och kommer springande när jag stoppar ner handen i buren. De sitter numera still och väntar på att bli upplockade. Däremot springer de fortfarande och gömmer sig om jag försöker klappa dem i buren, trots att de älskar att bli klappade i knät.

idipidi
0

Du måste lyfta upp dem om de ska bli tama. Plocka upp dem MINST en gång per dag, gärna flera gånger. Försök mata dem med något som de gillar, t.ex. gräs. Om du bara låter dem sitta i buren så kommer de bli väldigt skygga.

godisgrisen
0

Håller helt med #1 och #2. Du måste jobba lite med dem. Det går lättare när man lyfter upp dem än att försöka när de sitter i buren.  Lycka till! 🙂