Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 583 ggr
elina.k
0

Klippa korthåriga marsvin?

Hej!

Jag har tre marsvin som har följt med på vår semester, ja, här i Sverige då förstås. Vi har åkt på husvagnssemester till Öland och vi ska stanna här i 4 veckor. Marsvinen och dom andra djuren får då bo i för tältet. Nu är det 28 grader i skuggan! Och marsvinen börjar bli riktigt varma!

Min fråga är: borde jag klippa marsvinen? De är korthåriga/strävhåriga allihopa (systrar) och jag ger dom is varje dag som svalkar dom lite. Men borde jag klippa dom?

1800 talet  gav rättigheter åt slavar.

1900 talet gav rättigheter till kvinnor.

Jag hoppas jag kan skriva att 2000 talet gav rättigheter till djur. 

jossan...
0

hur menar du med att ger dom is?:3

Gud vad bra jag stavar…

elina.k
0

#1 jag ger dom isbitar som dom får slicka på, dom älskar det!

Mari
1

Nä jag skulle inte ha klippt dom, pälsen isolerar även värme och är de korthåriga så ser jag inga fördelar med att raka av dem pälsen. 

Frys in  vattenflaskor och lägg sedan i buren med någon filt över så de kan lägga sig och svalka sig vid dem 🙂Du kan även byta vatten ofta så det håller sig kallt men kanske inte ha is i vattnet för jag kan tänka mig att det kanske blir för kallt? 

Finns det någonstans utanför tältet i skuggan du kan ha dem när det är som varmast? Brukar bli extra varmt i tält, iallafall de tält jag haft och kvavt så de kanske behöver flyttas ut?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

lollynonna
1

om du vill ge extra svalkande så kan man ta petflaskor men kallt vatten i och lägga i buren. Då kan de lägga sig bredvid den och bli lite svalare :)

// Linah 

Medarbetare på djurannonser och gerbiler iFokus!
SolGerbilsidanSol

Sandra-B
1

En isklamp, invirad i en handduk, som man lägger i buren är kanon varma sommardagar. Marsvinen brukar verkligen uppskatta det. Att byta vatten ett par gånger om dagen (så att det är nytt, fräscht och svalt) brukar också uppskattas, likaså att ge exempelvis kylskåpskall gurka och vattenmelon. Med fördel kan man även låta dem vara ute på gräsmattan i en utebur (under uppsikt om buren inte är rymningssäker och säker mot andra djur som kan ta sig in), men man bör vara försiktig när det är för varmt - se till så att det finns skugga och god ventilation. Det finns en artikel här på sajten som tar upp just hur man håller sina marsvin svala när det är varmt. Du hittar den här: http://marsvin.ifokus.se/articles/4d714c1fb9cb462239060458-hall-marsvinen-svala?4d7123f7b9cb462141044e3a-1

//Sandra, sajtvärd påMarsvin.iFokus (& DaysofOurLives.iFokus)
**SMF 237 Sweet Dream's 
**Uppfödning av teddymarsvin - FINNS NU PÅ FACEBOOK!!

elina.k
0

#3 #4 #5 Tack för svar! Ska testa allt ni skrev!