Marsvins lukt i värmen
Hej Jag undrar hur ni gör att hålla era marsvin svala när det är varmt? Min mamma klagar på att hö från marsvinen luktar men jag känner inte att det luktar . Hur gör ni så att Hö inte luktar? Om jag inte kan hindrar lukten så får marsvinen vara i hallen där det drar mycket och det vill jag inte. Tacksam för svar
Om det är höet och inte marsvinen som luktar så är ju frågan: luktar det fräscht och gott eller luktar det unket? Det ska lukta friskt och "sol", vet inte hur jag ska förklara men det ska ju lukta hö, inte ruttet, unket eller mögligt på något sätt. OM det är dammigt så lukten flyger runt mer än normalt kan man spraya lätt med en vattenflaska. Om problemet är att höet inte luktar fräscht och/eller är dammigt ska ni hitta ett nytt ställe att köpa hö på. Om din mamma har ont av lukten tex pga lätt överkänslighet så kan jag rekommendera en nässpray av cellulosafibrer som skyddar slemhinnan, jag använder nasaleaze. Annars måste höet få lukta lite, det gör det ju. Om det luktar av kiss och så kan man ju punktstäda oftare, alltså ta ut det mest synliga och stinkande varje dag och storstäda då och då. Angående att flytta ut dem i hallen där det är dragigt kan du ju upplysa din mamma om att hon har det yttersta ansvaret för att marsvinen har det bra så länge du är omyndig och man får inte ha marsvin i drag eftersom det är skadligt för deras hälsa! Är hon helt oresonlig får du göra det bästa av situationen och tex täcka tre sidor av gallret med en filt, eller bygga väggar som skyddar mot draget. Lycka till!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Tack för hjälpen Mamma tycker att höet luktar sött (fräscht) så det är inget fel på det Och tack med det där om nässpray ska säga det :-)