Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettaktivering
Läst 3615 ggr
Marsvinsälskaren
1

Marsvin på flygplan?

Så, det har varit planerat ett tag att jag och min familj ska flytta till Kenya i ett år, och några veckor sedan blev det bestämt.  Jag tänkte direkt: hur blir det med marsvinen?

Det första jag tänkte var att ge dem över till en kompis. Men jag frågade runt, och ingen kunde. Så då började jag tänka, är det möjligt att ta med marsvin på flygplan? Det vore det bästa för mig, för jag vill så klart inte vara utan dem i ett helt år, dessutom när det finns stor risk att de inte lever när jag kommer tillbaka p.g.a ganska hög ålder och tidigare sjukdomar. Men är det behagligt för marsvinen?

Jag kollade upp de två flygbolagen som det förmodas att vi ska åka med, och båda tillåter djur (med lite extra kostnad och några regler). Det stod inget specifikt om marsvin, men jag tänker att det borde gå, om hundar och katter och illrar funkar.

Vi ringde en veterinär och frågade hur det skulle gå. Hon sa att ja, det är möjligt, men vi måste i så fall ha dem i kabinen, inte i något speciellt djurutrymme. Det var ju det jag hade tänkt, men frågan var om flygbolaget tillät det, och det stod ju inget speciellt om just marsvin på hemsidorna.

Men kommer transportburen bli för liten? Den är 42x28 cm och det är två marsvin som ska vara i den. Fast samtidigt finns det nog gränser för hur stor den får vara, men det vet jag inte än. Storleken blir också ett problem eftersom det blir väldigt mycket bajs och kiss.  Vid slutet av resan kommer de förmodligen gå runt i sin egen avföring. Och det kommer inte gå att byta ut bomaterialet under resan, förutom när vi mellanlandar.

Min mamma tror att mat ska gå att fixa, vi sätter en vattenflaska på transportburen, tar med hö, och fixar en påse med grönsaker (eller ber flygbolaget fixa dem). Så på den fronten skulle det nog funka.

Men nu kommer det största problemet: tiden. Sammanlagt skulle det förmodligen bli 11-13 timmars flygning. Först till (antagligen) London, 2-3 timmar. På flygplatsen skulle vi nog kunna ta ut dem lite och byta vatten och bomaterial och ge lite färsk mat. Men sedan skulle det bli 9-10 timmar till Nairobi. Det känns obehagligt långt för dem att sitta i en liten transportbur.

Det här sa inte veterinären något om, men jag undrar om deras öron klarar av trycket? Och blir det för högljutt för dem? Dessutom känns det som om starten och landningen skulle bli väldigt stressig och läskig för dem.

Sista saken jag undrar: hur bli det med temperaturändringen? Klarar de av sådant? Jag vet att kaniner kan bli sjuka om de växlar mellan olika temperaturer mycket. Är det samma för marsvin?

Själv så är jag väldigt tveksam över det här, även fast det vore mysigt när vi väl är där. Det känns som om det blir extremt obehagligt för dem, känsliga marsvin kan väl till och med dö av hjärtattack? (tror inte mina grisar är så ovanligt känsliga dock). Vi har dock några andra val, en av min mammas kollegor har uttryckt intresseatt ta över dem, hon har en åttaårig dotter, men jag vet inte än vilka kunskaper de har om marsvin, och jag vill att mamman ska vara ansvarsfull och noggrann.

Så, vad tycker ni om det här? Är det verkligen en bra idé? Har ni några egna erfarenheter om långa flygplansresor med marsvin?

Tack!

polka grisen 7
0

Tidsmässigt tycker jag att det är en helt okej tid. Till mina marsvin brukar jag ha vet-bed som underlag. Finns att köpa på alla djuraffärer inprinsip. Det suger upp kiss väldigt effektivt.

Marsvinsälskaren
2

#1 Tack, det ska jag kolla upp! Menar du att du har haft marsvin på flygplan ofta? Hur klarar de av trycket och ljudet?

fille1819
0

Jag vet att dom är känsliga för ljud,Vet däremot inget om tryck men jag vet för mig att det är jobbigt med tryck. Vill gjärna höra mer om detta var intressant om att ha marsvin i flygplan har själv aldrig haft med marsvin i resa till annat land. Ha i allafall en bra semester med marsvin 😀eller utan marsvin😕

Blinkar Hälsningar från Filip Lipar

[Nampheet]
1

du kan ju ringa flygbolaget och fråga ;)

polka grisen 7
0

#1 Nej har aldrig haft Marsvin på flygplan och har inte tillräckligt mycket kunskap svara angående om det.

Alwyn
1

När jag ringt och frågat har jag inte hittat något flygbolag som tillåter något annat än hund och katt på flyget. Försäkra dig om att du verkligen får ha dem med. Berätta gärna vad de säger!

Ellociraptor
0

Min spontana tanke var att det lät som en jättedålig idé, men jag blev ändå nyfiken och googlade lite och uppenbarligen är det möjligt i alla fall! Här är några Artiklar jag hittade:

http://traveltips.usatoday.com/travel-plane-guinea-pig-105469.html (Dock skeptisk till mattipsen??? Hö är väl ändå ett måste?)

http://getawaytips.azcentral.com/travel-plane-guinea-pig-2870.html#

http://cavysavvy.blogspot.se/2014/11/flying-on-airplanes-with-guinea-pigs.html

http://www.birdandlittlebird.com/blog/2009/07/guinea-pigs-on-a-plane-or-the-hazards-of-traveling-with-small-mammals.html (Mest en rolig anekdot)

Och en jättesorglig artikeln om några gamlingar som inte kunde ta med sitt marsvin Scotty när de flyttade. :((( Blev så ledsen att jag var tvungen att gå och krama mina marsvin lite.

http://www.tampabay.com/news/humaninterest/no-flight-for-couples-pet-because-most-airlines-bar-guinea-pigs/979417

Alwyn
0

Mmmm men det är stor skillnad på vad amerikanska flygbolag och svenska flygbolag tillåter så som sagt: Prata med flygbolaget ni ska åka med. Jag har som jag skrev inte lyckats hitta något här som tillåter udda djur i kabinen.

Ljungåsen
0

Googlade lite, och Finnair verkar tillåta gnagare i kabinen. http://www.finnair.com/se/se/information-services/baggage/pets/carried-in-cabin

Alwyn
0

🎈

Ellociraptor
0

Mmmmm men typ alla Artiklar säger att man ska ringa flygbolagen och kolla så det hade vi väl redan räknat ut i tråden. Men man kanske ville ha tips på hur man gör med djuren när man väl hittat ett flygbolag man kan flyga med?

Marsvinsälskaren
0

Tack så mycket för alla svar! Jag tycker också det låter som en bra idé att ringa flygbolaget, problemet är att vi inte har bestämt flygbolag än. Jättekonstigt, med tanke på att vi ska åka om tre veckor. Men saken är att mina föräldrar redan är jättestressade, och jag vill inte pressa dem för mycket. Men sist jag frågade om vilket flygbolag och när vi har biljetter så sa de att det var på gång. Jag kommer ringa så fort jag vet, och sen berättar jag hur det går här!

Marsvinsälskaren
0

#7 Tack för länkarna! Läste samtliga, men jag tycker att det låter så komplicerat. Håller med om att den sista var sorglig!

Ellociraptor
0

#13 Tyvärr tror jag det är komplicerat?? Med tanke på att de är gamla tror jag ändå ditt bästa alternativ är att lämna dem med någon, men jag förstår att det måste vara jobbigt. Du får helt enkelt ringa flygbolaget så fort det går och se vilka möjligheter som finns, och kanske försöka förbereda dig så gott det går.

Marsvinsmamman
1

Jag tänker också på hur det blir om du väl får med dig marsvinen till Kenya? Kommer du att kunna få tillgång till hö? Annat foder? Veterinärvård med marsvinskunniga veterinärer? I mina ögon känns det som det är många frågetecken att ta ställning till innan man tar med sig djuren. Jag tror att det bästa för marsvinen själva är att du hittar någon här i Sverige som kan ha dem i ett år tills ni ommer tillbaka. Någon som du litar på och som ger grisarna en bra tillvaro. Och så får man liksom vara beredd på att de kanske inte lever när man kommer tillbaka. Livet har ju sin gång.

Achatina
0

Att få ner de till Kenya är nog möjligt. Men att få hem de igen kan nog bli lite knivigare. Antar att de måste rabiesvaccineras. Om de nu har hög ålder så skulle inte jag våga chansa, onödig stress kan döda friska djur och om bara det ena dör så har du en som är utan kompis i ett år (om det inte finns marsvin där, men jag tvivlar på det).

MelodyX
0

Rabiesvaccineras måste man göra även med djur inom vissa delar av EU. Vet att min vän tog med sig sina marsvin till Malta (flyg) och det gick alldeles utmärkt men var en hel del krabb med papper och så innan. Blev förresten nyfiken på vad ni ska göra i Kenya ett år? Vilken häftig grej :-)

Alwyn
0

Som många skriver är det nog bäst att ha en backup plan, någon i Sverige som kan ta hand om dem ifall det inte löser sig med flyget. Sorgligt men sant, ibland måste man göra svåra saker för att se till djurens bästa.

Marsvinsälskaren
0

#15 Jo, nu har jag kollat lite, och det finns djuraffärer och sådant, men däremot är det såklart inte lika lätt som att gå tio meter bort som jag har det här i Stockholm. Veterinärvård är jag dock tveksam över.

#16 #17 Jo, det har vi också talat om, man måste också ha något slags intyg över att marsvinen är friska, och jag tror inte de är helt friska, en av dem hade äggstockscystor några månader sedan och jag tror inte hon är helt återhämtad.

Marsvinsälskaren
1

#17 Min pappas jobb har ett kontor i Nairobi, och han erbjöds att jobba där, så då fick resten av familjen följa med. Vi kommer gå i skolan där, som använder det amerikanska skolsystemet, jag tror det kommer bli jättespännande! Vi kommer nog också åka till några andra afrikanska land eftersom vi är så nära.

Marsvinsälskaren
1

Sorgliga nyheter. Jag pratade med mina föräldrar igår och tog upp lite av vad ni sagt här, och vi bestämde att vi inte skulle göra det. Detta är för flera anledningar, vi måste bland annat fixa ett friskhetsintyg, köpa en transportbur som möter flygplanets regler, se till att de får ha mat hela tiden, och mycket annat. De kan bli överstressade och kanske till och med dö. Dessutom vet vi inte ens om flygbolaget tillåter dom, vi bestämde det här innan jag han ringa och fråga. Det visade sig även att vi ska mellanlanda i Amsterdam och bo på ett hotell över natten, i vilket fall det skulle vara helt omöjligt. Det gick helt enkelt inte. Om vi skulle flyttat permanent hade vi kanske hittat ett sätt, eller om vi skulle flyttat till t.ex USA hade det kanske gått, men tyvärr blev det alldeles för komplicerat, för att inte säga jobbigt, stressigt och obehagligt för marsvinen. 

Nu återstår det bara att hitta ett hem för dom, förhoppningsvis bara i ett år tills vi kommer tillbaka. Om de så lever då :(  (de är båda fem år, så jag är väldigt orolig).

Vi har två hem på gång, men ifall det inte funkar, så kanske det vore kul om nån av er ville ta hand om dem? Dock bara ett år. Det är bara en tanke, men skicka PM om intresserad och fråga om detaljer :)

Tack till alla som svarat och varit intresserade, det har varit en stor hjälp!

elina.k
0

Jätte intressant artikel

1800 talet  gav rättigheter åt slavar.

1900 talet gav rättigheter till kvinnor.

Jag hoppas jag kan skriva att 2000 talet gav rättigheter till djur. 

jojjehanna
1

Var bor ni?

MelodyX
0

Undrar också vilket område i Sverige ni bor runt?

Ellociraptor
0

Stockholm antar jag efters om det står så typ tre inlägg upp? :P

[Thew]1
0

Låter spännande att flytta till Kenya men synd att du måste lämna bort dina marsvin. Lycka till!🌺