Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 1307 ggr
crimson
0

Marsvin och höallergi

Jag har alltid älskat marsvin, jag älskar dem och tycker de är otroligt personliga och söta. När jag fyllde 6 år fick jag ett marsvin(jag vet att det är lag på att en måste ha fler än 1 marsvin, men i tyskland för 12 år sen fanns inte den lagen och jag hade ingen aning) och han levde med mig i 6 år, då han somnade ätandes maskrosblad. Han var världens finast kille, brun med en fin bläs, han fick namnet Jim och han var så gott som rumsren, haha. Hade man honom ute och han blev kissnödig så pep han och så bar man tillbaka honom i buren så han fick kissa, sen ville han ut igen.

Men, nostalgi aside, så tänker jag att jag i framtiden ska ha marsvin igen. Problemet är bara att min älskade flickvän/sambo är väldigt allergisk mot hö, och marsvin kan ju inte bo ute och bör ha fri tillgång till hö, så det är lite knepigt. Jag funderar på om det skulle funka om jag hade en grupp marsvin i ett rum, har dörren stängd majoriteten av tiden och har en luftrengörare utanför, vad tror ni? Har en kusin som är väldigt allergisk mot hund, och de har 2 jakthundar som bor i hundgård/i källaren med en lufrengörare uppe i huset, och det har funkat för dem.

Jag vill liksom inte köpa hem marsvin, ha dem ett tag och sen behöva omplacera dem så fort de har gjort sig hemmastadda, för att min sambos allergi har blivit värre, det är därför jag skriver här.

Är det någon av er som har liknande allergi, eller en nära vän/familjemedlem som har? Hur löser/löste ni det?

"Time flies like an arrow, and fruit flies like a banana"

VildaVittra
2

Du kan ju ha dom i en uppvärmd och isolerad utebur. Har du dem i exempelvis en lekstuga, så kan du enklare umgås med dom också vintertid.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

Ellociraptor
1

Det beror nog på hur illa höallergin är. Jag har en vän som är gräsallergiker (eller vafan, hon är allergisk mot fucking allt, men gräs är en av grejerna), hon bodde hos mig i typ ett halvår och sov med huvudet precis vid marsvinsburen utan några problem. Hon kunde ge dem hö när det behövdes utan att dö också.

Finns det kanske någon du känner som har marsvin som ni kan hälsa på och se hur hon reagerar på det höet? Det är ju inte som att hon måste bada i det bara för att ni har marsvin liksom.

akittehmonster
1

Jag är allvarligt hö allergiker men jag har 8 marsvin! Klarar mig bra! Tar medicin mot det! :)

crimson
0

Tack för alla svar! Jag har för tillfället inga i min vänkrets som har marsvin tyvärr, men det huset som vi förmodligen kommer att införskaffa har små gästhus, kom jag på när du nämnde lekstuga #1, och där borde det ju inte vara ett problem att dem är. Vet att flickvännen har haft mycket kaniner länge och väl, och då har hon gett dem hö, det irriterade ögonen och så, men hon fick inte något astma anfall eller så.

Blir glad att det verkar finnas alternativ för oss :) Hon är väl sådär intresserad av att skaffa marsvin, hon är mer insnöad på kaniner och påstår att marsvin är tråkiga och opersonliga(hon har aldrig haft några), så tror mest hon hittar på anledningar till att inte skaffa marsvin, haha.

[Gnagare2]
0

Som dom ovan säger,så beror det på hur allvarlig hö allergin är. Själv är jag allerigisk mot hö och har 6 marsvin,det går hur bra som helst,när jag ger dom hö,bär jag handskar och tvättar mig om händer och armar noga efteråt. 

Sen har jag märkt att det beror på vad det är för typ av hö också. om jag köper hö av en bonde,känner jag av allergin  mer än om jag köper hö från en djuraffär,tex.

Så detta med hö allergi är väldigt individuellt.

VildaVittra
0

#5 Det har nog med om det är första slagningen eller andra. Man slår hö vid midsommar, det höet är näringsrikt och dammar (frömjöl), andra slagningen sker senare på sommaren och har inte lika högt näringsinnehåll och inget frömjöl. Det senare brukar vara billigare och av sämre kvalitet.

Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus

[Gnagare2]
0

#6 Det kan nog stämma att det är så🙂

crimson
0

Jag hittade en sida för marsvinsomplacering, där en kunde 'prova på' en tid(ca 3 månader beroende på vad en bestämmer) för att se om det är några allergier eller ifall det är fel djur för en osv. Nu har det kommit fram att hon förmodligen är allergisk mot självaa marsvinen också, eftersom hon har en hel del allergier och marsvin av någon anledning är jätteallergiframkallande… 

Jag har ju inte bråttom så att skaffa marsvin, men det skulle vara kul om vi kunde ha några i framtiden… Men om det är så pass illa med allergin att jag inte kan gosa med grisarna utan att behöva disinficera mig efteråt varje gång för att hon inte ska bli sjuk så känns det inte rättvist för varken mig eller djuren, med tanke på att de förmodligen inte kommer få så mycket tid som de förtjänar… Suck.

Jag får brainstorma vidare och se hur situationen utvecklas.