Löst hö eller höhäck?
Jag vet att många har höhäck och många inte, och att det diskuteras om det, men nu gör jag en egen liten "låda" om det där vi kan språka fritt om höhäckar och hö :P
Jag har ingen aning hur andra gör, själv föredrar jag att ha höt löst, eftersom marsvinens foder ska bestå 80% av höt. Men jag tycker att så länge man vet vad man gör och ser så att marsvinen inte gör illa sig, och att dom äter utan problem ur höhäcken, så tycker jag att det är okejj :) + att burar man har borde ju räcka till en liten hörna med löst hö, eller höhäck, vilket man själv föredrar.
Löst HÖ! Inga höhöckar här inte som dom kan bryta benen av sig i genom att hoppa upp/i dom.
Med Vänlig Hälsning
/Diana Lovatt
Järbo, Sandviken zon 4

jag har löst hö… funkar bäst tycker jag
Jag har löst hö.
När jag köpte en marsvins tös för några år sedan så andvände jag en höhäck, lill skruttan hoppade upp i den när jag skulle ta upp henne och fastnade o.o Hon hade nog kommit igenom men efter som hon var dräktig (något vi fick reda på först efter att vi hittat ungarna i buren, frb. djuraffärer.) så var det problemet. Efter det har jag ALDRIG någonsin haft höhäck igen, hennes förskräckta skrik går omöjligt att glömma …
Dessutom har jag läst någonstans att man inte ska ha hö häck pga. att marsvinet är "designat" för att äta gräs, från marken och det är tydligen varken hälsosamt eller naturligt för dom att behöva sträcka på sig efter det.
Blev lite långt XD
Kram Hanna och Sune
Hanna
Kul att se att ni har sånna åsikter
Jag fick nån höhäck med min bur som hette "safety haynet" den är typ så att, de är lixom inte riktigt en höhäck, snarare som en hövägg av galler
Den går från botten till burtak, och gallret är smått så marsvinen kan inte komma igenom den och klämma sejj, men den använder jag inte då jag tycker marsvinen ska få rota runt i höt och välja det godaste stråt 
Men om det ligger på burbottnen kissar å bajsar dom ju i det. Jag hade det på bur bottnen under en hylla när Lisas ungar va små. För dom nådde inte höet annars. Tyckte det blev så grisigt *S*
Nu har jag det i 2 hölådor på sidan av buren, så dom drar hö därifrån. kolla bild #1 Hölådorna är i jämnhöjd med marsvinen när dom e uppe på hyllan.
#5 Jag såg en bild på den där höväggen du har, jag tycker den verkar jättebra, du kan juh ha hö både löst och i det där högallret. Då finns det juh alltid fräscht hö, om dom skulle kissa i det lösa.
Löst hö, alltid!
För att:
* De äter mindre hö när man gör det besvärligare för dem.
* Höhäck är en riskfaktor, de kan fastna
* De är gjorda för att beta nästan konstant, inte att böja nackarna uppåt för att äta från väggen.
* De har så roligt när de gräver ner sig i höet och älskar när man lägger in nytt.
Det går åt mer hö, men det får man räkna med. Det är inga pengar det rör sig om egentligen… Och de äter som sagt mer hö också, inte bara att hö går till spillo. Bästa sättet att stimulera dem att äta mer hö är att ofta lägga in nya små tussar. De börjar alltid äta när de får nytt hö. :)
Jag tycker att de ska kunna välja ut de bästa stråna. Resterna blir en del av bottenmaterialet. De äter inte hö som är smutsigt om de har valet att äta rent hö, så de blir absolut inte sjuka!
#7 Mina marsvin äter jättemycket hö, jag fyller på dagligen. Dom har inga problem med att få tag i det. Sen har dom en höboll som hänger nästan i golvnivå i buren.

Vi hade höhäck i början för det följde med buren, men det var bara problem med den och sen fick de inte i sig så mycket hö. Nu har vi höet löst i buren och de älskar att gräva sig in i det. I helgen hämtade jag jättefint hö hos en bonde och nu är det riktigt hökalas hos oss.
#6. Ja, den verkar jätte bra på det viset, först tänkte jag att jag kunde förvara lite hö där och slippa dra ut hösäcken så fort det lösa höt tog slut, men det blev lite krångligt eftersom den sitter fast i burtaket :P men den "höhäcken" skulle jag kunna använda, för den kan dom äta ur (+ löst hö) så är det rent å friskt i den och dom kan inte göra sig illa :) och det är väl de som är huvudsaken? Så vi får se hur jag gör, jag kanske varierar mig.
#7. Precis så har jag åxå tänkt, resterna får bli bottenmaterial, trots allt, det kanske är skönt att ligga på hö och slappa och kanske rent utav smaka lite granna samtidigt. Mina älskar när man lägger in nytt hö, som du säger, dom äter direkt då, jag ska försöka hitta på nån bra hö grej sen åt dom, där jag kan lägga i hö, och dom snabbt kan äta upp det och komma åt det, men hitills får det vara som det är, löst bredvid och i huset + i leksaksbollen :)
jag har en höhäck i plast som sitter på baksidan av buren så dom får dra höet mellan gallerna. det fungerar jättebra.
Ni som har höhäck, är bara nyfiken, varför har ni det?
#11. Okejj, som Nathalie742 har? :)
#12 mina marsvin är sådana lortgrisar att dom måste ha det. Dom äter också så otroligt mycket hö så jag vill inte springa och ge dom 25 gånger om dagen för att dom skitit på höet. så därför har jag höhäck.
#13 ja just en sån…
#14. Det tkr jag var en bra anledning till att ha "hölåda" :)
Jag har inte höhäck!
Marsvin måste ju ha hö för att marsvinsmagen ska kunna fungera på rätt sätt. Genom att ha löst hö kan marsvinen välja de nyttigaste och mest näringsrika (det brukar vara de som smakar mest) stråna. Dessutom gillar marsvin att ta skydd (de tama marsvinen är faktiskt, och har kvar, sin instinkt som bytesdjur!), busa, gömma sig i och flytta runt höet! Själv håller jag med om Idipidis åsikter till 100%! :)
Mvh Felicia
medarbetare på Marsvin.ifokus
#17. Precis! Glömde ta upp det att hö hjälper magen och dess funktioner :) Mina har hö i höbollen (som kul), så harom lite i huset och i en hög i ett hörn av buren, fast de brukar sluta med att de är överallt så som dom kutar runt :P

jag hade höhäck tills typ i helgen, då jag märkte att han tyckte d var jobbigt att häva sig upp .. nu äter han mkt mer hö och han gillar också att leka i höet :)
så jag säger bara, löst hö ; tummen upp :)
Goodie, alla ni som har mycket löst hö, eller vad ni nu har, tänk på att höt är jätte bra för magen :)
#19 Vad bra att du inte har höhäck nu :)
Mvh Felicia

#21 japp :)

Mvh Felicia
#17 vem har sagt att dom inte kan välja vilket hö dom vill ha för att dom har häck? mina väljer. Dom drar ner allt och äter det dom vill ha
Mina har det löst i buren. Det är naturligare för dem att äta från marken, plus att de kan gömma sig i höet då.
Sen är det en annan sak som jag funderat på som jag hört från nånstans. Eftersom marsvinen måste trycka in nosen mellan galler hela tiden för att få tag i höet blir bettet ihoptryckt och avsmalnat och konstigt om de har det så här under väldigt lång tid. Stämmer det eller är det bara nåt påhitt?
#25. Jag har ingen aning om det stämmer, men har du tänkt på att marsvin lägger huvvet på sne och drar ut höt från häcken? Eller så drar dom i höstrån som petar ut 
Jag har faktiskt ingen aning på långt håll, men det jag vet är att deras naturliga betéende säger att dom ska äta gräs och mat från marken, därför sitter munnen på undersidan + att dom har sån kort nacke enbart för att dom är byggd efter att äta från marken. Men alla säger att marsvin i det vilda också livnär sig på kvistar och blad? För att få tag på de måste dom ju sträcka sig en liten bit? Eller tar dom det från marken? Fast det tycker jag låter tokigt, eftersom dom söker efter färsk föda. Nejj usch, nu blev det svårt att tänka, någon som har nå bra svar på allt? 
Höbollen gillar mina marsvin, den svänger fram å tillbaka när dom drar från olika håll. Man kan ha sallad eller vad som helst i den.
#25 höet sticker juh in genom gallret, marsvinen behöver inte sticka in nosen.

Marsvinen äter inte hö som de kissat eller bajsat på ändå, dessutom så tycker jag det är jättepraktiskt med marsvin som kissar och bajsar i höet, bara att ta ut en gång om dagen och lägga in nytt, man får med sig allt det skitiga och slipper så mycket skitigt spån.
Vill man undvika att de kissar och bajsar i höet är det bättre att vira en ståltråd (kommer inte ihåg vad de heter, sådana med öglor i varje ända) runt en stor klump med hö och lägga det i buren. Då kan de äta naturligt ändå.
Jag band upp höet i gummiband i nedersta "pinnen" i gallret i buren till mina sista marsvin eftersom jag omöjligt kunde hantera dem om de legat i höet pga min allergi.
#28. Det där var smarta tips!
Löst hö absolut du vill väl inte att dina/din gullegris bryter benen?
#30. Ingen vill nog det. Det finns båda bra och dåliga höhäckar, och det finns både för- och nackdelar med allihopa. Visst är löst hö det bästa mån tro, men det är faktiskt ägaren som bestämmer, och går det bra för djuret så kan man ju fortsätta. Jag tycker man får välja själv, så länge man vet att marsvinen har det bra, så tycker jag att det är lugnt.
#26 Det ligger något i det du skriver Matilda! När marsvinen ska dra i höstrån (som de måste göra när man har höhäck) så lägger de huvdena på sne eller böjer det uppåt. Marsvins naturliga huvud- och nackhållning är med munnen strax ovanför marken och att de ska ha huvudet på onaturligt sätt är inte bra, enligt två veterinärer (tv-programmet Veterinärerna och en bok skriven av en veterinär speciellt inriktad på marsvin och andra smådjur)
Mvh Felicia
#32. Precis, det är så jag menar!
Löst hö! De älskar att busa i höet! När jag lägger in nytt färskt hö så blir de så spralliga.
#34. Mina med, + att när man lägger in, och inte ha höhäck, så börjar dom direkt att äta och busa runt i de :)
#34 Mina med! De gör popcorn-skutt och piper! De blir så lyckliga trots att de får en bunt ca 3 g/dag (de har alltid hö) 
Mvh Felicia
Håller med om att man inte ska ha höhäckar inne i buren. När vi köpte vår stora bur, så fick vi med en sådan häck. Den skall sitta längs med hela kortsidan. Vi satte in den så klart, tyckte ju då att det verkade så bra då. Men marsvinen hoppade in där och satt i höhäcken ovanpå höet. Farligt, det är stor risk att fastna med benen där, så jag tog bort den med en gång. Konstigt att det tillverkas sådana höhäckar. Kanske är det mest för kaniner, men man tycker det borde va lika lätt för dem att fastna.
#37 Jag tycker att det är dåligt med höhäckar över huvudtaget, även om de är utanpå buren. Jag hade det i 1v när Calypso var nykastrerad. Han hade då heller inget spån i buren. Annars har jag aldrig haft höhäck (jag har haft marsvin sedan 2000)… =)
Mvh Felicia
#36. Mina gör också de,t jag lägger in åtminstone 4 - 5 tussar varje dag, men dom blir lika glad varje gång, du kan tänka dig hur dom tjöt förr när jag bara böt 1 gång om dan, jisses :D
Hihi :)
Mvh Felicia
#40. Men det är lika kul att höra dom varje gång 8) kanske inte på morgonen när man ska till skolan och alla andra sover då, men :P
Haha, jo det är kul när de skuttar och piper :)
Mvh Felicia
#42. Aah, verkligen, vad för hö använder ni i era höhäckar/har de löst? Hässjat hö eller?

#44. Där var ännu ett smart tips och där kan dom ju inte göra illa sig heller :)
Har både löst hö i buren samt höhäckar……höhäckarna hängs fast utanpå burgallerna…så det finns ingen möjlighet för marsvina att göra illa sig…..fördelen med höhäckar är att det alltid finns torrt och rent hö att mumsa på…..inte alla marsvin gillar nerkissat hö….samt att det är lite stimulerande för dem att stå och plocka höet från höhäckarna genon burgallret….
Mvh Amerix…

#46 Läs i dom andra "komentarerna", där skriver dom att marsvinens "nackar" är inte gjort för att sträcka på sig. Läs #26 & 32 =)
Jag gav mina hö nyss, gud vilken syn, ni skulle ha sett, det var som att din aldrig sett hö :P fast de kanske beror på att höt jag gav dom var alldeles nytt å fräscht :P
#46 Mina marsvin kissar inte på höet… Eller jo, de tjockaste stråna ibland - för de äter de inte! Men annars så kissar de i hörnena där det inte är hö…
Mvh Felicia
#47……höhäckarna sitter inte högt upp…de sitter inte högre än pipen på vattenflaskan…..så här det ingen som står och sträcker på nacken…
Jo, visseligen kissar de flesta marsvina i hörnen….men jag har märkt att det mest gäller honorna…hanarna kissar mera överallt i deras burar….ska läsa #26 och #32…..
Mvh Amerix…
47#…Nu har jag läst #26 och #32….tolkar som om det har testats på marsvin med enbart foderhäck…..och det kan jag inte tänka mig kan vara bra eftersom marsvin äter mycket hö….skrev i min kommentar att det även finns hö i botten av buren…men att det finns torrt och fräscht hö i höhäcken om någon vill ha….det är ju inte så att marsvina står där timme efter timme och drar ut höstrån…den största mängden äter de ju från burbotten….
Detta kan man dra en parallell med att hamstrar och möss inte ska ha för små hjul att springa i…..samt att råttor inte alls ska springa i hjul…..med tanke på att de får en krökt rygg…
Marsvin i sig själva sträcker ju på sitt huvud när de är nyfikna efter något…..samt när de "tuffar" upp sig för varandra….då håller de ju sina huvuden högt….
Då måste det väl vara värre med dessa bollar som man kan hänga i burgallret och ha grönsker i etc….där kan jag tänka mig att marsvina kan få sträcka sig extra mycket efter det som finns i bollen eftersom den även snurrar runt….
Samt de höhäckar som finns i Ferplats burar..som är ganska så höga…där kan ju marsvina plocka höet nerifrån…där behöver de inte sträcka på nacken…..så helt fy skam med höhäckar tycker jag inte….och att marsvina står ju inte och tuggar sitt höstrå med sträckt nacke uppåt…utan de brukar ju dra ut ett strå och så tuggar de på det precis som när de har plockat ett höstrå från burbotten…
Detta är sådant ämne som är roligt att diskutera….
Mvh Amerix…

#51 Okej :)))))
#51. Jag har en sån där höboll som du menar, och precis som du säger, hänger den för högt får dom ju sträcka sejj enormt, men hänger dom i noshöjd, ja, då är det ingen fara, jag har i min bur en liten våning, jag har hängt min höboll vid den, så den hänger i nosshöjd på dom närom är på våningen. Fast dom brukar inte bry sig om den, men men, och när dom är nere på "bottnen" av buren så lägger dom inte ens märke till den :) Så för övrigt den, så har jag ett stort hörn i buren fullt med hö, löst hö alltså, så har jag hö i deras hus, de jag lagt i huset använder dom mest som bottenunderlag, och ibland äter dom utav det, men mest äter dom från den där hörnan, och ibland när dom är på husvåning (typ :P) så äter dom från bollen :)
#51 Alltså det är ju så att marsvinen inte ska äta med huvudet på sne, uppåt osv. men när de nosar m.m. då är det ju självklart att de inte har nosen mot marken!
Jag har med en sådan boll som en rolig grej och jag har den i noshöjd. Men jag har även alltid massa hö löst i buren så de brukar inte bry sig om den. Fast ibland lägger jag in lite sallad i den.
Mvh Felicia
Haha, guuud såå söööt ^^, Fotade en liknande bild igår!
Mvh Felicia
Hihi, visa? :)
Jag har de på min digitalkamera och datorn dit jag laddar över de bilderna är nerpackad… Dessutom var det inte igår utan för några dagar sen, kom jag på *glömsk* hehe.. =P
Mvh Felicia
#58. Okejj, du får visa sen då 8)
Japps!
Mvh Felicia
#60. Den bilden jag visade, de såg riktigt mysigt ut när hon låg där i höt och mös och buffade x)
#61 Ja, jag håller verkligen med dig :)
Mvh Felicia
#62. Fast p.g.a att hon har rubin ögon blir ju som sagt ögonen röda på foto x)
#64. Snyggt! Höt ser ut som om de sitter fast där helt sjäälv :P
Absolut löst hö,marsvin är "deisgnade" för att äta från marken inte behöva nästintill bryta nacken av sig för att få tag på mat.

nu har jag läst lite o snappade särskillt upp detdär med bollen. alltså som en grönsaksboll fast den är fylld med hö…det var väl en bra idé.. funderar annars på en såndär höhäck i plast sp, hängs ppå utsidan.. hmm, vågar inte ha min uppe nu eftersom lilla piraten har hoppat upp 2 gånger av 2 möjliga..
Har ibland höhäck, men inte ofta .. ibland blir man ju lite trött på höet som sprids omkring i buren ;P Men men, marsvinens västa ;)

Självklart har jag alltid löst hö i buren, aldrig i höhäck eftersom att marsvin inte ska ha det. Av höhäck kan de dessutom äta mindre hö bara för att det är "jobbigt" för dom att sträcka på sig för att nå höet, det märkte jag då jag skaffat första marsvinen och hade höhäck, när jag sedan fick veta alla nackdelar och la in löst hö åt de mer, vilket är viktigt, att de äter massa hö ;)

Jag kan inte se några fördelar för marsvinen att ha höhäck? Visst, höet blir inte lika skitigt, det går åt mer när man har löst hö men det får man räkna med om man skaffar marsvin, och dessutom behöver man inte överdriva mängden hö i buren, utan lägga in lagom mycket och fylla på när det är uppätet. ;) Man kan lägga höet i särskilt hörn.. ^^
#71 Ja, det där med hörnet lät bra ;)
jag fattar inte varför de ska envisas med att hoppa upp i höhäckarna för.. >< så nu får de hö på burgolvet. :)
har ungefär samma sak som #1
och detta har jag för att min ena gris bosätter sig i höt annars och ungefär 75% av höt dom får blir burmaterial istället. :/