Låter med tänderna
Hej Ett av mina marsvin låter med tänderna hela tiden. Vet ni vad det kan vara? Hon gör det bara mer och mer!
låter på vilket sätt?
Hon typ knäpper eller något. Det är svårt att förklara men det låter nästan som om man skulle "låtsas" tugga utan något i munnen. Hoppas du förstår på ett ungefär hur jag menar.
Ena grisen här hemma har ett liknande ljud vid vissa tillfällen. Ett frekvent 'låtsastuggande', det förekommer då jag är påväg att lyfta upp henne ur buren ibland. Jag tror hon blir lite rädd, men största orsaken beror kanske på stressen som uppkommer då. Kanske ditt marsvin är stressat? Kan du komma på vad det kan bero på i såna fall?
~ Rheen.
Hackar hon tänder menar du? Gör hon det mot en av de andra brukar det vara ett tecken på dominans, dvs hon säger till den andra att "här är det jag som bestämmer!"
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Marsvin kan hacka tänder på olika sätt. Det som beskrivs i #4 kan liknas med en symaskin. Sen kan de tugga när de ligger i famnen, då låter det mycket långsammare. Det brukar ses som ett tecken på avslappning, att de trivs och har det mysigt.