Hjälp orolig marsvin mamma
Har skaffat mig två marsvin pojkar de är nu 8 veckor och den ena börjar liksom försöka para sig med den andra de är pojkar båda två har varit och kollat hos vetärinär för att jag var lite orolig att den ena är kanske tjej men det är det inte. Är detta normal? Veterinär sa att det komner lugna när sig med tiden men jag skulle vilja höra med nån som har samma erfarenhet. De bråkar inte och är inte alls agresiva mot varandra men jag är lite orolig att de kanske kan inte bo tillsammans.
Du kan vara alldeles lugn. Det är normalt marsvinsbeteende och handlar om dominans. Hanar blir könsmogna tidigt och de är fulla av hormoner. Killarna kommer hålla på så från och till tills de har hittat en balans dem emellan. Periodvis kommer de troligtvis även småbråka lite för att avgöra vem som är boss. Även det är normalt beteende. Lycka till med pojkarna. 🙂
Ohhh tack så mycket blir mycket lugnare nu. Det med dominans är tror jag redan klart för att den som är så vild dominerar redan den andra som är sååå lugnt. Jag har aldrig haft två killar tillsammans så detta var nåt nytt för mig. Brukade ta hand om de killar som klarade inte vara i andras sällskap och nu när den sista har gått bort då tänkte jag nu ska jag ha minsan två killar och två tjejer så mysigt att ha marsvin från bebis.