Bo i transportbur?
Hej! Jag ska åka till mina föräldrars hus några dagar. De har ingen marsvinsbur, men bor på landet så marsvinen skulle kunna gå fritt på gräset (under uppsikt) på dagarna. Därför undrar jag om jag kan ha svinen i en transportbur två nätter, eller kanske inreda en flyttkartong? Det är två 5-månaders honor. Tack på förhand
En transportbur känns lite för liten att användas som bur även om det bara gäller 2 nätter, Har du inga mindre burar du kan ta med och sätta upp?
Under midsommaren bodde jag och sambon tillsammans med grisarna i en husvagn en helg och då tog jag med 2 små burar 100x60 för att de större inte fick plats i husvagnen, dom fick vara ute mycket på dagarna och det gick hur bra som helst.
Annars kanske jag kan tipsa om att använda själva transportburen som hus och sedan sätta upp kompostgaller runtom som en temporär bur/hage. Endel marsvin beroende på storlek kan dock rymma igenom hålen på kompostgaller så man kan sätta kartong eller hönsnät längst ner upp till 30-40cm. 😃
Generation to generation, I will never die. I will continue to live aslong as I´m alive.
Jag hade hellre lämnat marsvinen hemma än tagit med dom för två nätter i en transportbur. Fyll på med mängder med hö och ett par flaskor vatten och låt de vara kvar hemma i tryggheten två dagar. Det hade iaf jag gjort. ;)
Jag skulle gjort såhär. Fixat en hage på gräset där du använder transporten som hus, och haft marsvinen där på dagen. Sedan till kvällen så delar du av en liten yta, tex ett hörn, inne där ni bor. Lägg tex handdukar i botten med vaxduk eller plastpåsar under. Du kan dela av med lådor eller kartonger eller vad du nu hittar. Sedan tar du in transporten med grisarna i ställer i "innehagen" så vips har du fixat deras nattboende.
Hur stor är transortburen? Köp kompostgaller och låt dom beta på dagen och på natten skulle inte jag ha något problem med att lämna dom i en transportbur. Själv hade jag två ungar och 3 vuxna uppdelade på en 12-facktransoprt bur i 2 nätter. Så tror inte det är några problem.
Kompostgaller tar sig dock många marsvin igenom
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.