Tre hanar - är det möjligt?
Hej! De flesta vet nog om mina problem med mina marsvin, två bröder på fyra år som bråkar och tjafsar hela tiden. Omplaceringar efter allergi jag fick för 1,5 år sedan! Jag har testat det mesta, badat dem, städat allt, skaffat större bur (200*80 cm), separerat dem (då ligger de jämte varandra med galler emellan), munkpeppar i snart tre veckor nu, osv… Ett par gånger har de flugit ihop på riktigt, men oftast är det bara tjafs. Men otroligt irriterande och oroande att de ska flyga ihop igen, var hos veterinären med ett infekterat sår för några veckor sedan! Det har pågått i över ett år. Jag kan inte skaffa dem varsin kompis, jag har inte möjlighet till det, och jag har inte hjärta att omplacera en och skaffa ny kompis till den andra. Men jag har läst att vissa här faktiskt fått tre hanar att gå ihop?! Kommer inte ihåg vilka nu, men jag tänkte att det kanske skulle vara en idé… Det kanske är helknäppt, om två hanar inte funkar, varför ta in en tredje i mixen? Men jag tänkte att det kanske skulle gå om den hanen är äldre och dominant och kan hålla ordning på mina bråkstakar! Ungefär som när man sätter in en kastrat till honor… Kom gärna med konstruktiva kommentarer och idéer, kommentarer som bara "det går inte" undanbedes! Jag förstår att det kanske är en heldum idé men då vill jag ha en bra motivering varför, inte bara att "oftast funkar inte fler än två hanar" för det vet jag! Men det finns ju vissa som får det att funka utan problem, så ni får gärna höra av er! Och om nån har andra förslag osv! Tack!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Låter intressant. c: Hade själv lite planer på att dra hem ett tredje marsvin, som förhoppningsvis skulle sätta ner foten (eller tassen) och säga ifrån till de tjattrande bråkstakarna här hemma. Men eftersom de just är honor, så blir de mest frustrerade på varandra när de brunstar, alltså inga problem när det lugnat ner sig mellan varven. Så jag hoppade över den idéen, även fast den finns i bakhuvudet. När det just gäller hanar, känner jag mig lite osäker. Just när det är en aning oroligt från förr. Men som du skrev, då det oftast funkar med honor, varför inte hanar? Då får man ju hoppas att man verkligen tar med sig en dominant hane hem, som inte ger sig. (Fast det kan ju också skapa frustration) Ja-a du, det här blir intressant - följer! c:
~ Rheen.
Väldigt få personer har provat att ha tre hanar tillsammans. Några av de som provat har haft lyckade resultat, andra inte. Jag kan inte minnas att jag läst eller hört om någon som stoppat in en tredje till två bråkande medelålders hanar.
Jag tror att det kan vara svårt att få svar på frågan som inte är gissningar eller antaganden. Det blir som när det för några veckor sedan diskuterades om att frakta marsvin till Kenya i flygplan. Det är liksom inte så troligt att den lilla klicken människor som har erfarenhet av just det skulle titta förbi. Ursäkta bitterheten.
Rent krasst kommer jag med det svar du inte önskar - det är troligen omöjligt. I det fallen jag lyckats få ihop en trio hanar har det bara gått om de två första hanarna varit oerhört lugna och harmoniska med varandra, eller om en vuxen hane satts ihop med två ungar på 4 veckor. Det är ju allmänt känt att fler än två marsvinshanar i de flesta fallen inte funkar, men absolut finns det dom som lyckats. Men för att lyckas krävs det främst att alla tre klickar med varandra, så din grund med två hanar som inte alls klickar med varandra låter som bäddat för något omöjligt. Att de dessutom inte funkar ihop trots sin jättebur (vilket nästan alltid brukar lösa bråk mellan hanar) gör att det låter än svårare. Tyvärr. Jätte tråkigt att dina pojkar inte trivs med varandra, och känner du dig helt stängd för alternativet att omplacera en av dom tycker jag att det är bättre att du fortsätter försöka få dom att acceptera varandra innan du försöker med en tredje. Risken är nästan överhängande att du annars mycket snart sitter med tre ensamma hanar i en än mer jobbig situation. :(
Jag kan inte rekommendera tre hanar. Då det blir problem tyvärr och kan bli alvarliga bråk. Vi har fyra hanar men i två grupper
#1 =) #2 Fast jag vet att de personerna jag pratar om, alltså inga abstrakta "kanske finns nån som…" utan faktiska personer som varit inne och skrivit här det senaste halvåret eller så, så jo visst finns en god chans att de kan se detta. #3 Det är inte det att de inte alls går ihop, 90% av tiden är de bästisar och går efter varandra överallt, ligger jämte gallret när de är separerade osv. De är helt enkelt som två bröder, de beter sig PRECIS som mina systersöner! "Nej jag vill ha den" "Nähe, för jag hade den först" "Men den är min" "Det är den inte alls" och så är de i luven på varandra! Skillnaden är att människobarn går att uppfostra och resonera med på ett annat sätt… -.- Delvis därför jag tänker att en tredje KANSKE skulle kunna hålla ordning på dem, för han kan säga "Lägg av" på marsvinsspråk, och se till att de inte börjar bråka igen. Vilket inte jag kan, jag kan bara få dem att sluta för stunden… Men jag får väl fortsätta försöka få dem sams en gång för alla. 100% sams. Problemet är ju att ingen av dem är klart dominerande utan det skiftar hela tiden. #4 Ja, det var ju precis en sån kommentar jag bad att slippa, det tillför ingenting! Jag vet det redan, det står i inlägget. Men tack ändå för att du bryr dig. Och tack 1, 2 och 3 med såklart! Jättetack för era kommentarer som hjälper med input och nya idéer, tänka ett varv till osv! =)
Du skrev i ditt första inlägg att de bråkat och tjaffsat i över ett år, och att du till och med fått separera dom och ta en till veterinär för infekterat sår. Jag kan säga på en gång att det inte är normalt "syskonbråk" och en till kommer inte göra det bättre utan värre. Jag har många års erfarenhet av marsvin och ett harmoniskt hanpar ger aldrig sår och behövs aldrig säras på. På sin höjd kan de varna varandra med ett hugg i luften när de blir irriterade men aldrig så som dina. Hanar är inte gjorda för att leva med andra hanar - egentligen, men de är heller inte gjorda för att leva ensamliv. Den optimala konstellationen för marsvin är en hane och ett par tre honor, men människan har med rätt medel lyckats få de flesta hanar att acceptera en annan hane, men fler än så är ett undantag snarare än en regel. Men du är såklart den som tar beslutet och ska göra det du själv känner är rätt för dig och dina marsvin. Var dock beredd på att det med stor sannolikhet slutar med att du har tre separerade hanar du inte vill skiljas från, jag har själv varit där och sett det hos andra många gånger. Man vill ju inte göra sig av med någon. ;)
#6 Tror du missuppfattat vad jag skrev i #5. Nej, jag kommer inte skaffa en hane till just nu. Inte utan support från en erfaren uppfödare eller liknande med tidigare framgång inom detta. Jag skulle öht inte köpa en till hane utan till att börja med låna en med ev senare köp om det fungerar. Det kanske inte är normalt för marsvin att bråka såhär, det är ju också därför jag försöker ALLT för att få dem att komma bättre överens. Men de flesta mänskliga syskon jag känner bråkar såhär. Herregud, jag och mina syskon har också slagit varandra blodiga. Många gånger. Det var min jämförelse. Och mina marsvin älskar varandra trots att de bråkar, det är uppenbart när de INTE bråkar, eller när jag försöker sära dem. Vi får se hur det blir. Kanske jag får möjlighet att skaffa två marsvin till om ett tag, eller kanske de lugnar sig. Har utökat deras bur ytterligare, så de har nu ca 2,5 kvm. Fast det fattar de nog inte eftersom de måste gå på ramp mellan, så de ser det väl som två olika. När jag sätter en i ena buren och en i andra springer de över direkt.
Det kan hjälpa att kastrera en eller båda, men även det är tyvärr ett vågspel. Trots vad som sägs att hanar inte ändrar beteende efter kastrering så är min erfarenhet att många faktiskt gör det och blir mindre haniga (erfarenhet av 10+ kastrater, tappat räkningen. Cirka hälften har ändrat beteende). Dock är dina pojkar så pass gamla och redan ovänner så chansen är nog pytteliten att kastering hjälper.
Att sätta in en tredje hane kommer nog bara att skapa mer kaos.
Jag tror tyvärr att det bästa i ditt fall är att sära på dem och skaffa varsin kompis eller omplacera den ena om du inte kan ha två burar.
Jag har en hangrupp på tre men två av dem är bara 4,5 och 6,5månader gamla, den siste är snart tre år och deras bur är flera kvadratmeter stor.
Varför inte sattsa på fyra? Då två bebisar Min ena hane Tekila funkade inte alls bra med äldre marsvin pga då blev det stor bråk och grova sår. Men sen han kom till oss från en oerfaren ägare och hit till Minto trivs han super. Det är ju inte normala bråk kan sägas för det som jag läst är exakt lik hur Tekila hade det med sin gamla vuxna kompis hos omplacerings ägaren. Men det kan finnas en liten liten möjlighet men ingen säkerhet att det går att fixa ihop tre. Det är mycket som väger upp för att det ska funka bra mellan marsvin. Är bara ärlig mot dig och det kan svida
Tycker du löst det bra med galler mellan De har kontakt och söker den på betryggande sätt. De är inte ensamma.
Uppdatering: Just nu är grisarna sams igen, jag fick äntligen tid att bada dem igår och städa buren. Försökte ha större utrymme men det funkade inte så bra så fick ha med galler mellan ett par dagar vilket inte är optimalt. Virre blir väldigt nervös och stissig och äter dåligt, han har lätt att tappa i vikt så det är inte bra för honom! Blixten blir snarast tvärtom och ligger mest still, vilket ju inte heller är bra, så jag är glad att ha kunnat ta bort gallret! Ska se om jag orkar bada dem igen idag eller imorgon, helst båda men har så ont i händer och rygg idag… #8 Ska fundera på det, det kan ju faktiskt vara värt ett försök! Om inte annat blir det lättare att hitta varsin partner åt dem sen. Har tur och bor relativt nära marsvinskastreringsexperten Salih, så ska ringa och höra om de har nån tid om jag inte får ordning på det nu med bad osv. #9 Jag har tyvärr inte tid för fyra marsvin, vill inte att de ska bli lidande pga mina sjukdomar som gör att jag har svårt att städa buren tex. Lägger hellre den lilla energi jag har på mina två marsvin. Som en sista utväg skaffar jag fyra, men det är inte optimalt. Dock bättre än att omplacera tror jag, eftersom det finns så många marsvin på vift, inte helt lätt att hitta ett bra hem. #10 Marsvin behöver riktig närhet, galler mellan är inte samma sak. Som jag skriver ovan blir marsvinen oroliga. Tar hellre in två marsvin till som en sista utväg, än har galler mellan dem mer än tillfälligt!
#11 Håller tummarna för att det funkar nu!
Jag och andra har lyckats få ordning på flera hanar med hjälp av kastrering så de har kommit överens efteråt men de har alla varit yngre än dina och bara småbråkiga. De riktiga "monstren" har inte blivit bättre mot andra hanar så de får bo med honor istället.
#12 Tack! Jag har "möblerat" i buren så alla dubbletter är speglade. Dvs hus mittemot hus, hö mittemot hö (eller en smal gång i mitten av höet), vattenflaska o matskål mittemot vattenflaska och matskål och till sist gömställen mittemot varandra. Så om de bråkar om nåt finns det ett tomt mittemot, men det fattar de ju inte alltid ;) Håller koll på dem och försöker bada dem ofta ett tag, problemet är ju att de slutar tycka det är läskigt. Körde hårtorkaren på mellanläget igår så den var lite läskigare :P