Göra det allergivänligt
Har som ide att skaffa mig en kanin eller ett marsvin till hösten eller något sånt, men har två problem.
1: jag är troligtvis allergisk mot pollen, vilket gör att både spån och hö kommer bli ett problem. Finns det något annat underlag istället för spån, som lämpar sig för pollenallergiker samt som inte dammar? Hö, finns det något sätt att undvika damm samt partiklar från det eller finns det något liknande som kan användas?
2: jag är också troligtvis allergisk mot pälsdjur, vad finns det för raser inom kaniner och marsvin som är allergivänliga? Rex kaniner vet jag, hur allergivänliga är dom egentligen? Och vilka marsvin?
Så alltså:
Vad för underlag ska man använda, vilket är bäst och lämpar sig bäst för allergiska personer?
Finns det något liknande till hö, eller hur får man hö:et att inte släppa ifrån sig så mycket? (vattna det?)
Vilka raser bland marsvin och kaniner finns det som är allergivänliga?
Tacksam för hjälp!
Spontant finns det många varningsflaggor i din text. Innan du går vidare i dina funderingar behöver du göra ett allergitest. Ofta nekas personer att göra det på sommaren när det är mycket pollen utomhus, men kontakta vårdcentralen och boka en tid (ev får du vänta till hösten).
Marsvin behöver hö, det är inte förhandlingsbart. Eftersom de behöver fri tillgång till hö kan du inte vattna det på samma sätt som om du fodrar en häst som äter upp på en timme. Vattnat hö som ligger kvar i buren skulle bli dåligt. Spån tror jag inte är så vanligt att man som människa reagerar mot (om man tål hö) men det går fint att ha andra underlag så länge det suger upp bra. Marsvin kan inte bo utomhus året runt så utvecklar man allergi sitter man i en tråkig båt.
Det finns inga "allergivänliga" marsvinsraser men det kan variera lite hur människor reagerar på olika pälstyper. Det finns ingen logik i det, t ex har jag hört om människor som reagerar mot teddy men klarar rex (de raserna har likadan päls). Du bör absolut inte köpa marsvin i zooaffär eller genom en tröttnat-annons på Blocket utan etablera kontakt med en uppfödare eller ett omplaceringshem eller liknande, där du kan prova att träffa många marsvin och se hur du reagerar. Du kan prova att besöka en eller flera marsvinsutställningar, där många marsvin finns på en liten yta inomhus. Att du klarar marsvin en kortare period är dock ingen garanti för att du gör det i längden, så se till att du får "öppet köp". Erbjud dig att passa marsvin för någon som åker bort så får du prova att ha dem hemma.
Till sist är marsvin flockdjur och ska enligt djurskyddslagen hållas i par eller flock. Det är således inte aktuellt för dig att skaffa ett marsvin utan två.