Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 967 ggr
Rheen
0

Marsvin på rymmen.

Vad ska jag ta mig till? Mitt ena marsvin (R) har smitit in under vår terrass, och jag har hållit på i snart 4 timmar och gjort allt jag kommit på för att försöka få ut henne. För några veckor sedan smet båda grisarna in under terrassen då de hittade ut ur uteburen. Men det tog runt 10 minuter att få ut D, medan det gick upp mot en ½ timme att då locka ut R. Nu har jag har försökt få ut henne genom att lura henne att det är matdags, öppnat godisburken och fått ut henne halvvägs, men sedan ångrade hon sig och smet tillbaka. Mellan springorna i plankorna har jag stuckit ner en mattpiska och försökte leda henne ut. Jag har satt dit tunnlar, ett hus, bananbitar. Allt. Hon vägrar komma ut. Jag orkar inte med det här. D sitter i uteburen nära terrassen, i hopp om att jag ska få lurat ut R med henne, men jag är tvungen att ta in D nu så hon inte börjar frysa då skuggan lagt sig över buren. Jag är så himla rädd att R ska skada sig, bli sjuk eller att hon aldrig kommer ut. Låter kanske fjantigt i era öron, men jag är så besviken och arg. Och minst sagt ledsen, jag håller på att spricka. Förlåt för dåligt skrivet inlägg, men jag har inte tid och ork att försöka få det att låta bra, jag måste fortsätta med att försöka få ut henne. Snälla hjälp, jag är så himla orolig.

~ Rheen.

Rheen
0

Inget funkar. Inget. Hon blev så pass hungrig så hon stack ut näsan när jag började muta henne med godis och grönsaker. Sen kom hela huvudet. Hon åt ur min hand under terrassen och utanför, jag skulle ge det ett försök och fånga henne när 3/4 delar av henne var ute. Nope. Hon smet in igen, fortsatte lite så. Närmade mig, hon smet in tillbaka. Närmade mig, hon smet in tillbaka. Jag tror ni förstår. Tillsist fick hon tydligen i sig så hon mättade hungern. Då vände hon bara sig runt och traskade iväg in längs träplankorna på sidan. Jag säger det igen, jag orkar inte med det här. Hon kommer ju vara tvungen att sova ute inatt, bland alla kryp och skadedjur. I kölden och utan sin kompis. Jättekul. Verkligen. Jag är så trött på att allt sånt här ska hända mig nu.

~ Rheen.

Idakarrlsson
0

Oj! Hur långt in är hon? Kan man krypa in och försöka leda henne ut? Om det är så att du kan leda ut henne, sätt tunnel/ hus precis "utanför" så hon kan springa dit direkt. Jag skulle råda att verkligen försöka få ut henne nu ikväll. Hon kan både ta rymmen inatt och andra rovdjur kan sniffa reda på henne. Jag önskar dig verkligen lycka till!

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Rheen
0

Alldeles för trångt att krypa under, mitt huvud skulle inte ens rymmas fastän jag låg med kinden mot marken. Jag har försökt det där med hus också, men det är som att hon vet att jag kommer ta henne om hon går in i det. Jag ska försöka ännu, har täppt för alla sidor hon kan ta sig ut på, förutom en, där jag försöker hålla på och locka henne. Kan vara svårt att förstå vad jag babblar om, haha. Tusen tack, #2. Jätte snällt av dig att hjälpa till!

~ Rheen.

Idakarrlsson
0

Knepigt, men det jag tror du har mest chans med är just att försöka leda ut henne. Ta något långt som en kratta eller mattpiska. Lätt för mig att säga allt detta men svårt när man inte där själv :/

Rheen
7

Bestämde mig efter att ha suttit fullt påklädd som någon typ av inuit, med hundratals myggor som sällskap, att ge upp. Alla ingångar täpptes igen, så hon varken kunde komma ut eller något annat djur in. Sen la jag ett akvarium liggandes mot en öppning, så hon kunde gå in i det. Akvariet fylldes med filtar, hö, grönsaker och ett hus. Sen la jag en filt på akvariet, så inga rörelser kunde skrämma henne på utsidan. Jag gick och la mig runt 11, för att sedan ha väckning tidigt. När jag låg och sov hörde jag plötsligt verandadörren öppnas, sen kommer mamma in i rummet med en liten, smutsig Ruth i famnen. Hon hade gått in i akvariet och tydligen sovit gott och haft det varmt bland filtarna. Så, det blev till att tvätta och föna marsvin klockan 5 på morgonen. Men det var det värt.

~ Rheen.

Tilde Gröndahl
0

Usch vilken mardröm jag hade fåt panik! Tur att du fick till back hon!🙂

Ljungåsen
0

Väldigt skönt att höra att det gick bra till sist. Vilken jobbig upplevelse det måste ha varit!

Rheen
1

Eller hur #6 & #7. Fruktansvärt hemskt att veta var hon är, men inte kunna göra något. "So close, but so far away." c:

~ Rheen.

Amanda Gustavsson
0

men om du tar hennes godaste grönsak och lurar ut henne. 🤔

Rheen
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hon är 'hemma' igen #9. c:

~ Rheen.

Amanda Gustavsson
0

Vad bra att det löste sig 🙂

Idakarrlsson
0

Åhh vad skönt! Kände stressen och oron med dig.

[Fyratassar och]
0

Gud så skönt att det löste sig hade fått panik o inte kunnat sova om tex Hampus smitit hos mamma :/. Tur att lilla grisen kom hem igen du måste varit super glad 😊