Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 1170 ggr
[masken123]
0

Frågor om marsvin

Hej!

Jag planerar att köpa två marsvin (omplacering!) och har lite frågor!

1. Luktar de mycket? Jag måste ha dem i mitt rum eftersom vi har katt!

2. Vad ska man göra när man ska resa bort?

3. Funkar det tillsammans med katt?  Jag kommer självklart ha dörren stängd heeela tiden!!

Och sist… vart finns det bra omplacering för marsvin?

Fridaaaa
0

1, jag tycker inte att de luktar mycket. 2, ordna marsvinsvakt som antingen har dem hos sig eller kommer dit minst en gång per dag. 3, blocket ;) finns tex eragons marsvin som är omplaceringar

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Idakarrlsson
0

1. Så länge man håller det rent hos dem ska det inte lukta :) 2. En bra idé är att skaffa en marsvinsvakt. Försök att hitta någon i god tid så du inte står där och ska resa bort men inte har någon som kan ta hand om grisarna. 3.Vet inte om du har hemmabyggd bur eller gallerbur. Om du har hemmabyggd bur så rekommenderar jag att du har något sorts galler/nät över. Det kan lätt hända att katten smiter in och då vill man ha något över dem. 4. Skulle också säga blocket. Lycka till :)

//Med vänliga hälsningar Ida

Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎

Anna O.
0

1. Jag hade den frågan innan jag skulle köpa marsvin, vissa sa att det luktade och vissa inte. Jag har mina vid min säng och jag tycker inte det luktar. Sålänge du rengör toan och buren så ska det inte lukta något speciellt. 2. När man reser bort kan man ju skaffa någon marsvinsvakt, antingen kommer personen hem till dig eller så är marsvinen hos personen. Nu är jag på semester och mina marsvin är hos min kompis, det verkar funka jättebra och marsvinen verkar trivas! 3. Svårt att säga, vissa katter bryr sig inte, vissa blir bästa vänner med marsvinen och sitter i buren och vissa slutar det inte bra med. 4. Finns olika, men eragons har jag hört mest om. Jag köpte mina från en riktigt bra uppfödare och rekommenderar henne starkt, men tyvärr så har hon inga marsvin till salu eller kommer sälja marsvin mer. Lycka till nu!

Ljungåsen
0

1. Som alla redan sagt så luktar de inte om man håller rent i buren. Däremot så låter marsvin en del, så det kan vara störande att ha dem i sovrummet. 2. Marsvinsvakt. Många omplaceringar har möjlighet att ta in marsvinen på pensionat, om man behöver resa bort. 3. Bur med tak är bra om man har katt. Det finns riktigt stora gallerburar. 4. Eragons är bra, därifrån kommer mina pojkar. Finns i Göteborg. Marsvinshjälpen finns i Stockholm.

[masken123]
0

Tack!! Jag tänkte mig en gallerbur, en stor dock! #4 Jag bor i Linköping, så det får väl bli blocket! Jag måste nog ha dem i mitt rum, pga katten, annars måste de bo i garaget, och där är nog ganska kallt!

[masken123]
0

#3 Eftersom du hade dina marsvin i sovrummet, hur funkar det med att de låter? Går det att sova?

Idakarrlsson
0

#6 Jag hade mina i sovrummet ett tag. Visst man hör ju dem när dom springer omkring men det är något iaf jag vande mig vid och jag reagerade inte ens på det i slutet. Det som var jobbigast var vattenflaskan. Den hör man ju när dem dricker du den+ om man har galler bur så hörs det ännu mer. Men vande mig vid det också tillslut. Jag såg inga problem med att ha dem i sovrummmet men efter jag byggde ny och större bur fick dem flytta ut pga platsbrist och bor idag i deras egna marsvinsrum ^^

Fridaaaa
0

Hade mina i sovrummet ett tag.
Aldrig mer. De var vakna på natten, drack & åt då också, babblde en massa mm.
Sedan började jagr eagera på spånen när de var i sovrummet.

Rheen
0

Har också två fåntrattar i mitt sovrum. För mig gick det helt enkelt inte att sova i början, då de var otroligt galna hela natten. Sen vaknade de också väldigt tidigt på morgonen och löpte amok. Jag använde spån då, så då det flög överallt i buren och på golvet, så det ljudet gick inte heller så bra att undgå. Jag fick börja sova med öronproppar. Det gör jag fortfarande, men det hjälper mig överlag att sova så mycket bättre än vad jag gjort förut. Ibland skippar jag propparna och drar täcket över huvudet, det går om de gått och lagt sig före mig. De har lugnat ner sig rejält sen jag fick hit dem, tror att de anpassat sig efter dygnet, ljust = vaket tillstånd, mörkt = sova. I deras förra hem bodde de i en myshörna eller något. Där fanns det inte något fönster, och det var 'gardiner' hängandes runt hörnan, så det var ständigt mörkt om de inte hade på en lampa, eller hade 'gardinerna' öppnade. Det påverkade marsvinen väldigt mycket tror jag, inte visste de när det var dags att sova, eller när solen var påväg upp. Jissses, vilken roman det här blev till, ledsen! Det jag vill komma till är att marsvinen här hemma har alla möjliga ljud. Hömumsande, 'rally', kurrande m.m. Eftersom jag har svårt att sova från förr, så använder jag ofta öronproppar. c:

~ Rheen.

Fridaaaa
0

#9 Mina vande inte sig haha de tyckte de tvar roligt att hålla igång på natten xD

Anna O.
0

Det låter inget, mina har inte huset på dagen eftersom dom ska lära sig att inte vara så rädda. I början när dom kom, flera veckor var dom rädda och vågade inte komma fram men nu så springer dom fram till gallret där man öppnar buren för att komma fram och hälsa! Men jag tycker inte det låter mycket, har aldrig vaknat av dom så mitt svar är nej.

Anna O.
0

Vattenflaskan har jag aldrig heller vaknat av..

Rheen
0

Hehe, vissa dagar är de här hemma också helt omöjliga, #10. Man kan ju Drömma om att ha sovande, lugna marsvin under natten iallafall. cx

~ Rheen.

Anna O.
0

Konstigt, mina låter inte alls på kvällen och natten!!

Fridaaaa
3

#11 Marsvin ska alltid ha hus/gömställen.

Idakarrlsson
2

#11 Att ta bort husen tror inte jag gör dem tamare. Bättre att dem har flera trygga platser som dem kan dra sig till när dem blir rädda. Locka fram dem med någon grönsak eller något så dem tar första steget. Bara ett tips :)

Anna O.
0

Jag har inte husen på dagen, på morgonen har dom och kvällen/natten. Dom brukar knappast vara i buren på dagen i vilket fall, sen har dom ett gömställe under höet. Ett i trä som dom kan gömma sig i så ett gömställe har dom!! ! Men under höet så har dom som sagt ett hus i trä där dom kan gömma sig. Jag kan säga att jag jagar dom aldrig i buren när jag tar upp dom, aldrig det är det sista jag gör när jag tar upp dom. Jag tar en godisbit och lockar fram dom som du sa #16, tack för tipset iallafall. Så dom har ju gömställen att gömma sig i. min lillebror har ofta uppe sitt marsvin och hon är rumsren så henne kan man ha uppe en längre stund men till henne brukar han göra iordning en koja till henne i sängen som hon brukar sova i. Tror inte TS vill att vi ska diskutera detta mer eftersom denna tråden handlar om saker hon frågar om marsvin. Vill ni fråga något annat så kan ni ta det i PM.

Fridaaaa
3

#17 Ha huset dygnet runt, bättre för dem. 
Man kan få dem tama lika bra med huset :)

Anna O.
0

Som jag skrev, jag har ett gömställe till dom under höet! Men tack för tipset, men det ändrar inte mig. Mina marsvin kan gömma sig när jag håller dom och springa in i buren om dom vill. Sen har jag inte haft dom så länge och har därför inte husen på dagen så dom vänjer sig. Jag har husen på dagen ibland men då kommer dom varken ut och börjar bara bråka, jaga varandra osv. Det är en anledning också. Vi håller dom väldigt mycket också så buren är dom inte i så mycket på dagen!!

[masken123]
0

Tack så mycket för alla kunniga som har velat svara!😃

Anna O.
0

Hoppas du hittar några sötnosar!! Lycka till!

[masken123]
0

Tack! Ja, vi får väl se om jag lyckas…!

[masken123]
0

Vad tycker ni är bäst av hanar eller honor? Har läst någonstans att hanar kan lukta mer- markera revir, är det sant? Jag har alltid varit inriktad på honor, men jag funderar på att tänka om!

Anna O.
0

Hanar kan lukta mer eftersom dom markerar revir. Så ja, hanar luktar mer än honor. Jag har två honor, det enda är väl att dom visar dominans och kan ibland börja bråka. Då brukar ena vilja visa sig stor, mäktig och visa vem som bestämmer. ;)

Fridaaaa
0

Har hanar, mest haft det, aldrig luktat mer än.honorna :) Mina gossar luktar i princip ingenting :) #23 ska du ha bara två spelar det ingen roll. Ska du ha fler i samma bur ön två, är honor bäst. U

Anna O.
0

Ja, hanar kan vara svåra att hålla i flock om dom är mer än två. :)

Anna O.
0

Om du vill ha en hane och en hona går ju det lika bra, en kastrerad hane (om du inte vill få mer marsvin :-P) och en hona.

fille1819
0

1 Om man städar 1 gång i veckan så luktar det inte så mycket 3 jag har själv katt och vi råkade glömma att stänga dörren men när katten kom in och såg att det var levande sprang han ner till botten plan 😀 Sen den gången var han inte uppe något mer. 3

Blinkar Hälsningar från Filip Lipar

[masken123]
0

Haha, ja det skulle vår katt kanske också bli, hon blir rädd för möss!

Marsvin_Love
0

1. Det luktar MYCKET om du inte städar minst 3 ggr/vecka. 2. Jag brukar fråga grannen eller en kompis att komma en gång om dagen. (2 är bäst men det går oftast ej) och ge dem vatten och mat. Lägg en lapp med vad och hur mkt de ska ha till personen som tar hand om grisarna :). 3. Katten/katterna kommer vara rädda i början. Men sen kommer jakt instinkter fram, så jag råder dig att alltid hålla koll nör katten ska lukta på en av grisarna. 4. Nog blocket. INTE från en djuraffär! Grisarna gar det hemskt där och om du tar chansen, kan det hända art du får grisar som aldrig går att tamas og alltid är rädda. LYCKA TILL :D

akittehmonster
0

#6 jag har 7 marsvin + 3 hundar + 1 katt på rummet och sover jätte bra. Är otroligt lätt väckt men mina marsvin sover på natten och är aktiva på dagen så nemas problemas där! :) Tom folk som sover över klarar deras läte. Sen är de ju en vanesak.