Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 948 ggr
Wilmawe
0

Lös i magen och ingen matlust

Här om dagen var vi med vårt marsvin till vet. då jag hade varit utomlands en vecka och kom hem till ett några hundra gram lättare marsvin och löst bajs. Hon har alltså gått ner massa i vikt och äter nästan inget. Veterinären kollade igenom henne och sa att vi skulle ge henne Hö och morötter och att de va viktigt att hon dricker. Att hon är lös i maten beror formödligwn på något dåligt hon ätit eller att vi bytt foder. I alla fall!! Hon vill knappt äta nåt, varken morötter eller banan som hon alltid annars äter funkar inte. Har ni nåt tips för marsvin som är dåliga i magen? Är det verkligen säkert att ge proviva och nyponsoppa?

Ljungåsen
0

Knepiga råd från veterinären kan jag tycka. Om marsvinet inte äter och har diarré så är läget akut. Läs gärna mer här. http://www.guinealynx.info/diarrhea.html Marsvinet behöver stödmatas om det inte äter. Critical Care är bra, finns ofta att köpa hos veterinären. Det innehåller både rätt sorts fibrer och probiotika som magen behöver.

idipidi
0

Kollade veterinären tänderna? Även kindtänderna? Att marsvinet är lös i magen kan bero på att den inte äter så mycket och mår dåligt. Det behöver alltså inte vara det som är det egentliga problemet.

Wilmawe
0

Matat redan med Critical Care, men hon har ätit med aptit senaste dagarna men tappat matlusten nu idag. Trodde först att set skulle vara mask. Enligt mamma kollade vet. Igenom hela henne och jag tycker själv att iaf framtänderna ser ut som dom alltid gjort:/ hon har inte diarré utan mer kladdigt bajs men fortfarande håller sin form, de som oroar mig är att hon gått ner så mycket så snabbt

idipidi
0

Var det en veterinär som verkligen kan marsvin? Det är märkliga råd som du fått. Något är ju helt klart fel.

Wilmawe
0

Det ska vara en smådjursvet. Tycker hon vart bäst av dom få vet som finns där jag bor..:/ hon äter men jätte pyttelite, de är som att inget duger ungefär. Vi ska in på måndag igen då veterinären bara kollade igenom snabbt och kände på magen o lungor då vi inte hade bokad tid. Undrar vad veterinären kan göra? Vi matar redan med Critical Care och försöker få i henne mild mat som morötter och hö och tagit bort torrfodret helt. Men vad kan vi göra här hemma? Diarré har hon inte utan mer kladdigt bajs. Tycker att alla veterinärer jag pratat med inte har så stor koll:/

Wilmawe
0

Söker även tips hur jag kan få i henne c vitamin? Critical Care täcker väl inte det så skulle vara jättetacksam för tips, försökt gett kiwi men med som allt annat tar hon två tuggor o vill inte ha mer.

Ljungåsen
0

Bra att ni ska tillbaka till veterinären, jag tror det verkligen behövs. Också bra att du redan stödmatar. C-vitamin får du enklast i marsvinet genom att blanda ett par korn askorbinsyra i stödmatningsmaten.

Wilmawe
0

#7 tack för tipset! Matat nu imorse med Critical Care igen. Hon har inte bajsat på ett tag men det är inte rinnigt alls vilket iaf är bra. Blir så orolig dock för jag vet verkligen inte vad som är fel på henne, om det vore tänderna så stödmatar vi ju henne men hon verkar så slö och ansträngd liksom. Kan det va åldern? Hon är bara 3 år, men förstår inte vad de annars kan vara:/ andningen var normal och magen mjuk på veterinärbesöket i fredags. Hon vill inte äta nåt alls idag men ser ändå ut som om hon liksom letar efter mat hela tiden.

Ljungåsen
0

#8 Bra att ni stödmatar, annars låter det tyvärr inte alls bra. Tre år är ingen ålder på ett marsvin, så åldersrelaterat är det inte. Att hon är slö kan bero på en infektion, men kan lika gärna vara ett resultat av att hon inte äter. Att hon inte äter kan bero på hur mycket som helst, infektion, smärta… Men eftersom du beskriver att hon letar mat tycker jag det låter som problem med kindtänderna. http://www.guinealynx.info/teeth.html Hade det varit mitt marsvin hade jag tagit henne akut till veterinären.

Arinah
0

Hur ofta matar du henne? Stödmatar du måste du göra det ofta. Såg i ditt inlägg skrivet 13:10 att du stödmatat på morgonen, och hoppas du matat ytterligare efter det. Länkar till marsvinshjälpens sida om sjuka marsvin/stödmatning

http://marsvinshjalpen.se/?page_id=45

Marsvin äter normalt nästan hela sin vakna tid, och tarmsystemet måste hållas igång. Om hon inte bajsar alls och fortfarande är slö skulle även jag ta henne akut till veterinär

Wilmawe
1

Hon har piggat på sig lite nu, och de jourveterinärer som finns här där jag bor är isåfall distriktveterinären som inte kan hjälpa mer än att avliva. Tyvärr ingen smådjursvet. matar gör jag flera gånger om dagen 4-6 gånger. Lite gräs har hon nu också ätit och inte gått ner nåt sen igår. Dock så vet man ju inte, läget kan ju så fort gå till akut såklart:/

Wilmawe
0

veterinären kollade aldrig kindtänderna dock. Hon gör nåt konstigt ljud med tänderna när vi stödmatar eller när hon annars tuggar, som ett gnisslande nästan.

Ljungåsen
0

Hon behöver komma till en marsvinskunnig veterinär. Som det låter är det ingenting som kommer bli bra av sig själv, tyvärr. Stackars er, jag förstår att det är jättejobbigt, speciellt om ni inte har en bra veterinär i närheten.

Wilmawe
0

#13 jo precis, mamma åkte därför in till smådjursveterinären i Avesta idag medans jag var i skolan. Det gick dock på en timme när hon var påväg till vet att hon började rossla och andas konstigt. Det var lunginflammation som gick väldigt fort och något veterinären inte kunnat märka för två dagar sen. Lilla Toffee är nu avlivad och tillsammans med vår andra lilla Zäta i himlen

BuGoG
0

Låter liknande som med mitt..
Vi har ingen aning om vad felet är men hon väger bara 515gram vilket är för lite.
Hon har alltid gluppsat i sig broccoli osv men nu har hon inte lika stor aptit som förut.

Vi har vart hos veterinären och dom kollade alla tänder, även kindtänderna men inget var fel. Dom kände även på kroppen men hittade inget..

Fram tills idag har henne bajs vart normalt då det idag blivit lösare.. 

Vi har en teori att det är dom andra två som stöter bort henne från maten och låter henne inte äta, kan det stämma?

Tacksam för svar!

Ljungåsen
0

#14 Å så tråkigt. De är känsliga, de små djuren. #15 Har svarat i din andra tråd.