Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettallmänt
Läst 748 ggr
MrsBex
1

Marsvin med skörbjugg

Hej! (Ursäkta det här blev långt)

Jag har skrivit ett tidigare inlägg om två marsvin som jag först passade åt en bekant som skulle resa bort, men som jag sedan fick ta över.

Jag kunde ingenting om marsvin innan jag passade dessa små godingar.
Men när jag upptäckte att en (som är en teddy vid namn Rosie) hade bajs som satt fast i pälsen i rumpan, tog jag upp henne för att tvätta rent henne.
Då upptäckte jag att klorna var 10cm långa och tårna hade vikt sig åt både höger och vänster.
Jag trodde att det bara var att hon var gammal, som gjorde att hon bara satt stilla i ett hörn hela dagarna, men jag förstod efter lite googlande att hon antagligen hade jätteont i tassarna. :(
Med den andra honan (Linnea), var det samma sak, men hon är yngre, så det märktes inte lika tydligt.
Rosies päls var fnasig och hon hade lite håravfall, hennes öron var torra, hon var tjock, nästan tjugo centimeter bred uppifrån sett, hon hade diarré, hon hade stela bakben som nästan var alldeles raka när hon gick och sedan var det ju det här med hennes huvud. När hon lyfte sitt huvud, lyfte hon det inte rakt upp, utan snett.
Alla de här sakerna, trodde jag berodde på ålder.
När jag tog reda på mer information, fick jag veta att allt med dem var fel. De fick bara blandfoder, inget hö, ingen pellets, inga grönsaker.
De hade inte ens ett hus att gömma sig i.

Så jag började ändra deras mat. Stoppade undan blandfodret fixade hö och köpte massor med vitkål och andra grönsaker som jag hade läst att man kunde ge.
Efter två veckor, där jag fick klippa ner deras klor lite i taget och där de fick mat som var mer rätt för dem. Jag började snabbt märka skillnad i deras beteende. Rosie började gå omkring i buren och när jag släppte dem i en inhägnad utomhus började hon se riktigt pigg ut.
Hennes päls växte tillbaka, hon hade inte längre diarré och det enda som oroade mig var det här med huvudet.
Jag tänkte att hon kanske hade fått en stroke och gick till veterinären.
Där fick jag konstaterat att det var skörbjugg. :(

Det gör mig så ledsen, för att det hade varit så enkelt för henne att slippa få det här problemet.
Min bekant frågade mig om jag ville behålla marsvinen, två dagar efter det att hen kommit hem från sin semester. Det gjorde mig glad, för varken jag eller min man ville lämna tillbaka dem. Min man var inte mycket för marsvinen först, men han ville köpa Linnea och Rosie, bara för att de inte skulle åka tillbaka och bli dåliga igen.

I dag är Rosie glad, hon har inte gjort något popcornhopp ännu, men det har Linnéa gjort. Linnéa har visat sig vara en liten buse, men som älskar att gosa.
Rosie gillar att gosa och hon är lite gammal och skruttig, men nu går hon omkring mycket, hon väger normalt, hennes klor är i rätt längd nu, men hennes tår är fortfarande lite böjda, jag vet inte om de kommer att bli normala igen.
Hon går bättre med bakbenen, men vi vet inte om det kommer att bli helt bra det heller. Hennes huvud är som det är, det kanske blir bättre det med, men hon verkar inte ha ont av det i alla fall.
Rosies päls är jättemjuk och fin nu och t.o.m. öronen har blivit mjuka och fina.
Så allt hennes lidande hade nästan bara med maten att göra.
Jag förstår inte varför man skaffar djur utan att ta reda på hur man skall ta hand om dem och vad de behöver.

Jag blev så kär i de här krabaterna att jag köpte tre små grisar till.
Nu bor de allihop i en bokhyllebur som min man har byggt och så får de vara lite på gräsmattan varje kväll,  när det är lite svalare.
De har tillgång till hö hela tiden och jag brukar ge dem en tallrik med blandade grönsaker. I kväll fick de rotselleri, kålrot, vitkål, en liten bit rödbeta, en liten morot skuren i mynt och lite hackad sallad ovanpå.
De skriker på mig varje gång jag kommer med tallriken. Haha!
Jag ville bara skriva av mig lite, för det är inte så många av mina vänner som är intresserade av marsvin :P

Vad brukar ni ge era grisar för grönsaker?
Hur gör ni på vintern när ni rastar grisarna? Släpper ni ut dem i vardagsrummet eller liknande då?
Kom gärna med tips, jag är som sagt ny på det här med marsvin och jag vill gärna lära mig mer! :)

Ordmärkeri är den lindrigt intelligentes sätt att hävda sig

Tjeja
1

Åååh vilken fin solskenshistoria! Blir så glad!  😃❤️Härlig läsning så här precis innan man ska sova.

Du är en pärla! Du vet att man kan ha lite askorbinsyra (c-vitamin) i dricksvattnet under en period medans dem återhämtar sig från c-vitaminbristen? Inte att rekommendera att köra med alltid eftersom det bästa kommer ifrån bra grönsaker. Men det kan vara ett bra litet stöd i början så här.

När jag hade mina marsvin hade jag en hopfällbar inhängnad gjord av flera pallkragar, (så att utrymmet blev större än en enda liten pallkrage när man vecklade ut dem.)  Dem lade jag upp på vardagsrumsgolvet och lade upp leksaker och godsaker innanför. Där fick dem rasta av dig dagligen på vintern. 

Man kan ju ha dem springa fritt hemma också om man bara har ett marsvinssäkert golv i övrigt utan hål, vassa saker eller åtkomliga sladdar osv att bita på. Men jag valde att göra en rastgård åt dem innomhus. Och tja samma gård använde jag även utomhus på sommaren när jag var ut med dem på gården. (bor i lägenhet och det är en allmän gård så kunde inte ha något permanent där till dem utan något som gick att fälla ihop.)

På sommrarna satte jag pallkragarna med piggarna ner i gräset så dem liksom stod kvar stadigt. På vintern vände jag dem upp och ned på golvet inomhus iställt förstås.  Pallkragehöjden räckte för mina marsvin skulle välja att hålla sig innan för. och inte försöka ta sig över. Men ute var jag ju alltid med och hade koll då. lämnade dem aldrig ensamma där.

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MrsBex
0

Pallkragar var ett bra tips!
Jag har dem i en inhägnad med kompostgaller runt. Jag har gamla fönsterbrädor som "vägg" längst ner så att att de små inte går igenom gallret. :)
Jag bor i hus, men det är ju skönt att ha något ihopfällbart inomhus som man enkelt kan sätta upp när de behöver rasta av sig.
Brukar du ha något särskilt underlag för dem? Jag tänkte på kiss och bajs kanske inte är så kul på golvet.

Kan man ge marsvin kattgräs?

Tjeja
1

Ja visst kan man ge dem kattgräs. Mina gillade att klättra upp coh lägga sig i det ungefär som gräsmattan på sommaren, äta och tugga osv. 

Endel marsvin är ju så rumsrena att dem väljer sitt hörn att kissa i och jag hade hörntoaletter. Därför behövde jag inte något speciellt underlägg då jag hade plastmatta i vardagsrummet. Bajspluttarna är ju ändå torra att sopa upp.

Men har man sådana som både pluttar och kissar överrallt kanske man vill ha någon pressänning att lägga under? Det hade jag i början, vilket underlättade med hö om man ville ha det ute. Men jag lät höet ligga kvar i buren och bara ha grönsaker och pellets ute i rastgården för att slippa svårsopat spån . (ja ushc jag var lat och bekväm. ) Men då var det också ett positivt sätt att locka tillbaka dem till burarna när dem var rengjorda och uppfyllda med massor av nytt rent hö. Det blev liksom signalen att det var dags att "gå hem till buren" igen då. :)

Medarbetare på FågelmatningDjurparkerVilda djur och Politik i fokus.

MrsBex
0

Hörntoaletter var ju en bra grej. Har faktiskt inte tänkt på det. :P
Mina är nog rätt renliga de har ett kisshörn, där jag har lagt en del halm. När man gör rent buren, verkar just det hörnet vara deras primära kisställe. :)

Haha, jag är nog lika lat som dig, för jag hade nog inte heller velat ha hö och spån på golvet. :P

Ljungåsen
1

Mina pojkar börjar varje morgon med att äta en skiva gurka med ett par korn askorbinsyra. Det har flera anledningar. Dels så vet jag att de fått i sig dagsbehovet av c-vitamin, dels så får jag koll på hur de mår. De älskar gurka, så allt annat än hysteriskt tuggande är en varningssignal. Nu sommartid äter de mycket utomhusmat, gräs, maskrosblad, klöver, Kirskål. Vintertid får de vitkål, spetskål, grönkål. Morötter ibland bara för att det är gott. Små bitar paprika. Det är rikt på c-vitamin, men är syrligt och min ena pojk får lätt munsvamp så jag är försiktig. På vintern springer de av sig i köket. Jag lägger en fleecefilt på golvet. Här finns massa information om marsvinsskötsel. http://www.guinealynx.info/healthycavy.html