Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 1866 ggr
__Prenses
0

Ögonskada på mitt marsvin

Hej! Nyss när jag var ute och städade marsvinsburen såg jag att mitt marsvin Sonic hade fått ögat rejält skadat.

Ögat är helt kritvitt och det är en tjock hinna på det, riktigt läskigt. Lite rött i nedre kanten så gissar att han har punkterat ögat på ett höstrå eller liknande. Man ser överhuvudtaget inte att det är ett öga där just nu.
Han mår annars efter omständigheterna bra, han traskade glatt omkring i buren men var lite osäker på var han skulle gå då han inte ser med det trasiga ögat.

Det blev inbokat veterinärtid imorgon för honom och får se nu vad veterinären säger.. Hon pratade att antagligen måst ögat borttas.  Har någon erfarenhet av dethär ? Och om det blir tal om operation, vad ska man göra då ? Han är fyra år gammal nu i sommar, klarar han ens en sån operation ?

/ Sabina

Ljungåsen
2

Usch så otrevligt. Stackars marsvinet och stackars dej. En god vän har fått operera bort ögat hos ett av sina marsvin efter en liknande skada, och för det marsvinet gick allting bra. Han är nu pigg och kry igen, och klarar sig utmärkt med bara ett öga.

__Prenses
0

satte mig utanför buren och riktigt studerade honom och han åt och var så nöjd när jag lagt dit färskt gräs åt dem. Inga problem inte… men hoppas på det bästa iallafall. Han är min personliga favorit så hoppas verkligen inte jag förlorar honom imorgon…. :/

Madde_Warrior
0

Har du kollat ifall de kanske fastnat nått i ögat? Mitt marsvin fick ett höstrå i ögat då åkte jag till veterinären och fick antibiotika för ögat va infekterat

Better than a thousand hollow words is one that brings peace

__Prenses
0

Jag tror att ögat har blivit på något sätt punkterat, för det ser så himla hemskt ut… jag ska fota sen för att visa er alla hur det kan börja se ut.

Jag hoppas det går bra… håller tummar och tår att det inte kanske är så farligt som det ser ut men förbereder mig för det värsta då ögat är så hemsk…

__Prenses
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Såhär ser sonics öga ut. Nyss hemkommen från veterinären och det blev antibiotika och ögondroppar , något öga kommer inte att återvända.. förhoppningsvis så kommer ögat skrumpna ihop som ett russin och läka ihop.

Rheen
0

Åh jisses! Hoppas allt går bra nu, krya på dig Sonic!

~ Rheen.

[Marsvinspluttochkaninsele]
0

Oj hoppas att går väl nu med lilla grisen :) Håller tummarna och våra små killar tassarna för dig söta sonics

Ljungåsen
0

#5 Håller tummarna för att antibiotikan slår ut infektionen. Stackars liten.

__Prenses
1

Ja, det är minsann synd om honom, men en glad gris när vi kom hem då jag lämnade transportburen i stora buren så han hämta in gräs dit och var riktigt lycklig över sin lyxiga nya "villa". ;)

jojjehanna
0

hadede någon teori om vad som hade hänt ögat?

__Prenses
0

Nä, bara att det inte finns något öga kvar. Jag tror ju det har blivit punkterat mitt i ögat för det ser ju precis ut som att det skulle ha varit ett litet hål i mitten.

Ögat fortfarande oförändrat, men möttes av en pigg kille som inte var lika rädd att följa med in för att ta medecin. Sen var det dags för morgonmål och det var ju minsann mums, han äter med god aptit så det är ju ett bra tecken!

Jag kan hålla er uppdaterade med bilder och liknande så får ni följa vår resa att förhoppningsvis bli frisk igen.

severanka
0

Söta kille, håller tummar att allt ska gå bra och mina töser Ida och Frida skicka krya på dig pussar på örat

__Prenses
1

Oj vet ni, blev så glad imorse när jag kom ut, ögat repar sig riktigt fint! Jag ska fota det och ladda upp så ska ni få se! :)

Även fast det är jobbigt med medecin så har jag och Sonic blivit goda vänner, han vet när jag kommer att jag ska ta fast honom men han yrar inte iväg och tjuter utan låter sig lyftas utan att skrika eller rusa i panik i buren.  Och nu kan han även äta godsaker i famnen på mig, vilket inte gick förut. ;)

Ljungåsen
0

Trevligt med goda nyheter. Tack för att du delar med dig.

__Prenses
1

idag var sista antibiotikadagen, och nu ser sonics öga ut såhär, inte mycket till öga har han kvar, men han har klarat sig utan att dö så jag är riktigt lycklig. Ögat har jag droppat de första dagarna upp till 6 gånger per dag och jag tror det har varit bra för honom. Dethär är en behandlingstid på en vecka och två dagar och ögat har läkt såhär fint!

__Prenses
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 2
Förhandsgranskning av bild 2 av 2

Och här får ni några bilder till av ögat. ^^

Ljungåsen
0

Ögat ser verkligen mycket bättre ut, håller tummarna för att det fortsätter förbättras även nu när behandlingen är över. Han kommer klara sig fint med bara ett fungerande öga.

[Marsvinspluttochkaninsele]
0

Gud så glad man blir när man hör om lilla gubbens öga :D Ser faktist helt bra ut med tanke på hur illa det såg ut från början. Själv skulle jag fått panik om våra gris gubbar hade sådant öga när man vaknar på morgonen. Styrke kramar från mig och små grabbarna här :D Klapp på ryggen med hälsar Tekila och Minto för att söt nöten är stark :)

__Prenses
0

Hej allihopa som läst dethär inlägget! Sonics öga förblir som på bilden och han mår riktigt bra! Jag såg att han inte riktigt trivdes tillsammans med lillebror och syster så lillebror fick ny bur och ny dam med sig så nu bor Sonic med syster och det är mycket bättre för honom!

synen är helt borta på det skadade ögat, men glad och en tam gris fick jag av skadan så tur i oturen får man säga! :)

Ljungåsen
0

#19 Vad glad jag blir över att höra att det går bra för Sonic. Tack för att du berättade.