Saltsten eller minerallsten?
Hej! jag har en fråga. Vilket är viktigare, saltsten eller minerallsten? Jag vill köpa något av dem till mina marsvin eller ska jag köpa båda och. Vilket är viktigast?
Tack för svar!🙂
Inget av det. Slopa båda.
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
De ska inte ha någon utav dem
Min blogg www.petsandmakeup.blogg.se kolla gärna in den 😉
Det är mycket man vill köpa till sina djur som de har det betydligt bättre utan! Jag skulle säga att minst 75-90% av det som säljs i zooaffärer har djuren ingen som helst glädje av, i många fall tvärtom. Ett tips är att tänka naturligt. Hur har de det och vad äter de i sin naturliga miljö?
Inget av det är bra för marsvinen, så skippa att köpa det!! :-)
Som de andra redan har skrivit så gör salt/mineralstenar inte så gott för marsvinen. Marsvinen kan då få sjukdomar som t.ex njursten och urinsten. Så jag rekommenderar att inte köpa något av de. :)
Marsvin har lätt att få urinstenar så mineralsten/saltsten skulle bara öka risken. Djuraffärerna tänker ibland inte på djurens bästa utan vill bara sälja!
Men jag har ju läst att det ska aldrig fattas i buren, men ska testa om de gillar det!
Tack för alla svar! 🙂
#7 Myt / falsk info. Inte bra för dem. Om de slickar på det mycket riskerar de att bli sjuka istället.Onödig risk väl eller?
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
#7 Varför inte lyssna på alla som säger till dig att saltsten eller mineralsten inte är bra för marsvinen? Det är faktiskt direkt skadligt för dem.
Det är gammalt som lever kvar. Nu finns studier som visar att det kan vara skadligt för marsvin, deras njurar kan inte hantera så mycket salt. Du riskerar att ge dem urinsten eller andra sjukdomar, så lyssna på folk här inne som är lite mer uppdaterade än tex djuraffärer som bara vill sälja så mycket som möjligt. Marsvinen kommer säkert gilla det, men allt de gillar är inte bra för dem!
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Big no till salt/mineralsten. Kan ge stora problem för dina marsvin, så skippa det.
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Många djuraffärer ex Bromma zoo säger mycket strunt för att få pengar.. Som att djuren de säljer som har ögon inflammation, men de säger att de inte öppnat ögonen än..(marsvin föds med öppna ögon) men till saken, håller med dom andra att du ska vara försiktig med det du köper. Dessa pengar som du lägger på saltsten kan sedan komma på flera tusen sen när de blir sjuka. Köp grönsaker istället skulle jag säga:)
animal power <3
Tack för alla svar!