Marsvin går ner i vikt!!
Hej!
Jag vet inte riktigt hur jag ska börja detta men vi har ett marsvin som på senaste tiden tappat rejält med vikt. Just nu ligger hon på 515gram vilket är för lite, ellerhur?
Direkt kommer det upp massa saker i huvet
mask? deprimerad? utstött?
Vi var med henne till veterinären men dom kunde hitta något fel på varken tänderna eller kroppen.
Vi har även vart på semester i en vecka då vi lämnade bort dom till en bekant. Personen har då sett att dom andra två marsvinen har gått ihop mot henne, jagat in henne i ''huset'' och tagit mat från henne (Våran bekantas vision)
När dom var bortlämnade var dom även i en mindre bur än vanligtvis. Hon tappade även några gram i vikt. Har det bara med att göra att buren var för liten?
Då är frågan, kan hon vara deprimerad för vi hållit på med henne för lite? Stöter dom andra ut henne? Kan hon ha mask?
Just nu sitter hon i en separat bur med lite ''onyttigare'' mat som havregryn osv. Bör vi flytta över henne till dom andra eller kommer dom stöta ut henne och det blir värre? Eller är det värre om hon sitter ensam i buren?
Grymt tacksam för svar då vi inte riktigt vet vad vi ska göra.
"Marsvin går ner i vikt"
Mycket bättre rubrik som ger fler svar än den vanligaste rubriken som du nu använde, dvs "Hjälp", så redigera din rubrik.
Lycka till med marsvinet. 🙂
Hur förberedd är du egentligen för krig, arbetslöshet, bränder eller sjukdom? Läs mer på Prepping iFokus
Någonting är det ju som inte är bra med marsvinet. Hon väger väldigt lite för att vara ett vuxet marsvin, men det som oroar är att du säger att hon gått ner rejält. Vad vägde hon från början? Äter hon som hon ska? Även hö? När var ni hos veterinären? Berättade ni att hon tappat massa i vikt? När det handlar om tappad vikt hos marsvin brukar det inte vara bra. Det vanligaste är nog problem med kindtänderna. Kollade veterinären på dem? Det räcker inte att öppna munnen och bara titta för att få koll på det. http://www.guinealynx.info/malocclusion.html Hur ser bajset ut? Om hon har mask (vilket jag aldrig varit med om hos marsvin) så borde du se mask i bajset. Om det är löst är det ett tecken på att hon inte äter tillräckligt med hö, vilket också pekar på problem med tänderna. Hade det varit mitt marsvin så hade jag tagit henne till en duktig marsvinsveterinär. Det kommer inte bli bra av sig själv.
#2 Vi var hos veterinären för ca 1,5 vecka sedan och ja dom kollade kindtänderna. Det var dom tänderna som dom var oroliga över. Hon fick lite narkos och dom kollade men dom såg ut som dom skulle.
Hon äter som hon ska men nu när dom var bortlämnade observerade den bekanta att dom andra två trycker bort henne från maten och stöter ut henne vilket är väldigt konstigt då hon var ledare förr.
Just nu sitter hon i en egen bur för att dom andra två inte ska ta hennes mat. Bör vi sätta in henne med dom andra o ge dom 3 olika skålar? Vi har haft 2 skålar till alla men är det för lite.
Eller handlar allt om att hon är deprimerad?
Just nu sitter hon med dom andra i buren och nu ska vi osbervera och iakta hur hon äter och blir behandlad
Jag tror det var ett klokt beslut att låta henne flytta tillbaka till sina kompisar. Att vara ensam är någonting som verkligen kan göra ett marsvin deprimerad. Det är också bra att mata i många olika skålar, utspridda så att hon inte kan jagas bort. Håll noga koll på vikten så att hon inte tappar ytterligare. Då är det något annat som är fel.
#5 Bra, då har vi gjort helt rätt hittills. Just nu väger hon 488gram och vi har veterinärtid imorgon. Vi har köpt c-vitaminer tabletter som ska ges 1 gång om dagen. Hon mumsa i sig den direkt.
Ska vi fortsätta ge havregryn och pellets, samt c-vitaminer i utspridda skålar?
#6 Jättebra att ni har tid hos veterinären imorgon! Se till att ni kommer därifrån med någon sorts diagnos och medicin, för det är verkligen någonting som inte stämmer. Fram till imorgon kan hon gott ha fri tillgång på kraftfoder, tycker jag. Äter hon sitt hö? Det är livsviktigt med hö för marsvin. Fibrerna i höet är det som håller deras mage i fungerande skick. Möjligen vore det bra att ge henne Critical Care, men ta upp det med veterinären.
#7 Tycker inte hon äter lika mycket hö som dom andra, eller är det bara vi som tittat vid fel tillfällen.
Det var inget fel på tänderna för dom har veterinären kollat på, även kindtänderna
#8 Det finns många anledningar till att marsvinet inte äter så mycket hö som det ska. Ingen av dem är bra. Om det inte är något problem med tänderna, och det får man väl tro att det inte är eftersom det är kollat, så kan man misstänka någon sorts infektion, eller att hon har ont någonstans. Glöm inte berätta för veterinären att hon inte äter hö som hon ska.
Marsvin kan ha besvär med sköldkörteln, då kan de gå ner i vikt fast de äter som de ska. Ta upp det med veterinären, kan kontrolleras med blodprov. Kan hon ha någon infektion?
Idag har vi vart hos veterinären och ja.. det kan vara alla möjliga fel.. Vi känner inte att hon ska behöva lida när det gått så långt nu när hon ligger på 470..
Veterinären gav henne en kortisonspruta för att få igång hungern. Vi ska även ge henne ciritical care dom 2 kommande dygnen..
På torsdag ska vi kontakta veterinären om resultaten och ta beslut över det.
Blir det inte bättre av dethär, om det bara fortsätter neråt så vill vi inte att hon ska fortsätta neråt så jag tror ni vet..
Sorgligt som fan men naturen är som den är :/
Vi får hoppas på det bästa och tack för all hjälp!
Det låter inte bra, men det vet du ju. Håller tummarna för att det vänder. Annars tar ni helt klart rätt beslut i att låta grisen få somna in. Jag tänker på er.
#12 Tack så mycket!
Vi ser även nu att hon försöker äta men sniffar bara på maten.
Vi tar upp hö då det prasslar och hon springer fram och tillbaka i buren som hon alltid gör när hon hör mat..
När vi ger henne critical crae bara glupsar hon i sig det.
Hon äter även bara det mjuka (innan skalet) på gurkan såg vi nu..
När vi sett allt dethär känns det som att det är någonting i munnen som förhindrar henne..
Kan man lita på att veterinärerna kollade tänderna ordentligt..
#13 Det är svårt att veta vad man kan lita på, det beror på hur duktig veterinären är på marsvin. Är det tänderna i alla fall så tror jag inte att det finns mycket man kan göra just nu ändå. Om de ska slipas, så måste marsvinet sövas, och sen komma igång med ätandet igen. Det är svårt, även med ett marsvin som egentligen mår ganska bra, och det gör hon ju inte. Stackars liten. Jag har haft ett marsvin med kindtandsproblem, där vi valde att söva och slipa tänderna. Trots att han mådde ganska bra lyckades vi inte få igång hans ätande efteråt, så efter lång tids stödmatning fick han somna in. Om jag någon gång i framtiden får ett marsvin med samma problem kommer jag nog välja att avliva direkt istället. Det är så pass dålig prognos.
#14 Hon har gått upp 30gram bara ikväll av kortisonsprutan och Critical Care.
Tror hon börjat äta lite mer havregryn efter kortisonsprutan ändå.
Jättebra!!!👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼👍🏼
Hälsningar från Filip 
Hur har allt gått? ♡
//Med vänliga hälsningar Ida
Va dig själv, alla andra är redan upptagna. 😎
Hej!
Vi fortsätter med Critical Care då det bara går uppåt.
Min fråga nu är om man kan ersätta pellets mot havregryn då hon äter MYCKET mer havregryn än pellets.. Hon äter inte pellets över huvud taget
Ja, jag ger bara havregryn, inget pellets! (Hö och grönt får de förstås)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#18 Roligt att det går uppåt. Vad väger hon nu? Äter hon Critical Care själv, eller stödmatar du fortfarande? Har hon kommit igång med att äta hö? Fortsätter hålla tummarna för er.
#20 just nu väger hon över 500gram och äter själv från skeden
#21 Bra att hon äter Critical Care själv, men har hon kommit igång med att äta hö? Hon behöver hö för att tänderna ska slipas som de ska.
#22 Känns som att hon står mer och mer vid höet än förut.
Hon känns även större nu och har en lite mer mage. Hon har även gått upp 10 gram bara idag.
#23 Då är det bara att hoppas att hon äter av höet också. Håller tummarna. Det är bra att ni väger så ofta som ni gör. Själv går jag efter tumregeln att väga friska marsvin en gång i veckan, och sjuka marsvin varje dag.
Håller tummarna.