Carla har blivit själv :,(
Hej, i slutet av förra vecka tog vår ena marsvins hona sitt sista andetag och lämnades oss i tomhet och saknade. Så nu har stackars lilla Carla (6,5år) blivit själv. Jag flyttade hemifrån för en tid sen. Och min syster fick då största ansvaret för våra marsvin. Nu är det så här att mamma vill inte släppa in fler marsvin i huset då vi hade problem med Molly med veterinär besök ganska ofta osv. Min syster är hel medveten om att Carla inte bör gå själv men vill inte riktigt har fler marsvin heller. Bäst vore ju om dem köpte eller låna ett marsvin till Carla så hon får bo kvar i sin trygga miljö och stora bur. Alternativ 2 är ju att hon och en kompis får flytta hem till mig. Dock hade jag inte tänkt skaffa marsvin här då jag inte kommer kunna ge dem den plats jag vill, så kommer få jätte dåligt samvete av att behöva sätta dem i en gallerbur. Jag försöker få min syster att skaffa så hon får bo kvar men jaa jag vet inte hur? Hur ska vi göra, att låta Carla vara själv ser jag inte som ett alternativ och inte heller att sälja henne till någon främling. Hur bråttom är de att skaffa en vän till henne? just nu får hon va med min syster typ hela tiden (om mig när jag är på besök). Mamma låter henne till och med sitta med i soffan på kvällen och titta tv, vilket hon inte tyckt om innan när vi haft marsvin i soffa. Så hon får ju massa uppmärksamhet, men jag vet att de inte räcker men de är ju nått så länge i väntan på en marsvins kompis.

Om hon äter bra och verkar nöjd så funkar det säkert att hon är själv, hon är ju rätt gammal och kanske inte skulle uppskatta en yngre kompis. Men visar hon tecken på att inte vilja äta så är det bråttom med att fixa en kompis!

Jaa okej, hon äter ju än så länge och så i alla fall. Tycker inte du vi behöver köpa en kompis till henne eller menar du att de inte är så bråttom så länge hon äter och verkar må bra? Hade inte tänkt någon bäbis i så fall utan ett lite äldre marsvin. Hade lite funderingar om man kan låna marsvin någonstans kanske de skulle kännas bättre för min syster och mamma?

Kolla med någon uppfödare i närheten om de har någon pensionär som kan tänkas vara sällskap :D Vi bor i norrbotten så det är nog litet långt bort.
Så länge hon mår bra och äter bra så är det ingen panik.
Prata med Eragons omplacering, de kanske kan hjälpa.
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
Jag tycker inte du med gott samvete kan ha henne själv. Marsvin är flockdjur, och det är ett brott mot djurskyddslagen att ha ett ensamt marsvin om man inte har särskilda skäl. Att hon är gammal och att ni inte vill ha fler marsvin sen är inget godtagbart särskilt skäl. Tycker du kan kontakta någon av de omplaceringsorganisationer som finns. Jag känner till Eragons i Göteborg och Marsvinshjälpen i Stockholm. Där brukar det finnas möjlighet att köpa en kompis, som du sedan kan lämna tillbaka när Carla dör.

Nää som jag skrev så är verken att ha henne själv eller att sälja henne ett alternativ. Så en kompis ska hon få jag ser ju helt att hon får bo kvar där hon bor nu men i värsta fall får hon flytta hit, dock blir de en gallerbur/mycket mindre bur en hon har nu vilket inte kommer kännas okej. Ska kolla omplacerings ställarna. finns de möjlighet och ta emot marsvin på jourhem? För de skulle ju va ett alternativ att ge Carla en vän och göra en god gärning :)
#6 Bra att du ser till att hon får en kompis. Det behöver hon. Om du dessutom väljer ett marsvin från ett omplaceringshem så gör du verkligen en god gärning.

Jag får lite smått panik att det känns som jag är den ända som bryr mig om att Carla ska få en kompis. Och eftersom hon inte bor här så jaa. Jag får bara svävande svar när jag pratar med mamma och min syster. Mamma säger bra "Jag vet inte om jag vill ha mer marsvin här eftersom ni haft såna problem med dem ni haft"(Hon menar mest Molly då) Min syster förstår egentligen vad som är bäst men vill inte ta diskuttonen när jag försöker prata med henne, hon vill nog helst ha kvar Carla men inte flera. Egentligen känner jag att vi inte har plats hos oss men får fixa det i så fall på nått sätt. Ska hon flytta hitt måste hennes utrymma minska nästa tregånger så mycket men jaa en vän är ju högre prio anser jag. Men kan inte diskutera med verkan mamma eller syster känns det som de bara svävar iväg hela tiden….

Nu har jag fått lite mer svar. Mamma säger att Becka (Min syster) kan ha ett marsvin så länge Carla lever. Så söker att marsvin att låna eller liknade.

Bra gjort! Vad glad jag blir att läsa att Carla har fått en kompis.

Jaa känns skönt att allt löst sig, hoppas och tror att Carla och Aurora kommer bli bra vänner och komma bra överens:) Aurora är dock rädd för tillfället och har tagit Carlas fovo plats att gömma sig på ;) men hon får ta sin tid att vänja sig vid allt de nya så ska de nog bli bra :) Kommer dock fästa mig vid henne, svårt att inte göra i en sån sötnos men hon ska ju tillbaka sen igen. Men väldigt skönt att veta att Carla inte sitter ensam :)

Är Carla nöjd så är jag nöjd :) Och mamma är nöjd att vi inte köpt något marsvin, och becka och för att Carla inte är själv :) Så känns skönt att de löst sig och jag slipper oro mig mer för att hon går ensam :) En vecka sen Molly dog idag :,( Saknaden är enorm :,(

Åhh där är ju lilla Hill´s Prinsessan Aurora! Visste väl att jag skulle hitta henne i något forum ;) Jag tror Carla kommer vänja sig vid pussandet och jag hoppas att hon kommer få en bra sista tid ihop med Aurora =) Jag kommer sakna henne här hemma <3 Men jag vet ju att hon gör en god gärning där hon är nu min lilla prinsessa.

Hihi jaa jag tror Carla kommer vänja sig vid pussade. Aurora tog Carlas plats sen 😉 Hon är lite rädd dock och gömmer sig men de är ju inte så konstig antar at hon vänjer sig snart. Ja förstår det, hon är jätte fin. Tack så mycket för att vi får låna henne, de betyder jätte mycket. Är du i Vimmerby är de bara att komma förbi o hälsa på 😊