Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: sjukdomarohyraskador
Läst 786 ggr
Guinea_Moon
0

Hur lång tid tar viktminskningen?

Min marsvinshona är för fet! Hon väger 1300 gram och ser väldigt pluffsig ut. Hon är visserligen storväxt, men det är uppenbart att hon är väldigt överviktig. Hur lång tid tar det att få ner henne 200 gram i vikt om jag ger henne enbart hö, vatten och en mindre mängd c-vitaminrika grönsaker? Kan jag också ge henne färskt gräs och maskrosblad, eller sabbar det bantningen?

Jag har försökt att banta henne flera gånger när hon bott tillsammans med mina andra marsvin, men det funkar inte. Jag har t ex tagit bort henne från buren när jag matat de andra och gett henne mindre mat vid sidan om. De andra marsvinen är normalviktiga. 

Nu bor hon ensam sedan några dagar i ett stort golvhägn enbart för att jag vill få ner henne i vikt. Det är för hennes hälsas skull. När hon väger högst 1100 gram ska hon få flytta tillbaka.

Hur lång tid kan detta ta? Någon som prövat?

Mari
0

Personligen så skulle jag inte ha satt henne ensam, inte heller dra ner på grönsaker mer än vanligt det känns lite som att man stressar fram en viktminskning och det kan inte vara bra varken psykiskt eller fysiskt. 

Kan du inte börja med att ha dem alla lös i golvhägnet varje dag så hon får röra på sig mera? Jag tror hon motionerar mera om hon har sina vänner med sig än att sitta själv, då brukar de mest bara sitta och trycka är min erfarenhet. 

Jag har också ett marsvin som är lite överviktig men jag ser hellre det än att kämpa med att få upp vikten på ett marsvin. Har ditt marsvin några problem för att hon är för stor? Får hon ont i tassarna eller typ trycksår? Äter de bara hö och grönsaker? Eller får de något annat, tex pellets? 

Vissa marsvin är stora av sig själva, har du ingen bild på hur hon ser ut nu så kan vi ju se om hon är allt för stor eller ej?

Sajtvärd för Djurfoto
www.mariekengren.se

Adi
0

Har du bara honor eller har hon bott med en hane?

Frida B
0

Jag hade aldrig haft mitt marsvin ensamt för att få ner henne eller honom i vikt. Då hade jag hellre låtit marsvinet vara lite överviktigt och lurat på en annan lösning. Dessutom är 1300 gram inte så himla mycket, om det inte är ett litet marsvin du har. Äter dom kraftfoder? Sluta med det, och låt dom endast leva på c-vitaminrika grönsaker (undvik morötter, frukt osv) och hö. Och vatten :p Och låt det ta lite tid! Hoppas det löser sig :)

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Ljungåsen
0

Marsvins vikt brukar reglera sig själv till en bra nivå om de har en diet på hö och grönsaker, och möjligen en liten mängd kraftfoder, typ 1-2 tsk per marsvin och dag. Inte heller jag skulle separerat henne från de andra marsvinen. Vad händer om du slutar ge kraftfoder alls? Magrar de normalviktiga marsvinen då?

Guinea_Moon
0

Tack för era svar!

Ni har rätt allihop - och jag hade väldigt fel sätt att lösa problemet!

#1: Ja, hon har besvär med andningen (övre luftvägar) pga att hon är för stor. Hon blir lätt andfådd. Detta är kollat av veterinär. Jag tror inte att hon själv lider av det - än. Men om hon fortsätter att öka och/eller i takt med åldern ska kan det bli ett större problem. Det är av hälsoskäl som hon borde gå ner i vikt.

#2 Hon bor bara med honor.

#3 och #4 Utan kraftfoder minskar de andra marsvinen i vikt. De andra marsvinen får kraftfoder, men den överviktiga brukar få lite kligröt och krossat korn då och då när de andra får. Detta är hon dock inte särskilt intresserad av att äta.

Hon har golvtid flera timmar flera gånger i veckan med kompisar.

Nu kommer det ruskiga sedan jag skrev detta fråga på iFokus: Hon har nu varit ensam i ett stort golvhägn i en vecka. Har bara fått hö och c-vitaminrika grönsaker så att hon får dagsbehovet av vitamin c. Inget kraftfoder alls.

Hon har inte gått ned någonting i vikt! Hon rör inte på sig och ligger mest och trycker - precis som ni skrev.

Jag hade hoppats att den annorlunda dieten skulle visa resultat på vågen, så att jag kunde släppa in henne till de andra igen och verkligen passa på att hon inte över-äter, t ex genom att jag kelar med henne när de andra äter kraftfoder.

Jag menade inget illa med att tillfälligt separera henne från de andra, men det blev, som ni mer erfarna räknade ut, inte det resultat jag hoppats på.

Marsvin ska bo i grupp! Ensamhet är en plåga. Jag får klura på en annan lösning!

Ljungåsen
0

Bra att hon är tillbaka hos kompisarna igen! Jag förstår att du vill att hon ska gå ner i vikt så att hon blir mer hälsosam, så nu återstår bara att räkna ut hur det ska gå till. På något vis får du se till att hon inte får i sig något kraftfoder alls samtidigt som de andra måste få. Och sen behöver du se till att hon rör sig så mycket som möjligt. Det kommer inte gå fort, men det borde gå. Tänk på att en del grönsaker, som morot, innehåller mycket socker. Sådana bör hon inte heller äta innan vikten är ok. Lycka till!

nightmares
0

Hur känns hon i "armhålorna"? Feta marsvin brukar ha rejäla fettansamlingar där. Har hon det så tycker jag att det låter vettigt att försöka få ner henne i vikt.

Vissa matvrak har en tendens att äta för flera marsvin när de hålls i en större grupp. Kanske fungerar det att sätta henne + en kompis i separat bur och endast ge dem mat för två marsvin? Tyvärr är det ganska lurigt att banta marsvin. Det är stor variation på energiinnehåll i olika hö, kanske går det att hitta något som är ganska näringsfattigt.

Tror inte att du behöver undvika gräs, snarare tvärtom! Gräs är ju hö+vatten och borde vara mindre energirikt än höet på grund av vätskeinnehållet.