Känner av marsvinen
Nu har jag ignorerad detta att jag känner av marsvinen/höet i flera år. Och envisad med att behålla dom. Men nu den senaste tiden så tycker jag det bara blir värre och värre. Ibland så får jag hemskt svårt att andas när jag hållt på höet. Och när jag hållt på me marsvinen så nyser jag bara, klias i näsan, ögonen, och snorar en massa..
Finns det någon medecin som gör så att jag känner av det mindre?
Nå tips vad man kan göra?
om det skulle bli ännu värre än va det är nu så läre jag börja och öveväga och sälja marsvinen. och inte ta in flera marsvin i omplaceringshemmet. Och det gör ont i mig bara tanken på det. Men just nu så är det svårt o klippa klorna på grisarna och så. Självklart så sköter jag om dom på andra sätt, så som ger dom mat, vatten, hö, dom springer dagligen ute på golvet. osv. Men jag har svårt att kunna göra så mkt närmare kontakt me dom. Även jag bter ihop och gör det ibland. bara sitta här nu, några meter i bort dom så klias det i näsan nå extremt. och jag som har levt med marsvin i flera år nu.
Självklart skulle jag kanske kunna minska ner antalet på grisarna. och bara ha mina egna. och sedan inte ta in flera marsvin. Det skulle jag också förstås kunna göra. och då kommer jag förstås känna mindre å.
äh. jag vet inte. *funderar funderar*
det SKA finnas en allergi medicin, är du allergisk emot höt OCH grisarna eller?
Jag tror jag känner av både och. Men mest höet. Men har dock inte kollat upp det.
Du borde egentligen gå till en läkare! Jag tror att en läkare skulle säga att du måste sälja marsvinen för annars finns risken att du utvecklar astma och allergier mot andra saker. Jag såg på din presentation att du lever med många djur. Jag måste säga att för att chansen ska öka att du slipper göra dig av med alla djuren, så bör du göra dig av med marsvinen. Men jag är ingen läkare! Hos doktorn kan man få göra ett pricktest där man får reda på vad man är allergisk mot. Sen så kan man va överkänslig oxå, utan att ha en allergi.
Och tyvärr är det så att en allergí kan komma närsomhelst i livet. Men det är verkligen tråkigt, jag hoppas det löser sig för dig!
Om jag inte har helt fel så finns det hö som i små fyrkanter och dom skulle man inte känna av lika mycket, det diskutterades här förut för länge sen kommer jag ihåg.
Jdå, det är sammanpressat hö bara, det dammar inte
Helena
oki. vad bra. =) Då ska jag kolla efter det .Men tyvär så har djuraffären som jag brukar vara till inte sålt såna på ett tag. + att dom håler på att stänga.
Borde man inte kunna vattna höt? typ lägga det i blöt innan man ger de till dom.
Då möglar väll höet och blir förstört?
Såna där fyrkanter heter väl höbriketter? Stämmer det verkligen att det funkar lika bra för marsvinen? Hö är ju jätteviktigt för att slipa ner marsvinens tänder, gör höbriketter det också? Vore ju jättebra om man oxå kan ha briketter för det finns ju tyvärr så många höallergiker.
#10 nej alltså. man har ju höt i en påse lr liknande, så om man ställer det i ett rum/gaderob man inte är inne i så ofta, så tar man lite åt gången och vattnar, sen lägger man de på ett ungsgaller så de får torka lite innan man ger dom åt grisarna.
så när du håller på med dom inne i buren så borde du känna
av mindre av höt då de oftast är just dammet som stör.
har själv inte testat detta men är ju värt ett försök? :)

Jag tror då inte att man kan byta ut hö mot höbriketter… ;/