marsvin (honor) bråkar..
hej, nu har mina marsvins honor börjat bråka! det värkar som att vilda (5 månader) inte gillar wilma (7 månader) och gör så att hon inte får sova någonstans, jag har ett hus till men när wilma går dit så hänger bara vilda efter och börjar bråka igen, efter en stund blir jag orolig så jag tog upp wilma men det värkar som om vilda börjar leta efter henne sen, hon brukar gå upp på sidan av buren och nästan klättra på gallret och lukta efter henne medans wilma brukar sitta vid min arm och slicka den men också lukta efter vilda lite.
vet någon vad detta kan vara? leker de bara?
tacksam för snabbt svar!🙂
Vad menar du med att de bråkar? Om de inte slåss som i en boll och biter varandra blodiga så låter det som normalt dominansbeteende. De är båda två i puberteten och då kan de bli extra jobbiga mot varandra. Vad som kan hjälpa är ett gemensamt bad så att de får samma lukt. Och att alltid plocka upp dem tillsammans. Marsvin brukar inte bråka i knät. Annars gäller att se till att de har tillräckligt med utrymme, och två av allting så det inte finns någonting att konkurrera om. Här finns en massa råd. De är skrivna för hanar, men funkar för honor också. http://blogg.agria.se/marsvinsbloggen/2013/04/19/brakande-hanar/
de bråkar ofta om maten i buren men det kan också vara när jag har dom i knät. vilda är lite mer osäker på att vara utanför buren än vad wilma är så när jag tar ut dom så brukar vilda vilja krypa intill wilma men de gillar inte hon så hon brukar säga till genom att nästan hugga/ puttar på henne med nosen (hon har inte skadats av de) och vissa gånger så hugger/puttar vilda tillbaka så springer de runt i knät och "puttar" på varandra tills den ena ger sig som om brukar vara vilda.
tack för tipsen 🙂
#2 Det låter som helt normala tonårsfasoner. Om maten är en källa till konflikter så kan det vara smart att ha två matskålar och två höhögar, placerade på avstånd från varandra. Har du testat att mata med något riktigt gott när du har dem i knät? Om de är upptagna med att äta så kan de inte bråka med varandra. Mina är förtjusta i gurka.
tack för tipsen!🙂