Klickerträna marsvin?
Hej! Är det någon här som har provat att klickerträna sina grisar? Hur har det funkat i så fall?
Jag har aldrig använt klicker men har hört att alla djur kan tränas med det.
Vad tror ni om det? 🙂
Prova :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Nu är jag ingen expert, men jag tror inte att man kan klickerträna marsvin. Däremot kan jag tänka mig att du kan betinga en klicker, dvs. associera ljudet med någon som följer (t.ex. mat).
Det går att klicker träna marsvin men det kräver både tid och tålamod. Du måste såklart associera klicker ljudet med något gott. Ex. Om du vill lära ditt marsvin att snurra kan du i början ta en liten bit av en grönsak ditt marsvin gillar och dra den runt med hjälp av handen i en cirkel så att ditt marsvin följer efter, när marsvinet gått runt ett varv klickar du med klickern och marsvinet får sin belöning. När marsvinet börjat förstå att klicket innebär någonting bra kan du därefter börja lägga till ett kommando som "snurra" då säger du ordet samtidigt flera gånger när marsvinet följer din hand i en cirkel. Slutligen kan du göra det svårare genom att enbart säga snurra och se om marsvinet klarar av uppgiften. Men glöm inte belöningen efteråt så att marsvinet vet att hen gjort bra ifrån sig, lycka till! :)
Jag provade med mina grisar, men hade lite för dåligt tålamod så jag slutade. Men om du har tålamod så tror jag absolut det kan fungera:)
Tack för tipsen, ska bara införskaffa en klicker så ska jag köra igång! :)