Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 4812 ggr
[Sicali83]
1

Hur gör man med böjda klor?

Kom att tänka på just klor när jag skrev i en annan tråd och funderade på Vildas klor. Alla klorna på framtassarna är böjda, alltså de är böjda åt vänster eller höger. Hon har alltid varit sån och vet har sagt att hennes klor är såna. Jag håller dom korta och har hela tiden hoppats att de ska räta ut sig eftersom de faktiskt är korta men de är lika böjda och bedrövliga ändå. Finns det någon chans att de rättar till sig eller kommer de alltid att vara sånna eftersom de har varit det hitills? Är det egentligen skadligt för hennes tassar att klorna är så böjda?

Moctezuma
0

Jag kan inte svara på din fråga, men jag kommenterar ändå för jag vill gärna följa med diskussionen.

Jag har nu två marsvinsherrar här hemma. Deras klor klipps lika ofta, men ett av marsvinen har helt raka klor och det andra krokiga. Det är ingen skillnad hur kort jag klipper dem eller hur långt jag låter dem växa ut, på ena marsvinet är klorna raka och på det andra långa. Likadant var det med mina två tidigare marsvin, ena hade sneda och andra raka klor.

Är det faktiskt klippandet som påverkar, eller har det också (kanske till största delen?) att göra med klokvaliteten/arvsanlag?

[Sicali83]
0

#1# Jag vet ärligt talat inte, vet sa att min honas klor helt enkelt var sådana. Jag har ju nio marsvin och jag klipper alla marsvinens klor likadant men det är bara Vilda som har krokiga klor (förutom Drake då) honom tog jag som omplacering och hans klor var misskötta och dessutom väldigt svåra då det knappt går att komma åt hans framtassar.

[Jessica-B]
0

Jag har själv en kille med EN klo som är redigt böjd. fast den liksom ligger ner på sidan när han står ungefär, den växer inte inåt mot fotsulan så att säga, vilket i sig är tur.

Jag följer gärna diskussionen, men har inga svar. Men jag skulle tro att en böjd klo inte går att göra något åt när den väl har blivit böjd. Det är bara att underhålla klon bäst man kan med saxen/tången. :)

flocken
0

Min äldsta hona, Tuva har hemska klor. Jag klipper klorna regelbundet. Men hon har oxå snea klor & mkt längre än mina andra. Det är pulpan som är lång.

Det är väl säkert som med hundar att olika individer har olika kvalite på sina klor. Kanke?

…………………………………..
Sajtvärd sällskapskaniner och häst och ridsport(Rexkanin inaktiv)Medarbetare fibromyalgi och diabetes

Driver Djurflockens hunddagis och Djurflockens kaninomplacering

Fridaaaa
0

Har problem med kloklippnings på Morris och Blixtens klor då dem var misskötta när dem kom till mig från sina förra hem. Men klipper lite då och då.

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

[Sicali83]
0

#4# Mycket möjligt att det är så. Vi hade en hund tidigare som hade jätteproblem med sina klor, de slets inte naturligt och vi fick bränna dem ibland hos vet.

EvaLuna
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Tankeläsare! När jag kom in från promenaden tänkte jag starta en tråd med samma ämne…

Min Tova, 5,5 år, har hiskeliga klor, krokiga & böjda åt alla håll & kanter. Ungdomarna Laura & Sara har kanske 2-3 klor var på framtassarna som är böjda. De klorna är oxå tjockare & kraftigare än övriga klor.

Alla tre har jag haft sen de var bebisar & har alltid varit noga med att sköta deras klor. Skönt att höra att de finns fler som har samma problem!

[Sicali83]
0

#7# Ja det är faktiskt skönt att man inte är ensam om problemet Glad

[Sicali83]
0

#7# Ja det är faktiskt skönt att man inte är ensam om problemet Glad

[Jessica-B]
0

Det är bara att konstatera att böjda klor är ett vanligt marsvinsproblem.
Har vi någon inne på MiF som sitter på ett bra svar tro? ;)

Blomkrukan
0

#10 Det hoppas jag för jag undrar också.

Abico
1

Det är helt normalt med böjda klor och inget som bekymrar marsvinen det allra minsta (sålänge klorna inte är för långa förstås). Det är inte heller någonting som går att rätta till genom att klippa ofta och lite eller så.

Hanna 

Toffie.cupcake
0

Jag har två hanar och den ena har krokiga klor och den andra raka. Han med raka klor går ganska bra att klippa, men han med krokiga klor är så rädd om sina tassar och låter oss inte alls att röra dom, speciellt när klosaxen är framme. Har jag tur så kan jag få någon klo ibland. Vi lämnar in honom regelbundet till djuraffären där de hjälper oss att klippa honom, vilket är jättebra! :) Men har någon något tips på hur jag ska kunna lära mig att själv klippa honom så jag slipper åka till djuraffären varje månad? 

Tacksam för svar! 🙂