Funderar du på att skaffa marsvin?
Funderar du på att skaffa marsvin? Se hit.
Marsvin lever 5-8 år. Kommer du ta ansvar om ditt barn tröttnar och ge den tiden och kärleken den behöver?
Marsvin är även flockdjur, och ska vara minst två. Har ni pengarna att ta dom till veterinären om dom blir sjuka? Tänk om båda blir sjuka samtidigt.
Burarna man ser i djuraffärer är alldeles för små! Marsvin är aktiva djur som bör ha en stor yta att leka på. Har ni platsen för en stor bur?
Många tror att det bara är att ge marsvin en morot då och då som extra godis, men marsvin kan inte producera egna c-vitaminer och behöver grönsaker dagligen och då räcker det inte med morötter. Dom ska ha c-vitaminrika grönsaker som kål, broccoli och paprika. Man kan även ge andra grönsaker.
Marsvin kräver att bli ompysslade varje dag. Det räcker inte med att man klappar dom lite, utan dom kräver individuell tid.
Marsvin kräver vård, deras klor växer ständigt och behövs klippas 1-2 gånger i månaden beroende på hur snabbt klorna växer.
Många tror även att det räcker med att man köper en pellets frömix på mataffären som pellets, men så är det verkligen inte. Frön är absolut inte bra för marsvin och bör aldrig ges till dom. Och marsvin kräver c-vitaminrikt pellets. Mitt tips är Selektive. Dyrt, men bra.
Sen får man inte glömma att marsvin kallas för bajsmaskiner för en anledning. Dom bajsar, MYCKET. Så buren behövs städas ofta för att hålla det rent. Dom är inte så bra på att hålla sig för att kissa heller, så jag skulle inte tipsa om att ha dom i sängen om man inte har kiss skydd under dom.
Har säkert glömt att ta med mycket, men här är iallafall några ideer på vad som kommer krävas av dig som vuxen när man äger marsvin.
Om du kan ta ansvaret och kan ge marsvin allt dom behöver, har du kollat så du eller din familj inte är allergiska? Be om att få låna en kompis marsvin för att se att ni inte är allergiska först.
Nu när allt "negativt" har kommit med måste jag säga att marsvin alltid sätter ett leende på mitt ansikte. Dom sjunger glatt när man kommer in i djurrummet och älskar att mysa framför en film. Smiley heart
Och tror ni att dessa djur skulle passa er ändå? Så önskar jag och mina två små bajsmaskiner er lycka till!
Hälsningar, Missan och djuren! ❤️
Sajtvärd för Border Collie iFokus
Finns dock stora burar också i djuraffär, 140-160 burar :)
Marsvin kräver inte c-vitaminrik pellets.
Men bra annars 👍
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
När vi skaffade våra marsvin blev jag "överraskad" över hur mycket bajsar de små söta marsvinen :) Nu har vi haft marsvinen i snart ett år och vi trivs mycket med de! De är underbara !
#1 Gånger vadå? 50? Det enligt mig är inte stort nog.. Mina två töser bor i en bur som är 200 x 100. Och jag vill göra den större. Så jag hade valt att bygga en egen, med "storage cubes" eller som jag gjort, med kompostgaller som man klipper i hälften. Bokhyllsburar funkar också.
#2 Jag blev också överraskad! Förstod inte hur något så litet kunde bajsa så mycket :')
#3 Finns de som är 60-80 cm breda också. Mina har 150x60, inte för litet till två grisar :) Ja kan man ha större är det såklart bra men att säga att alla burar i djuraffärer är för små är ju felaktigt tycker jag.
Många marsvin tar sig igenom kompostgaller och bokhyllebur fungerar inte hos alla, t.ex inte hos mig som har hundar och katter.
Mitt ena marsvin tar sig igenom kompostgaller, men jag har lagt ner vaxdukar som går upp 2cm så dom inte kan ta sig igenom. :) Annars kan man använda hönsnät i botten eller kubgaller som jag använder mig utan till kaninen som också kan ta sig ut genom kompostgallret.
Så länge de har mycket golvtid tycker jag 140-150x60 är lagom för 2 marsvin
Tyvärr håller jag inte med, då det inte alltid är så att marsvinen är sugna på att springa just när du släpper ut dom. Jag tycker att dom ska få välja själva när dom vill springa och leka.
Mina kan springa och leka (om de vill, mina är dock inte lekfulla) i sin 150x60 bur i alla fall :)
Men alla tycker vi olika.Mina föredrar sin bur före hage dessutom :) (nej beror inte på ovana eller liknande):
Marsvin är ju olika precis som vi, vad de föredrar och inte föredrar mm :) Likså hur man bor: om man kan ha jättestor bur eller inte, bokhyllebur eller gallerbur mm. :)
Vi skulle t.ex inte kunna ha bokhyllebur eller bur bredare än 60 cm, får ej plats, men mina har ändå bra med plats och lyckliga friska marsvin :)
Har man inte plats, pengar eller tid så ska man inte ha djur. Så enkelt är det. Även om man kan pussa på dom och så, så tycker inte jag att det är schysst att ha ett djur, som i friheten hade haft hur stor lekyta som helst bo i en liten bur. Det är som att säga "Ja, men vi sätter denna person i en 1a, för det är okej. Personen får komma ut 1-2 timmar och leka utomhus." Visst, vissa människor hade inte brytt sig så mycket, men det är många som skulle göra det.
Hade en råtta förut som var likadan, tyckte inte om att springa ute för att han inte var van vid det. Men han blev mer och mer aktiv när han kom till mig. För jag peppade honom att leka osv.
#9 Bara för att man inte kan ha 150x80 istället för 150x60 (ettexempe) ärju bara löjligt att säga att man inte ska ha djur. Så länge man inte stänger in dem i miniburar så. Och så länge djuren mår bra. Alla gör utefter sina förutsättningar, vilket är det viktigaste och allra viktigaste att djuren för det som de behöver, så att de mår bra helt enkelt.
Man kan inte jämföra människor med andra djur, man kan inte jämföra helt skilda arter.
Som sagt mina är vana vid hage sedan dem var bebisar men föredrar ändå sin bur :) De får givitvis komma ut i hage också, inne som ute men mer fart på dem i buren än i hagen i regel :) så anpassar efter vad de föredrar också :) ska vara roligt för dem inte förmig, men så tänker jag i alla fall :)
Alla har inte möjlighet att ha superstora burar. Mina bor i en 160x75 och självklart hade det varit fantastiskt att ha en bur på typ 300x100 eller något men bor man i en etta så funkar ju inte det… Tycker det är lite väl att ta i att säga att man inte ska ha djur på grund av det. Då kan man ju dra det hur långt som helst och säga att man inte ska ha innekatter heller, eller hundar för den delen om man inte har stor tomt som de kan få springa på.
Då borde man ju egentligen inte ha husdjur över huvudet taget eftersom man ändå aldrig kan ge det djuret ett liv som de hade haft i frihet.
Fast hur är det löjligt? Om man inte kan ge djuren ett bra liv, där dom har stor yta att röra sig på, ska man väl inte ha djur? Eller tycker du det är okej att skaffa barn fast man bor i en etta och inte har plats för barnet?
Jo, man kan jämföra med människor och djur för båda ska få leva ett bra liv och det blir samma sak.
Jag har ALDRIG under mina 8 år inom smådjursvärlden kommit förbi ett djur som inte tyckt om att leka. Och jag har haft 23 kaniner, 3 marsvin, 2 möss, 20 råttor, 4 hundar, 2 ödlor ja listan är lång. Detta är endast djuren jag ägt, har även varit akuthem och jourat ett hundratal djur. Många av djuren jag tagit över, agerat akuthem och jourat har haft djupa rädslor och ingen utan dom har klagat på att få leka. Det är bara att fixa något roligt åt dom. Stoppa ditt några hus, göm lite grönsaker runtomkring, gräs, maskrosor osv.
#12 Fast det som är stor bur för dig är inte stor bur för nästa och tvärtom.
150-160 burar är ju inte direkt små burar till två grisar. Speciellt inte med hagetid också :) 100x50 ja det är liten bur.
Ja jag tycker att det är löjligt påstående det du skrev. Som om att vi som inte har megaburar inte skulle ha djur i dina ögon, jo precis så du uttryckte dig i din text i alla fall.
Ja båda ska leva bra liv helt klart men man kan inte jämföra det på det sättet du gjorde,för din jämförelse var inte skrivet så överhuvudtaget.
Ja jag har haft många djur genom åren, och har även nu också. Och jag har aldrig skrivit något om djur som inte vill leka, det vet jag inte vart du fått det ifrån ärligt talat. Och hur dina "tips" kom in i bilden? Jag är långt ifrån nybörjare på marsvin.
Återkommer imorgon, ska ta hundarna på en långis innan jag går och lägger mig.
Våra 2 pojkar bor in en gallerbur 140*70 och det tycker jag fungerar bra, men man bör aktivera marsvinen med extra golvtid. Men… vi kommer att bygga en ny bur för våra pojkar, vi funderar över burstorleken nu, tänker 200*80 eller 200*100. Dels för att vi vill ha en bur placerad högre upp, dels för att själv kan man bygga en snygg bur, dels för att större yta ger fler inredningsmöjligheter och större möjligheter för marsvinen att leka i buren. Vi har plats för det och vi har inga andra djur därför vill vi bygga en större bur med plexiglas. När jag läser ditt inlägg tycker jag att när föräldrar skaffar husdjur till sina barn är det viktigt att tänka på om jag som förälder är intresserad av att ha det djuret/djuren. Det händer ju att barnet/barnen tröttnar på och då är det vuxen som tar hand om djuren. Skaffa inte husdjur om du själv som förälder inte är intresserad av det!
Det är ju tyvärr så att de flesta ser marsvin som ett "barn"-husdjur. Mina systrar skrattade länge åt mig när jag som 16 åring (då är man ju ändå ett barn) skaffade marsvin och frågade om inte det var för småbarn. Det är ju hemskt egentligen hur man kan tycka att ett levande djur ska tas hand om om små barn som kan tröttna efter 1 månad…