Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: beteendehantering
Läst 1321 ggr
Anna O.
0

Burbygge och frågor.

Hej! Kunde vara kul om ni la in massa bilder på era egna burbyggen. Har några frågor. * hur stor bur måste man ha som mest för att ha fyra marsvin? * har just nu två honor, går det bra att skaffa två honbebisar eller är det bättre med en kastrerad hane och en äldre hona tillsammans med dom jag har nu. *skriv gärna (inget måste) hur ni byggde buren, eller hur mycket pengar det ungefär gick åt.

lissora
0

Jag hade sagt minst 200x100.. Det lagliga är ju betydligt mindre, i en bur på 100x60 får du ha 4 marsvin men det är ju alldeles för litet. 

Jag tänker inte uttala mig om vad som är bäst att skaffa för jag har bara haft hanmarsvin så jag har faktiskt ingen större koll hehe. 😃

Min bur är 160x75, byggd på en hylla min pappa hittade på loppis för 30 kr. Kan slänga in en väldigt gammal bild som jag tog när den var precis nybyggd, nu är den lite roligare inredd samt lite (mycket) smutsigare. Sammanlagt kostade den inte mer än 100 kr, pappa la en vit vaxduk i hela botten sen så tätade han med silikon i kanterna. Plexiglaset sattes på med skruvar och så lämnade vi ett hyllplan och gjorde två öppningar. Sjukt simpelt.

Anna O.
0

http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/00263850/ Hur är det med den? 200x80? Dock är ju kanten bara 30cm hög. Men jag kommer isåfall skaffa plexiglas på längden och 40cm långa kanter på bredden istället?

Anna O.
0

Vill inte ha så kort bredd, vill att marsvinen ska kunna ha en större yta. Men inte för stor eftersom buren är i mitt rum. Vet ni någon annan hylla som ni kan rekommendera?

Anna O.
0

Putt

jojjehanna
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
Förhandsgranskning av bild 1 av 3
Förhandsgranskning av bild 2 av 3
Förhandsgranskning av bild 3 av 3

Röstar på kastrerad hane för han har koll på honorna och de har så mysigt ihop! Vår bur av en garderob, tre marsvin på varje våning, 60x200 cm.

jojjehanna
0

ingn aning om varför de blev upp och ner, sorry.

Anna O.
0

Har också funderat på en kastrerad hane, skulle det kunna gå med en liten bebishona också? Läst om att hanar kan vara rätt aggressiva mot bebisar. Räcker en 200x80 bur då?

Ljungåsen
0

#7 Min erfarenhet är att hanar är snälla mot bebisar. Överlag så är en bra hane inte aggressiv.

Anna O.
0

Vi har två honor på 1 år och vi har bestämt att först ska vi bygga ut en större bur. Sedan ska vi skaffa ett till marsvin, går det att skaffa en till hona (bebis)?