Nybörjare: Udda tips mottages!
Hej!
Här kommer en nykomling, jag tänkte presentera mig lite i det här inlägget och be om tips från er marsvinsfantaster.
Jag heter Kajsa och är 22 år gammal. För snart ett år sedan införskaffade jag mitt första egna husdjur i vuxen ålder. Valet föll på en guldhamster och hon har givit mig fantastiskt mycket glädje och skratt (och en hel del huvudbry, förstås). Nu är jag dock sugen på att utöka min lilla familj ytterligare och jag har börjat titta närmare på just marsvin.
Nu tänkte jag därför försöka agera lite som en tvättsvamp och suga åt mig all fakta jag kan hitta innan jag börjar leta efter mina nya kompisar. Ifokus-forumet för hamstrar har varit en fantastisk hjälp det senaste året och därför vänder jag mig mer än gärna till er i marsvins-forumet nu när det är dags för smågrisar!
Så, det jag skulle vilja be om är att ni ger mig era topptips för marsvinsägare! Hur få eller många ni vill, men gärna sånt som man kanske inte tänker på i första taget när man är nybörjare med arten. (Kanske inte de mest uppenbara sakerna, alltså, som att de måste ha kompisar, att de behöver c-vitamin, att buren ska vara stor, utan lite mer udda saker som kan vara roliga eller bra att känna till!)
Stort tack på förhand och kram på er!
Kajsa
Tipsar om den här sidan. http://www.guinealynx.info/index.html Där finns både info om skötselråd, men även bra information om sjukdomar och andra otrevligheter man kan råka ut för.
Va roligt att du vill skaffa marsvin!! 🙂 Har också haft hamstrar innan mina marsvin. :)
De ska alltid ha färskt vatten och hö. Pellets kan vara bra som extra tillskott. Färska grönsaker varje dag, mina får morot, gurka och sallad av olika slag. Man kan ge dom allt möjligt frukt och grönt, men inte lök eller avokado, för det är giftigt. Ge paprika, citrus och tomat endast i små mängder eftersom de är känsliga mot munsvamp.
Du måste ha minst 2 marsvin, hanar fungerar bäst 2 och2, men honor kan vara hur många som helst, men alltid minst 2.
En klosax och pälsborste är viktigt också. Klipp klorna varje månad. Det kan vara lite klurigt i början, men man lär sig.
Hoppas att detta var till lite hjälp! Hör av mig om jag kommer på mer! :)
#2 Morot, gurka och salladär dock bara godis.
Grönkål, vitkål, paprika mm är bättre, de tre ovanstående kan du ge som godis då och då bara :)
Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.
Tusen tack för alla matnyttiga svar! Håller på att göra en kostnadsberäkning just nu, någon av er som har ett hum om vad ni lägger på era pälstussar i månaden? Jag tänker då främst på grönsaker, hur mycket hö de äter (om de är två stycken, hur många kilo går åt på ett ungefär i månaden?), hur ofta ni byter strö m.m.
Har ni era marsvin försäkrade? Jag tittade på försäkring hos Agria och det skulle kosta runt 35 kr/månaden, kan det vara en smart säkerhet ifall oturen är framme eller är det bättre att lägga undan pengar tycker ni?
Och just det, en sista fråga i det här inlägget! Transportbur - bör man ha en till varje liten gris eller en större kattbur till båda? Bråkar de gärna om de blir instängda trångt tillsammans? 🤔
#4 Jag köper hö från bonde och stor spånbal på jem&fix
Sedan grönsaker och havregryn. Så Max 50-60 kr/månad för två :)
Jag byter strö 1-2 ggr/vecka beroende på hur mycket de varit i ahgen, har stor bur på 150x60 till två.
Rekommenderar sveland före agria. Jag har inte mina försäkrade, jag lägger undan istället :)
Jag kör alltid mina separat :)
Jag har mina marsvin (och kaniner) försäkrade, hos Sveland. Hittills, genom alla år med marsvin, så har det lönat sig. Annars är de inte speciellt dyra i drift. Runt 10 kilo hö i månaden gör mina fyra djur av med. Grönsaker kostar runt 20 kronor i veckan kanske. Nu när det fortfarande finns att plocka ute så blir det mindre, vintertid blir det mer. Buren städas två gånger i veckan. Jag har just nu en blandning av lättströ och easyströ som bottenmaterial. Lättströ suger upp bra men är lite hårt att gå på. Easyströ är mjukt och trevligt men suger inte riktigt lika bra. Mina pojkar delar på en transportbur, i kattstorlek.
#6 Jag tycker easyströ suger jättebra :)
#7 Ja, det suger jättebra om man jämför med kutterspån. Men lättströ suger ännu bättre, tycker jag.
Jag hade mina försäkrade hos Agria när jag bodde hemma, var väldigt värt enligt mig då ena marsvinet åkte på 2 vändor urinsten och 1 böld i munnen som var tvungen att opereras… Blev ett väldigt dyrt marsvin men med försäkringen gick det på ungefär 6000 istället för 8000! Nu har jag flyttat och har helt enkelt inte fixat det än men ligger väl i valet och kvalet om man ska ha ett sparkonto för det ändamålet istället.
Jag har spån och har tidigare haft halm i buren men senaste påsen jag köpte dammade något så otroligt så fick slänga allt. Annars kan jag rekommendera att alltid ha Critical Care och askorbinsyra hemma i fall något marsvin skulle bli sjukt i förebyggande syfte. :)
Jag har transportburar till mina då jag åkte fram och tillbaka Uppsala-Sundsvall en hel del pga familjeförhållanden, mina har varsin transportbur som är i minsta laget kan jag tycka… Den är för smådjur och de får typ plats att snurra runt i en cirkel och inget mer. Men hittils så har de inte varit några problem för dom att åka, de har blivit rätt vana och vet att de får massor med godsaker när de åker bil haha. Skulle inte våga ha dom i samma bur tillsammans då jag är rädd att de ska börja slåss där inne, ena killen har lite humör.
Nu ska jag försöka undersöka om det går att få spånbalar och höbalar hemkörda till lägenheten där jag bor, är så typiskt när man inte har bil - att köpa från bonde är ju tusen gånger billigare!
Kikade på easyströ och det verkade ju kanonbra - tyvärr finns det ingen återförsäljare i min stad och ingen hemleverans vad jag kan hitta, så jag får nog leta vidare. Vill ju gärna slippa kånka hem 25 kg på tåg och cykel, hehe 🥵
Bor faktiskt ovanpå en djuraffär, så första steget blir förstås att springa nerför trappen och kika vad de har för strö i butiken. Har jag tur kanske de har stora förpackningar där med!
Försäkring får det nog bli i alla fall, ska kika på Sveland då! Jag läste något tips angående c-vitamin att ge marsvinen en bit gurka med askorbinsyra(tror jag att det var) på varje dag? Är det något som är smart att göra? Vad jag har förstått så går det inte att överdosera c-vitamin 🙂
#9 Jag tror att jag vet vilken sorts transportbur du menar, har en till min guldhamster. Jag har också familj på annan ort så det blir en del helgresor till Göteborg… Ännu har jag inte listat ut hur jag ska lyckas få med mig två marsvin och en hamster plus resväska på tåget, men allt går väl bara man vill… (Är man hysterisk djurälskare så är man…) 😃
Jag läste någonstans att askorbinsyra kan öka risken för urinsten om man ger de ofta, men vet ej om de stämmer. annars är det rätt enkelt att fylla deras dagliga behov av C-vitamin med grönsaker, det är inga jättemängder de behöver :)
#10 Mina pojkar får varsin gurkskiva med ett par korn (1-2) askorbinsyra på varje morgon. Det ger de hela dagsbehovet av c-vitamin, och gör att grönsakerna blir mer en bonus ur c-vitaminsynpunkt. När man pratar om att för mycket c-vitamin kan ge urinsten så handlar det om betydligt större överdosering. Detta får givetvis vägas mot hur sjukt marsvinet kan bli av C-vitaminbrist. Jag tycker att fördelarna överväger. En annan bra sak med den där gurkskivan på morgonen är att man märker med en gång om marsvinet inte mår bra. Normalt så skriker och tigger mina hysteriskt, och slänger i sig gurkan. Om de inte gör det så vet jag att det är någonting som är fel. Ett annat bra tips är att hålla koll på vikten på marsvinen. Ett av de första tecknen vid sjukdom är tappad vikt. Jag väger mina varje vecka, och skriver upp.
#10 Hemkört är någon svårt med spånbal men du känner ingen som kan hjälpa dig som har körkort? =)
Ja brukar vara billigare och bättre hö från bonde. Jag ger 20-30 kr/bal 8-12 kg per bal :)
Nej man behöver inte ge extra cvitamin om de får bra grönsaker :) Mina får grönsak med askobinsyra enbart vintertid 2-3 ggr/vecka bara för att vara på säkra sidan aldrig annars :)
#12 sant, jag gav dom alltid en gurkskiva med lite askorbinsyra på i samband med att jag ger mitt äldre marsvin kligröt på morgonen, men sen läste jag i någon facebookgrupp att det inte var bra och kan orsaka urinsten men tyckte det lät konstigt eftersom det bara är c-vitamin… står ju så många olika åsikter överallt på internet men tror nog jag ska fortsätta med askorbinsyran i så fall.
Jag köpte tidigare hö från en liten affär, de hade jättefint grönt ängshö i stora påsar för 43 kr. Nu när jag flyttat köper jag från en kvarn en bit bort, de säljer i balar för 70 kr. Är lite osmidigare tycker jag då det inte är färdigpackade påsar då det seriöst blir hö i hela bilen när jag fraktar dom till och från… Men sen lägger jag höet i en stor flyttkartong för att det inte ska bli dammigt eller mögligt. Jag var så dum så köpte två balar då jag var där för hade ju fortfarande påsarna i huvudet och trodde det var ungefär samma mängd… Känns som jag har hö för ett halvår nu
#14 Den här artikeln om urinsten var lite intressant. http://marsvin.ifokus.se/articles/4d713aefb9cb46222d051ed5-urinsten Det verkar som om det råder delade meningar om ifall askorbinsyra kan orsaka urinsten, eller om det i själva verket motverkar densamma. Jag kommer i alla fall fortsätta att ge mina pojkar gurka med askorbinsyra. Det har fungerat för alla marsvin jag haft under de senaste 10+ åren, utan att någon av dem fått urinsten.
Antecknar som en galning här, börjar bli en lång lista på bra grejer att känna till nu!
Idag fick jag för övrigt erfara hur jobbigt även hemkörning kan bli. Posten påstod att jag inte var hemma för leverans (det var jag), så jag fick lov att hämta 18 kg hampaströ på cykeln i spöregnet… Vad gör man inte för sina älskade husdjur 🥵
#15 Jag tänker nog som du att några korn snarare bör vara nyttigt för dem, det känns som säkrare än att riskera bristsjukdomar (även om de självklart ska få nog med grönsaker också!)
Det här med hur mycket hö som går åt känns lite klurigt. Tänker att man kan köpa två småbalar åt gången (runt 12 kg i varje) så borde man klara sig några månader på det? Fast hur sjutton jag ska förvara det på mina 41 kvadratmeter är en gåta för sig… Tåls att funderas på!
#16 Vart beställde du hampaströ ifrån?
Inte förvånad, de har gjort så här med :/
12 kg räcker länge till till 2 marsvin kan jag säga :) Här gick det åt ca 1 bal på ca 10 kg på 6 marsvin per månad :)
#17 Zooplus hittade jag på, chansade mest för att jag är så trött på toa-lätt till min guldhamster, får se hur hon gillar detta nu men paketet ser ju spännande ut 🤔
Ja men dåså, då borde det ju räcka att köpa en bal åt gången för min del nästan. Den kan man säkert ta på cykeln! 😃
#18 Aaa ja det kan krångla av någon anledning, är posten som är strulig ibland, hänt här mer än en gång :/
Ja det ska det göra :)
Absolut försäkra! Vi har agria och använt oss av dem flera ggr utan minsta pproblem. Det hade blivit svindyrt utan.
jag skulle inte köpa marsvin från zoo, aldrig. Köp inte två hanungar för risken finns att de börjar bråka när de blir könsmogna och i värsta fall såå du inte kan ha dem ihop. En ung o en äldre hellre. Jag skulle bara köpa omplaceringsdjur som behöver nytt hem (4 av våra 6 är sådana) bara för att det finns såå måånga som behöver nytt hem
#21 Två unghanar brukar sällan bli problem med :) Och marsvinshanar brukar bli könsmogna från 5-10 veckors ålder och uppåt. :)
Här finns en bra artikel om varför man inte ska köpa marsvin (eller andra smådjur heller för den delen) från zooaffärer. http://marsvin.ifokus.se/discussions/50334463d3b4fd09ce001a9f-for-mammornas-skull Personligen tycker jag det är bäst att skaffa antingen två vuxna eller en vuxen och en unge, oavsett kön på marsvinen.
Jag hade adopterat två marsvin från marsvinshjälpen eller liknande. Finns så många marsvin som vill ha ett föralltid-hem för att de tidigare fått leva under mindre roliga förhållanden. :)
Jag har kikat runt på olika omplaceringar och har några vuxna par på g också, är öppen för de flesta förslag (förutom djuraffär!). Nu går jag dock för tillfället i burbyggartankar, så än så länge är det en bit kvar tills marsvinen anländer.
En fråga till er:
Jag har tittat på IKEAs Bestå-serie för eventuell bokhyllebur.
De olika som finns är:
- 120 x 64 (40 djup)
(med ett hyllplan som kan göras till hus)
- 128 x 60 (40 djup)
- 192 x60 (40 djup)
Just nu lutar det mot första alternativet. Den kostar lika mycket som andra alternativet, men jag tänker att det är bättre att ha det där extra centimetrarna på bredden så att marsvinen kan "mötas" utan att behöva trängas. Vad tror ni om det? Eller tror ni det är bättre att satsa på lite extra längd?
(192 x 60 blir tyvärr alldeles för långt i min lilla lägenhet, annars hade jag satsat på den!)
Ytterligare ett alternativ som finns är Finnby-bokhyllan. Den är 180x60 MEN den är bara 24 djup - tror ni de rymmer då? Hur klätterbenägna är egentligen grisar? (i öppen bur, alltså)
(Edit: Hyllplanet är på första alternativet!)
#25 Du kan inte sätta en t.ex plexiskiva runtom? Så att du får bra höjd men ändå ser dem? =)
180x60 och fixat höjden hade jag gjort. :)
Synd att du inte kan ha 192 cm.
#26 Ska mäta lite till, det kan hända att 192 får plats… Med lite ombyggnad hehe. I en äldre tråd såg jag en bild där de satt upp bokhylleburen på två lackbord och byggt upp med kompostgaller runt kanterna för att skydda från katten - det skulle man kanske kunna göra med 180-hyllan. Blir till att rita på lite olika förslag!
#27 Kompostgaller rekommenderar jag inte, många marsvin tar sig igenom det och lätt för katt att få in tassarna. Behövs annat nät på utsidan i så fall
#28 Alltså, jag har ingen katt, utan den bilden jag såg var på en bur hos någon som hade katt 😃
Men att de kan ta sig igenom kompostgaller hade jag inte en tanke på! Bra att du sade det, får gå på plexiglasjakt istället 👍
#29 Aa :)
Ja jag tror det är bättre med plexi :D Haft mer än ett marsvin som tagit sig igenom kompostgaller xD Även min stora gris på 1,3, kg som jag hade ett tag :P
#25 Mina marsvin hade inte gått att ha med bara 24 cm djup, för en av dem är en riktig klättrare. Å andra sidan har min son sina marsvin i bara underdelen till en gallerbur (som ju är betydligt lägre) och de stannar fint i buren. Det beror på, med andra ord. Personligen skulle jag hellre ha en bredare men inte så lång bur, just för att det blir lättare för marsvinen att passera varandra. Men för de flesta fungerar det bra med 60 cm bredd, även om jag tycker att 80 cm är bättre. Om du köper en hylla som är 40 cm djup kommer det bli ganska mörkt i den. Min är 33 cm, och har infällt plexiglas. Om den inte hade haft det hade jag upplevt även den som mörk.
#22 tja, när vi fick problem med våra unghanar som slogs så kndes det som att halva marsvinssverige syckade och sa jaså, ännu en som lurats på två ynglingar av zoo, varför inte köpa en ung o en äldre?
#31 Nej, jag insåg det, känns alldeles för lågt buhu… Jag hade tänkt mig en bredare från början, men där blev problemet min lilla lägenhet, ännu har jag inte lyckats luska ut vart den skulle få plats isåfall…
Hur lång skulle du rekommendera om den är 80 cm bred?
(Och angående djupet, jag har hittat 28 och 40 - inget där emellan, men jag fortsätter leta 😃)
#32 Aldrig varit med om det, och haft många hanpar :) Både unga direkt och äldre plus yngre.
Jo hade ett par som inte fungerade ihop men var deras personkemi mera :) Så har inte samma erfarenheter.
Smågnabb kan det bli såklart men inte speciellt ofta det händer slagsmål :)
#33 80*120 tycker jag är en ganska lagom storlek för två marsvin (men hellre 80*100 än 60*120). För de flesta vuxna marsvin tror jag 28 cm djup duger bra. Skulle du sen få hem en liten klätterapa så kan du alltid bygga på ett antal centimeter med plexiglas.
Jag bytte från en 160x75 bokhyllebur till 180x60 och då blev det hus i h*lvete kan jag tala om… De slogs och bråkade och jagade varandra så spånet flög. Så jag hade satsat på bredare än 60, nu kan det ju vara för att de var vana vid att kunna mötas lättare som det blev bråk men.
#35 Åh, jag skulle så gärna vilja ha Billy-hyllan som är 202x80… Får försöka måtta upp det i lägenheten på lite olika platser, kanske kan den få plats trots allt… Ska jag ändå bygga tänker jag ju göra det ordentligt! 😎
#36 Oj, ja jag kan tänka mig att två grisar som mötas på 60 cm blir lite väl trångt… Ska rumstera om i lägenheten och se hur mycket bur jag kan få in hehe…
Det enklaste hade kanske varit om man lyckades kombinera buren med en annan möbel. Typ "bur och förvaring" eller "bur och hallmöbel" eller "bur och soffbord"…
Jag har min bur stå på ett 200x60 långt skrivbord från ikea. Sen har jag satt ett skynke runt och under där har jag hö, spån, och min dammsugare haha. Så så länge man inte har ett marsvin som hoppar ur buren tycker jag det är jättesmidigt, sparar på utrymme + man har nära tillgång till höet.
Jag planerar att köpa Billy-hyllan du pratar om men min pappa har opererat knäet och jag är tyvärr alldeles för ohändig för att bygga ihop en egen - men har du plats tycker jag lätt du ska köpa den! Riktigt stort utrymme får dom då! 😃
Jag har 60 cm bredd till mina, fungerar utmärkt, inga problem :)Aldrig haft med något par :)
Tips är att inte köpa en bokhylla från ikea utan köpa en från blocket. Brukar drälla av Billy-hyllor där som vissa tom skänker bort. Har köpt en för 80 kr och en för 50 kr ;) Så stor plats som möjligt är alltid bäst, och som andra sagt, ta hellre en omplacering än köp från djuraffär. Jag har inte försäkrat mina utan har ett sparkonto, tycker att självrisken är för hög och det täcker inte mycket. Alldeles för mycket undantag för att jag känner att det ska vara värt det. De gånger jag varit hos veterinären hade försäkringen inte kickat in ändå. Antingen har det varit lägre pris än självrisken eller sa har det varit något försäkringen inte täckt. Men det är ju också något man får avgöra själv. Många gånger är kanske inte en operation det bästa för marsvinet om chansen att överleva inte är så stor, eller om det mer gör att man drar ut på lidandet och måste låta den somna in ändå strax efter. Jag skulle aldrig låta pengar avgöra om mitt djur får vård eller ej, om jag så behövde låna pengar, men har du inte möjlighet att kunna tänka så så kan ju försäkring vara värt. Det jag menar, även om jag kanske uttrycker det dåligt, är att jag med mitt sparkonto och familj att låna från, har möjligheten att bara se marsvinets främsta och inte pengarna i en krissituation, och (bla) därför känner jag inte att jag behöver försäkring. Du kommer få ett par underbara kompisar, som alltid kommer hälsa dig godmorgon med högljudda pip efter frukost. Du kommer alltid att höra det hemtrevliga ljudet av två marsvin som mumsar hö och småpratar ;) marsvin är fantastiskt mysiga djur, som kan ligga och gosa med dig och slicka dig på fingrarna, eller springa runt på golvet och göra små popcornhopp av livsglädje! De gillar att undersöka sina omgivningar, självklart undersöks spännande saker allra bäst med ett litet test-gnag för att kolla om det är gott, så se till att säkra kontakter och sladdar och annat de inte ska äta. Lägg gärna ut filtar eller annat när de springer runt på golvet så det inte blir så hårt för tassarna! Dessutom blir det enklare att städa efteråt ;) De har ett snabbt matsmältningssystem som gör att de äter och bajsar konstant! Vissa kan lära sig att kissa på låda men bajsa kommer de göra överallt, så ha en handduk i knät när du gosar med dem. Var beredd på att när de kommer hem till dig är de kanske inte så tama, oavsett om du köper bebisar eller vuxna omplaceringar. Omplaceringar kanske inte har fått så mycket kärlek och uppmärksamhet. De är flyktdjur, vars instinkt är att springa och gömma sig. Bäst får du dem tama genom att gosa mycket och ge dem mat, gärna i knät. Det kan ta tid men en dag märker du hur långt du kommit. Mina var omplaceringar, och det tog kanske ett halvår innan jag märkte någon större skillnad. Visst springer de gärna och gömmer sig när jag kommer och ska lyfta upp dem, men det är inte panikartat och de ligger inte och trycker i knät utan slappnar av och njuter av goset. Ibland är de tom stilla och låter mig klappa eller lyfta upp dem utan protester, men det går ju lite mot deras natur. Att ha en myspåse eller liknande de kan ligga i kan göra att de slappnar av lättare och du kan klappa dem i den. När de springer på golvet vill de gärna ha sina gömställen med sig (de ska ha minst varsitt hus i buren, och gillar även tunnlar och annat), de vet ju inte om någon farlig fågel flyger omkring uppe i taket ;) En del som har många marsvin använder duvtransporter med flera fack, det kanske kan vara något för dig? Så kan du ha tre djur i samma transport men med tre "rum". Då har du bara en transportbur att bära på iallafall! En ihopfällbar resebur kanske också är bra att ha, där de kan vara när ni kommit fram. Det funkar att ha handdukar och fleecefiltar i botten, det kan vara lättare på resa än spån. Lycka till med dina nya kompisar. Bilder är ett måste när du fått dem! :)
Min blogg: Fibroflicka med myalgisk encefalomyelit.
#40 Åh vilket härligt inlägg - nu började jag längta ännu mer. Bor ensam med min lilla hamster så det är verkligen dödstyst och tråkigt här inne för det mesta (förutom på natten när matte ska sova…)
Problemet jag har med blocket är att jag inte har tillgång till bil och folk har ingen lust att köra iväg sina bokhyllor/hjälpa till att bära uppför 3 trappor 😕
Däremot funderar jag på att kanske bygga själv istället, finns en lågprisbygghandel i närheten. Frågan är isåfall vad för material man bör ha. Jag tänker att melamin borde vara bäst då det är ytbehandlat, sedan kan jag fästa vaxduk eller våtrumsmatta på insidan för att skydda ytterligare.. Då skulle jag kunna ha ena ändan i 60 och avsluta med 80, eller göra någon annan slags kombo som passar bra in i lägenheten 👍
Jag har tittat på duvtransporter och tycker de verkar kanonbra - hade inte ens tänkt på att jag kunde ha två fack till hamstern också men det är ju faktiskt jättesmart! Får sätta upp det på min (ofantligt dyra) inköpslista 😃
Men hur menar du med ihopfällbar resebur? Finns det? Det låter ju kanonsmart! Vart hittar man sådana?
Tänkte tex en valphage :) http://t.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/utomhusburar/hager/av_nylon/340529 Eller jag har haft en metallhage, den är ihopfällbar, men lite tyngre. Så utan bil är nog nylon bättre! http://t.zooplus.se/shop/gnagare_smadjur/utomhusburar/hager/av_metall/279158
#42 Åh, såna ja! Det var ju jättesmart, jag åker ofta bara över helger/långhelg så det hade varit väldigt smidigt att ha en sådan 😃
Jag hämtade hem mina små pälsklingar i Lördags från omplaceringshemmet "gossarnas marsvin" vilken jag starkt kan rekommendera. Det roliga med dem är att de skriver så personliga texter om varje individ som man kan läsa om på deras hemsida (gosarnasmarsvin.se). Damerna jag hämtade hem är verkligen två fantastiska små personligheter och sitter förnöjt i famnen och småpratar eller går runt och upptäcker. En rolig vana de har när man gosar med dem är att de helt plötsligt kan böja sig ner och fiska upp en färsk liten plutt för att sedan stoppa den i munnen och tugga lääänge på den, haha.
Saker jag märkt är bra att ha hemma än så länge är en liten sopskyffel utan skaft utan bara ett handtag (köpte min på Jysk för femton kronor) då det hamnar mycket spån på golvet, ett/några ombyten fleecefiltar att ha på golvet under golvtid, en liten bädd (som en hundkorg fast avsedd för marsvin), frottéhanddukar att ha i bädden för att slippa tvätta så ofta och lite stimulerande leksaker. Men denna lista kommer nog göras fem gånger så lång de närmaste dagarna ;-). Lycka till!
Om du vill ha ett "udda" tips, så är det här det första jag kommer att tänka på:
Se till att ha en topptrimmad dammsugare!😉 Anledningen tror jag redan har framgått i tråden.
Medarbetare på Marsvin i Fokus
”Be true to yourself and you will be false to nobody.” Shakespeare
Ojojoj Nu går det undan, har bestämt mig för två pälsbollar idag. De anländer om ungefär en månad. Jag hittade en bokhylla på blocket, 30 :- plus frakt och bärhjälp (landar kanske på 160 eller något). Saken är den att den är 175x68x24… Tycker ni att det är alldeles för litet för två grisar? Jag planerar att höja kanterna på den ifall det är utbrytargrisar jag fått tag på, men vad tycker ni om 175x68? Om inte annat kanske de kan ha det så länge så kan jag bygga ut så småningom… Vad spännande det här känns!
#46 Bra mått för 2 grisar absolut :)
Låter som bra mått! Ska du höja kanterna skulle jag satsa på något sorts galler, ev också sätta in akrylplast på långsidan av bokhyllan så det kommer in ljus! :)
#47 och #48 Vad bra! Hoppas jag lyckas skruva ihop en bur bara, är inte världens händigaste men vad göra man inte för de små liven 😃
Ska gå på akrylplastjakt, det verkar så ruskigt dyrt och svårt att hitta i bra längder bara :(
Jag tänkte sätta in som "fönster" i min bur. 4 st från Claes Ohlson. Långa som täcker hela sidan verkar dyrt ja… Fyra från CO blir 200 kr, känns överkomligt iallafall.
Jösses, det blir inte alltid som man tänkt sig men nu är det gjort: Jag har adopterat två grisflickor! De anländer på måndag kväll. Sonen i familjen hade drabbats av allergi så de letade desperat efter ett nytt hem. Buren som medföljer är 70x130 cm, så mitt burbygget kan eventuellt komma att vänta lite. Men nu till min fundering: jag tänkte sy lite mysiga fleeceprylar som inflyttningspresenter till de små. Jag har fleece och sytråd hemma - men vad kan man stoppa med? Tror ni det skulle funka att antingen ta lite slitna handdukar eller klippa sönder en gammal kudde och använda stoppningen i den? (Budget-projekt som ni kanske förstår ;) )
#51 var bara noga med att trådarna inte syns så de kan bita tag i dom och få i sig! :)
Grattis! Bra val att ta över dem.
Har inga tips, men kan konstatera att marsvin är otroligt härliga djur. Tänkte skaffa kaniner i somras, men fick tag i två marsvin. Tyvärr dog det ena ganska snabbt, så det blev en till. Samtidigt som vi fick erbjudande om att ta över ett ensamt marsvin som skulle avlivas annars, så då fick vi ju ta hand om den också och skaffa en till kompis till den. Så nu finns fyra marsvin (och en kanin som kom in i samma veva) och jag, som inte har haft någon erfarenhet av marsvin, är så himla nöjd med mitt val av husdjur till barnen. De kommer alltid fram och pratar med barnen när de kommer, sitter och tittar på Tv och myser med dem på kvällarna och är helmysiga helt enkelt. Vi har ju trädgård så vi har fixat en stor hage där faktiskt alla går ihop några timmar per dag, den är väl ungefär 12 kvadrat så de tjafsar inte där, men i burarna bor de två och två dock står burarna ihop så de kan se varandra. Nu väntar jag bara på flytt av familjen så blir det kanske två till i vinter. Grattis till ett bra val av djur 🙂
#54 varför har ni inte alla fyra ihop hela tiden? är det burstorlek som är hinder. flock är ju mer naturligt och roligare än par. eller vad är det för kön? låter underbart med utehagen!
#55 Hana brukar sällan gå fler än 2 stycken.
#55 Ja, vi har inte så stor inomhusbur. Alla vi pratade med när den första killen dog sa att det bara skulle fungera att sätta ihop en yngre hane med en äldre och att det brukar bli slagsmål med fler hanar, den buren vi byggt på gräsmattan är ju liksom så stor att de aldrig behöver vara på varandra, de har så mycket annat där att hålla på med liksom, skulle de bo i samma bur allihop skulle det nog bli en del tjafs.
#57 aha är alla ni har hanar?
#59 du syftar nog på #54 :)