Köpa nytt marsvin
Hej. Jag ska köpa en liten unge om fem veckor. Den kommer vara med mina två andra honor som är lite över 1 år. Hur ska jag göra på bästa sätt för att sätta ihop dom tillsammans? Hjälp gärna! Ska man förbereda sig för något? Eller hur gör man när marsvinet kommer till dom två andra?
Börja med att ha dom i en varsin bur som står jämte varrandra. Om det går bra så kan du släppa ut dom på golvet t.ex. Och låter dom hälsa på varandra, men var beredd på att ta marsvinet så snabbt som möjligt så dom inte börjar bråka. Modet går bra kan du testa att ha dom i samma bur 10 min, sen ökar du tiden tills dom kan gå ihop i samma bur
Ska bygga ut min bur 200x80, så jag kommer inte ha en annan bur när det marsvinet kommer. Kan man inte låta ett av dom äldre träffa det yngre, sen det andra äldre träffa den. Sen låter man dom springa på en öppen yta, släpper in dom i buren tillsammans och ger dom grönsaker så dom får något annat att tänka på?

När det gäller honor har jag alltid bara släppt ihop alla på golvet en stund, sen satt in alla samtidigt i rengjord bur. Har aldrig varit några som helst problem. Lite smågnabb något dygn för att alla ska hitta sina platser, men inget mer än så.
Mvh Alexandra
Tar ditt tips och så får jag hoppas att allt kommer gå bra!
Gör som #3 skriver det är den bästa metoden. Det kommer att gå bra men de behöver några dygn att lära känna varandra sen ska det vara lugnt.
Gör inte som 1# skriver det är aldrig en bra metod att sätta ihop och dela på marsvin som ska introduceras med varandra upprepade gånger. Varje gång de träffas måste de börja från början igen. Det tar onödigt lång tid och är slitsamt för marsvinen. Om man gör så med hanar finns stor risk att man aldrig lyckas få dem att fungera ihop. Med honor som du har går det säkert men är en mycket meckigare metod som inte ger ett bättre resultat.