Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketter: boendeinredning
Läst 6467 ggr
Fridaaaa
0

Göra det roligare i buren?

Vill göra det roligare i buren då mina gossar inte uppskattar hagetid xD (sitter bara och glor, ja de är vana sedan de är bebisar att komma ut i hage)

Hur hade ni inrett 150x60 bur på roligt sätt? (gallerbur, kan inte ha bokhyllebur tyvärr). Just nu har dem "höhäck" (ikea påshållare), en liten tunnel och hus.
Men vore roligare att variera lite eller någon form av aktivering?
Aktiveringsbollar bryr de sig inte om och salladsbollar kommer aldrig in i buren.

Förslag?

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

tyllgardin
0

Jag tänker rent spontant att man kan sprida ut mat som de får leta efter? Ska de få sallad så lägg den lite överallt i buren, på hustaken, i mysgrejer och så vidare. Om de får pellets eller säd kan den kanske spridas ut på burgolvet så de får söka föda som i naturen? Brukar göra det med min hamsterflicka och hon blir helt lyrisk! :D

Fridaaaa
0

#1 De får havregryn, hö, grönsaker :) Grönsaker lägger jag aldrig i skål utan lägger rakt i buren, havregryn går det inte att göra med då det försvinner ner i spånen hehe. De har fri tillgång till havregryn nämligen med :)
Kan inte ha myssaker pga spånen :( det fastnar grymt mycket och svårt att göra rent sen :(

tyllgardin
0

#2 Jag vet att folk brukar göra det med kornkross och att marsvinen "bökar" upp det ur spånet, bör ju funka med havregryn också! Ah, jag har märkt det där med mys och spån jag med… Ännu återstår att lista ut hur jag ska rengöra mina fleeceprylar haha.. Hm, svårt att komma på andra aktiveringslekar… Utanför buren skulle man kanske kunna trickträna för att försöka få igång dem under golvtiden? Jag återkommer om jag kommer på något smart förslag!

Fridaaaa
0

#3 Har kutterspån i buren och havregryn är ju inte helt olikt det utseendemässigt. Och eftersom de har fri tillgång till det och äter lite då och då, så trampar de ju runt på det hela tiden :( 

Trickträning är de inte intresserade av för 5 öre xD
De sitter just nu i husen bara i hage :( 

Ja jag hade skinny innan och var sjukt jobbigt att få bort spånen :P  Speciellt de i fleece xD

anma04
0

Har man gallerbur kan man ju hänga upp saker i taket. Hängmattor och såna där fleeceremsor som jag sett att en del har. Jag har själv inte gallerbur. I min bur har jag hus och tunnlar som jag byter ut och möblerat om bland. Jag brukar variera mellan att ha husen i ena kortändan och ha en mer öppen yta framför och ibland ställe jag ett hus i mitten så att det blir mer skrymsen och vrår att gömma sig bland. Jag har även tegelstenar som en av marsvinen älskar att sitta på. Ibland ställer jag en tegelsten bredvid ett hus så att de lättare kommer upp på taket. Uppe på taken har jag fleecebäddar. De blir lite spåniga men de kissar aldrig på dom så jag brukar bara skaka av det värsta spånet. Ibland sätter jag toalätt i ett hörn och läggen en fleecebädd ovanpå den men risken finns ju alltid att marsvinen drar ut den bland spånen ändå. Jag brukar sprida ut gurka i buren, i tunnlarna och ovanpå husen. Men då är ju mina marsvin såna som hoppar upp på husen. Det var mina tips:)

Fridaaaa
0

#5 Hängmattor struntar dem i. 
Ja jag brukar möblera om vid varje burstädning, så långt det går med det jag har :)

Ja mina gör tyvärr inte det, vet inte om de tycker att det är för högt för dem eller nått, andra jag har haft har gjort det men upplever att mina långhåriga aldrig gjort det :P

Lägga grönsakerna lite överallt brukar jag göra det det är grönsaksdags :)

Vill helst inte ha fleece alls i buren pga spånen bland annat

Lyan
3

Strunta i höhäcken och sprid ut höet på golvet så kommer den genast bli tio gånger roligare för dem

Fridaaaa
0

#7 började med den för inte så länge sedan, det är inte mer fart på dem när det är löst i buren, tyvärr. Och de äter bättre med hö nu.

Lyan
0

#8 Äter de mer med höhäck så ha både den och löst hö då. Även om de inte blir spralligare så kan jag garantera att de uppskattar hö att gömma sig i och bygga gångar

Fridaaaa
0

#9 de brukar få halm i en hörna ibland :) Och ibland hö i en hörna :) men vill hitta på något de kan tycka är roligare samt mer varierande så de kommer igång mer :)