Marsvin iFokus

Marsvin

Etiketterbeteendehantering
Läst 715 ggr
Mrs.Darcy
0

Introducera två hanar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Skulle behöva några råd i introducerandet av två hanar. Försökte igår att sammanföra min Mr. Darcy, 2 år, med lilla lurvet Dorian, 4 månader. De träffades nybadade på öppen yta (badrumsgolvet) vilket till en början verkade gå bra. Men ganska snart började min Darcy att vildsint försöka para sig med den lilla. Han jagade honom överallt och ville aldrig ge upp. Det verkade inte bara vara en dominans-akt då det verkligen kom "gegga" ur snoppen. Detta har fortsatt så snart jag sammanfört dem. Min tillfälliga lösning ser ut såhär (bifogad bild) för att de ska vänja sig vid varandras dofter. Rätt eller fel? Andra råd?

godisgrisen
5

Släpp ihop dem igen i badrummet och låt dem gå där i flera dygn om så behövs. Det låter ju inte som de slåss och då finns ingen risk för skador om inte så låt dem reda ut sin relation. Det kan ta tid men jag tror det komner att gå bra. Parningsbeteende är ett dominansbeteende även om det går till som hos dina hanar.

Viktigt att veta är att man inte tjänar något på att ta isär och sätta ihop dem. Varje gång man sätter ihop dem får marsvinen börja sin ranguppgörelse på nytt så det blir bara långdraget och jobbigt för dem.

Ljungåsen
1

Håller med om vad #1 skriver. Det ser inte alltid så fredligt ut, och det är lätt som människa att tycka synd om den lille som blir jagad, men rangordningen måste sätta sig, och det gör den inte om de inte är tillsammans. Här finns fler råd. http://www.humlansmarsvin.se/marsvin/om_marsvin/beteende/leva_tillsammans.html

lissora
1

sen skulle jag ta bort saltstenen i buren, den stjälper mer än den hjälper och är inget dom behöver alls. :)

Mrs.Darcy
0

Tack för tipsen, alla råd är goda råd :) Gör ett nytt försök idag, nu när jag vågar mig på det, och det verkar gå rätt så bra hittills, trots mycket tandgnissel och några jakter :)

Ljungåsen
0

#4 Lycka till! Det kan vara klokt att ha is i magen och ta det lugnt. Om det inte blir slagsmål (båda ihop som en boll) så är det positivt. Jag skulle ge det 48 timmar i alla fall innan du funderar på att flytta in dem i buren. Och lyssna på #3 kommentar om saltstenen. Den är faktiskt direkt skadlig för marsvinen, och ingenting de behöver. Saltsten kan ge problem både med njurar och med urinsten.

Mrs.Darcy
2

Saltstrenen är väck och två glada marsvin bor tillsammans i buren :) Det är små duster då och då, men den lille vet att det inte är han som bestämmer :) Tack för era svar!

Ljungåsen
0

#6 Roligt att det gått bra!