Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: skötsel
Läst 757 ggr
LitenEstelle
0

Inför skaffandet av marsgrisar..

Hej! I början av november månad kommer jag och min sambo att skaffa marsvin (yay!). Jag är erfaren gnagarägare sedan innan men har aldrig haft just marsvin, och har därför lite frågor för att det hela ska bli så bra som möjligt för de små liven! 

Vi har tänkt skaffa två stycken marsvin, till att börja med, men vi är osäkra på ifall vi vill ha honor eller hanar.. Vi vill slippa en massa bråk (som jag har förstått att det kan bli mellan hanar) och vi vill att grisarna ska bli så tama och mysiga som möjligt. Är honor att föredra? Någon som har erfarenheter/tankar kring vilket kön som är "bäst" för massa kel (ifall det nu finns något mönster)?

Ang. maten så undrar jag bara om jag tänker rätt när jag planerar att utfodra dem med hö av bra kvalitet samt kål och grönsaker rika på c-vitamin och såklart friskt vatten. Vad gäller pellets så är det väl bara ifall marsvinen skulle ha svårt att hålla vikten eller när de växer/är gamla som det behövs? 

Vad är bäst när det gäller bottenmaterial? Vilket slags spån är att föredra? Går det att lära dem gå på låda? Vad ska jag ha för strö i lådan? 

Har inte skaffat bur ännu men jag kommer använda mig av denna: http://timotej.se/burstorlek/ när jag skaffar, så att det blir lagligt och rätt! Kommer även ha gömställen för grisarna. Höhäck skippar jag, har istället hö direkt på burgolvet med fri tillgång. Matskålen ska vara tung så att de inte välter den. 

Kommer skaffa en klosax, blodstopp för djur har vi hemma sedan innan då vi har undulater. 

Är jag på rätt spår? Har jag missat något? Tips tas tacksamt emot! 😃

(e.s.) 

LitenEstelle
1

Kan även nämna att vi funderar på omplaceringsgrisar, alltså är det inte tal om ungar. Vi har tre undulater idag och samtliga har blivit omplacerade till oss, så vi är redan inne på den banan 😉

(e.s.) 

Fridaaaa
0

Jag har enbart hanar, och nästan bara haft det. I princip aldrig haft bråk, extremt få gånger :) Ska du bara ha två grisar hade jag valt hanar. Vill du ha fler tillsammans sen hade jag valt honor.

Upplever att hanar överlag i regel är mer framåt, men tycker det inte brukar skilja mellan könen, inte dem jag haft i alla fall :)

Jag ger havregryn eller havre till mina istället för pellet, tycker det är bättre för dem, när de behöver det.Cvitaminrika grönsaker dagligen :)

Marsvin är svåra att lära gå på låda, de har så snabb ämnesomsättning så de bajsar i princip när de äter haha! Därförmånga bajsar runt/i höet :) Samma med kiss,
Jag tycker kutterpån, hampaströ och easyströ är bra.

Ju större dessto bättre på bur, min är 150x60, och skulle inte ha under 140x60 till 2 marsvin tror jag inte, helst inte under 120x60 i alla fall :)
Hö på burgolvet låter toppen.

#1 Låter som en toppenbra ide! :)

Tycker det låter som att du har bra koll! :)

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Ljungåsen
0

Jag har bara haft hanar, och bara omplaceringar dessutom. Det kan bli bråk, men det är absolut inte det vanliga. Vill man öka chansen lite till för att det ska fungera bra så väljer man två vuxna hanar som trivs ihop, och där det finns en åldersskillnad på ett år eller så.

LitenEstelle
0

#2 Vad skönt att jag verkar ha nått så när bra koll. Tack för tipsen! 

#3 Tack för tipset! 

Det lutar nog åt hanar.. Men vi får se vad som finns i omplaceringsväg när det är dags!

(e.s.)