Marsvin iFokus

Marsvin

Etikett: foder
Läst 860 ggr
ninnip
0

Magra och rädda marsvin

På mitt jobb(är djurvårdare på en "klapphage") har vi fått in två stycken hanar som skulle vara otroligt tama och jättefina. Men det visade sig att de är livrädda och skriker så fort man närmar sig/tar i dem och åt väldigt dåligt. Vi har nyss fått dem att äta i våra knän och blivit lugna i knät/famnen, så en liten bit på vägen har vi kommit. Men de båda är rätt magra och går ej upp i vikt. Har ni något tips på hur man kan göda upp dem? Även tips på hur vi kan göra för att avskräcka dem från människor?

Ljungåsen
0

Jag blir lite fundersam när du skriver att de skriker när ni tar i dem. Kanske har de skabb? Det är jättevanligt hos misskötta marsvin. Har de varit hos veterinären för kontroll? Rädda marsvin brukar springa och gömma sig, de brukar inte skrika. När det gäller vikten så är det viktigaste att de får ett bra, näringsrikt hö. Och komplettera med ett bra kraftfoder. Jag ger kornkross till mina. Om de får för mycket fet mat, så kommer de äta mindre hö, vilket kan leda till problem med både tänder och mage. Jag förutsätter att du vet att marsvin inte kan bilda eget c-vitamin utan de måste få c-vitaminrika grönsaker varje dag.

ninnip
0

#1 började misstänka skabb idag på den av dem som skriker känns precis som ett marsvin jag vet som tidigare fått skabb.. Har inte koll på om de varit hos veterinär då jag inte jobbade här när de kom hit. De får ett bra och fint hö samt kornkross. Och självklart olika grönsaker varje dag!

Anna O.
0

Stackars marsvin. Vilken tur att dom har kommit till er! Lycka till med marsvinen <3

Ljungåsen
0

#2 Låter som om marsvinen behöver komma till veterinären, så att de kan få medicin och bli friska. Obehandlad skabb är ruskigt plågsamt, och kan leda till döden om det vill sig illa. Om de inte mår bra är det inte konstigt att de inte äter som de ska.

ninnip
0

#4 Vi ska prata med vår chef i morgon och hon kommer sannerligen ta de till veterinären. Hon har varit ledig men kommer tillbaka imorgon. Tack för hjälpen, och att du bekräftade att mina tankar om skabb inte var helt fel!

Ljungåsen
0

#5 Jag hoppas det blir bra för marsvinen i slutändan. Tack för att du bryr dej.

ninnip
1

#6 veterinär har kontaktas och behandling påbörjas idag! Sen planeras det att jag ska adoptera hem dem. Men det återstår att se! :)

Ljungåsen
0

#7 Bra gjort! Var det skabb de hade?

ninnip
1

#8 vi hade endast telefonkontakt med vet, men hon tyckte det lät som det iallafall! Och glada nyheter! Om bara nån timme flyttar de hem till mig och blir mina! 😍

Ljungåsen
1

#9 Vad roligt! Jag är helt säker på att de kommer trivas mycket bättre hos dig än någonstans där de blir utsatta för en massa barn hela tiden.

ninnip
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Småskruttisar <3