Marsvin iFokus

Marsvin

Etikettskötsel
Läst 846 ggr
lissora
0

funderingar om kastrering

Har börjat fundera på att kastrera min ena hane efter bråk och tjafs  med sin burkompis, men har en fundering.

Såg på Eragons att de listat marsvinskunniga veterinärer, men den närmaste veterinären är på Mälarens som ligger 3,5 timme från där jag bor. Är det snällt att åka så långt med marsvinet för att sedan åka lika långt tillbaka med en nyopererad gris? Jag bor i Sundsvall så om någon vet någon marsvinskunnig lite närmare får ni gärna skriva, men vill ju gärna vara säker på att operationen blir genomförd så korrekt och säkert som det går.

godisgrisen
1

Eragons kan omöjligt veta allt om alla veterinärer. Dessutom handlar det säkert bara om hennes åsikter och inte om fakta… som vanligt. 😉

Det finns säkert veterinärer närmare dig som kan utföra en kastrering. 🙂

lissora
0

#1 har letat runt som en tok men hittar faktiskt inte en enda veterinär i västernorrland som utför kastrering eller ens tar emot marsvin… Närmast är i Umeå och då kan jag lika bra åka till Mälarens för det är lika långt i princip 🤦‍♂️ men ja vi får se… Jag ska ner hem till Uppsala den 24 för hopptävling så tänkte väl kolla om de har några tider då så man kan kastrera honom när man ändå är i det området. Men känns ju ändå inte supersnällt faktiskt att åka så länge när han är nyopererad… Urgh vad svårt

Ljungåsen
0

#2 Jag googlade lite, och hittade de här som i alla fall påstår att de kastrerar marsvin. http://vhsb.se/vi-erbjuder/kastrering/ Om de är bra eller inte har jag ingen uppfattning om, men det går säkert att ringa och prata med dem. Det finns trots allt en stor vinst i att slippa en lång bilresa.

lissora
0

Tack så jättemycket! Tänkte ringa mälarens och höra vad dom tycker samt fråga om de vet någon bra vet i närheten av Sundsvall, de kanske har lite koll på andra kliniker… känner som sagt att det är lite onödig resväg och inte för min del direkt utan främst för att det inte kan vara roligt att åka bil nästan 4 timmar som nyopererat marsvin. Han hatar att åka bil också och brukar äta dåligt tills han får komma ur transportburen. Men tack för länken ska absolut kolla upp det, ligger 15 min härifrån vilket är "lite" skillnad

Ljungåsen
0

#4 Jo, det var att marsvinet skulle slippa bilresan som jag tänkte på. Vi människor står lättare ut med sånt. Klokt att ringa Mälarens och fråga tycker jag.

lissora
0

Ringde Mälarens, de sa att de inte var några problem med transport efter operation samt lyckades knipa åt mig en tid måndagen den 26, alltså dagen efter jag hjälper en kompis på hopptävling i Uppsala. Så nu ska Brunis bli en kastrat så får vi  hoppas det löser sig mellan han och Mimo… Kommer inte ha hjärta att omplacera honom som det känns nu så annars slutar det väl med att jag sitter med 4 marsvin annars. Skämt åsido men får hoppas det löser sig!

Ljungåsen
1

#6 Jag ska hålla tummarna för dig och dina pojkar!

jojjehanna
1

#1 eragons handlar inte om en människa, det handlar om många med stor erfarenhet som ger sina råd för djurens bästa. Jag valde närmsta veterinär och fick problem med båda kastrerinarna, båda fick opereras akut på blå stjärnan och överlevde. Fick otroligt många bra råd på eragons sida och utan dessa skulle åtminstone det ena marsvinet inte ha klarat sig pga vår okunskap. Numera väljer jag enbart marsvinskunniga, rekommenderade veterinärer vad det än gäller (kastrering av hona med hormonrubbninar snart).